Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

1 mio. ton CO2 sparet inden 2030 – AIPOWER baner vejen med kunstig intelligens

AIPOWER har udviklet en platform, der hjælper forbrugerne med at indkøbe strøm på bedste vis - både økonomisk og klimamæssigt. Med hjælp fra AI-Boost er de nu et skridt tættere på visionen om at spare verden for 1 mio. ton CO2 inden 2030.

Indhold er hentet

Bæredygtig energi skal være tilgængelig for alle. Det er visionen bag AIPOWER, der har udviklet platformen IntelliCharge.AI. Den henter data fra hele verden og ved hjælp af AI beregner den, hvornår det giver bedst mening for forbrugerne at hjemkøbe og bruge strøm.

“Optimering af strømforbrug burde være let, men i en travl hverdag bliver det ofte for besværligt – ligesom at finde de bedste tilbud i supermarkedet. Har du et køleskab, kan du købe smør billigt og bruge det, når du har behov for det. På samme måde hjælper IntelliCharge.AI dig med at optimere dit energiforbrug. Har du et batteri til dit solcellesystem, kan du lagre billig strøm og bruge den, når elprisen er høj – helt automatisk. Vi gør energistyring enkelt og automatisk, så forbrugere får maksimal værdi uden besvær,” forklarer Claus Pedersen Blicher, CEO og grundlægger af AIPOWER.

Han understreger, at det er en fælles indsats, der skal til, hvis vi skal nå vores klimamål og skabe en grønnere fremtid.

“Vores mission er at skabe værdi for alle – fra den enkelte forbruger, elinstallatøren og producenten til staten. Ved at automatisere energioptimering og gøre energidata gennemsigtige og tilgængelige, lægger vi fundamentet for et smartere og mere bæredygtigt energiforbrug. Vores ambition er spare verden for 1 million ton CO2 inden 2030. Så det har kæmpe potentiale,” siger Claus Pedersen Blicher.

AIPOWER’s løsning kan bl.a. implementeres på solcellesystemer, batterier, billadere og meget mere.

”Vi har en enorm database og et stærkt grundlag for vores analyser. Vi kigger bl.a. på elpriser, forbrug, behov og vejrudsigter for at beregne de optimale tidspunkter for køb og brug af strøm. Vores analyser bygger både på offentligt tilgængelige data samt data som forbrugeren har delt med os – vi håndterer naturligvis disse oplysninger med største fortrolighed. Man kan sige, det er software og service samlet ét sted,” siger Claus Pedersen Blicher.

I dag har AIPOWER globale samarbejder med over 50 procent af invertermarkedet. Dvs. de producenter der gør solcellestrøm og batteristrøm brugbar i moderne hjem.

Et AI-Boost til videre udvikling

AIPOWER er i stor udvikling og vækster i snit med 10 procent om ugen. Selvom de har styr på kerneproduktet, sigter de altid mod at blive endnu bedre.

“Vi ville gerne se på, om vi kunne blive bedre til at estimere behovet for strøm i bygninger. Tidligere har vi haft gavn af Erhvervshus Sjælland i forbindelse med en ansøgning til Innobooster, så derfor var det oplagt for os at høre dem ad. Her snakkede jeg med Mikael P. Jespersen, som fortalte mig om AI-BoostÅbner link i ny fane . For os var det især tiltrækkende, at vi kunne få adgang til eksperter og testfaciliteterÅbner link i ny fane , som vi ellers ikke havde ressourcer til. Efter at have præsenteret vores case, kom vi med, og det har været supergodt,” siger Claus Pedersen Blicher.

Den store vækst kræver, at der løbes hurtigt hos AIPOWER. Det betyder også, at der ikke altid er afsat tid til fordybelse. Her har AI-Boost været en stor hjælp, forklarer Claus Pedersen Blicher.

“Deltagelsen i AI-Boost har givet os en værdifuld mulighed for at få testet og verificeret forskellige metoder til vores videre udvikling. Det har tvunget mig til at stoppe op og investere i at finde ud af, hvilke metoder der i højere grad kan tilgodese vores kunders behov for estimater. Det havde jeg nok ikke gjort uden AI-Boost,” siger Claus Pedersen Blicher og uddyber:

“Vi har haft et rigtig godt samarbejde med Alexandra InstituttetÅbner link i ny fane , som har hjulpet os med at teste og forbedre vores metoder. De har kigget på forskellige datasæt og matematiske og AI-drevne muligheder. Det har resulteret i en anbefaling af en konkret metode, som vi kan implementere for at forbedre vores løsning markant. Det lyder måske af meget lidt, men for os er det ufatteligt værdifuldt og har en stor hjælp til vores videre udvikling,” siger Claus Pedersen Blicher.

Claus Pedersen Blicher, CEO hos AIPOWER, og Erhvervshus Sjællands forretningsudvikler Mikael P. Jespersen fortalte om deres AI-løsning på Digital Tech Summit 2024.

Indhold er hentet

Erhvervshuset er en god sparringspartner

Undervejs i AI-Boost-forløbet har Claus Pedersen Blicher især også haft gavn af en tæt sparringspartner i Erhvervshus Sjællands forretningsudvikler Mikael P. Jespersen.

“Mikael har været og er stadig en god sparringspartner, som ser muligheder og kan hjælpe med at bygge de rigtige broer. Jeg oplever en grundlæggende interesse i at hjælpe lokale virksomheder med at klare sig bedre i den her komplekse verden. Han kan hjælpe med alt fra Chat-botter til mere avancerede teknologier,” siger Claus Pedersen Blicher.

Med de nye anbefalinger vil AIPOWER fortsætte deres store udvikling med blikket skarpt rettet mod 2030-ambitionen.  

“Vi skal i gang med at teste en ny generation af neurale netværk. Man kan lidt forklare det som en selvlært motor, som kan træffe nogle kvalificerede valg og estimater, der bidrager til at optimere vores løsninger,” siger Claus Pedersen Blicher og tilføjer:

“Derudover lancerede vi vores produkter i Sverige og Tyskland i slutningen af 2024, så det er markeder, vi nu skal fokusere på at opbygge. I Tyskland ved vi for eksempel, at der er 4,6 millioner af solcelleanlæg, så potentialet er enormt.”

Hans opfordring til andre virksomheder med lyst til udvikling er klar:

“Tag fat i Mikael eller en af de andre gode folk hos Erhvervshus Sjælland. De kan hjælpe med at navigere fornuftigt i den komplekse verden og virkelighed, vi lever i.” 

Støttet af:

Indhold er hentet