Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Bryggeri, bar og bottleshop – hos SKØL finder man både gode øl og godt selskab

Det startede som et fyraftensprojekt mellem to gode venner med interesse for ølbrygning og rockmusik. I dag har Klaus Peter Nielsen og Søren Frøkiær opbygget SKØL Brygkompagni; en velrenommeret ølvirksomhed i Kalundborg med fokus på god smag og lokalt fællesskab.

Indhold er hentet

I 00’erne turnerede gymnasiekammeraterne Klaus Peter Nielsen og Søren Frøkiær rundt i Europa og Japan med deres rockband Marvins Revolt. Selvom bandet gik i opløsning, hang drømmen om at leve af ens passion ved. Det har i dag resulteret i SKØL BrygkompagniÅbner link i ny fane , hvor de to kammerater nu kan leve af deres fælles passion for ølbrygning.

“Det startede i 2022 som et fyraftensprojekt, og efter et halvt års tid var det blevet så stort, at vi gik fuldtid med det. Efter et par måneder kunne vi udbetale den første løn til os selv, og i dag har vi en håndfuld timeansatte. Vi har udvidet forretningen, så vi udover bryggeriet nu har en bar og butik, hvor kunderne både kan nyde og købe vores øl. Så det er gået stærkt,” fortæller Klaus Peter Nielsen.

SKØL udvikler og brygger selv øl på matriklen i deres nanobryggeri, som kan rumme op til 300 liter ad gangen. Derudover har de kontrakter med større bryggerier, hvor deres opskrifter produceres i op til 2.000 liter ad gangen.

“For os giver det rigtig god mening at gøre det på den her måde, fordi det giver os mulighed for at være enormt diverse og fleksible, og kapacitet ikke bliver et benspænd for os. Vi kunne også have valgt at gå ud og investere flere millioner kroner i et bryggeri, men det var blevet for ensporet for os,” fortæller Klaus Peter Nielsen.

Lokal opbakning var altafgørende

Inden SKØL for alvor fik luft under vingerne, arbejdede Klaus Peter Nielsen i en årrække som lærer og senere eventmanager, mens Søren Frøkiær hjalp unge på kanten gennem sit arbejde som pædagog - begge i København. Men de to kammerater måtte også erkende, at det var ikke holdbart i længden med en virksomhed i vækst.

“Dengang boede vi i København, men kunne på ingen måde se det løbe rundt der. Så vi valgte at flytte synkront hjem til Kalundborg, hvor vi begge kommer fra, og som har mange kvaliteter. Vi kunne også se, at byen manglede et sted, hvor folk kunne samles til en fyraftensøl, så der var også en plads i markedet til os,” siger Klaus Peter Nielsen.

Og netop lokalområdet har spillet en stor betydning for SKØL’s succes.

“Folk har virkelig været gode til at bakke op om virksomheden; de køber vores produkter og deltager i vores arrangementer. Det lokale fællesskab har været afgørende for vores motivation. Vi går også selv meget op i at bidrage til lokalområdet, blandt andet ved at samle folk til kulturarrangementer, banko og lignende,” siger Klaus Peter Nielsen.

Indhold er hentet

En god sparringspartner der skærer igennem

Samarbejdet med Erhvervshus Sjælland startede for alvor for et halvt år siden, da forretningsudvikler Vigga Svensson tog kontakt til SKØL.

“Vi stod og manglede noget sparring på virksomheden, så timingen var helt perfekt. Vi syntes, de ting, Vigga præsenterede for os, lød spændende, og aftalte at holde et opstartsmøde. Her fik vi vendt lidt af hvert. Hvordan skal vi udvikle den forretning, vi har nu? Hvilke mulige fremtidsscenarier ser vi ind i? Det havde Vigga mange gode bud på, og kemien var der bare med det samme,” fortæller Klaus Peter Nielsen.

Siden er et møde blevet til flere, og det gode samarbejde blomstrer fortsat.

“Verden har mange tanker og gode råd til dét at drive virksomhed, og det samme har andre fra vores branche. Det kan være godt, men ofte er det også meget støjende og svært at navigere i. Her er det rart at have en sparringspartner som Vigga. Hun har ikke et dybdegående kendskab til branchen, men er i stedet superskarp på blandt andet branding, og det havde vi brug for,” siger Klaus Peter Nielsen og uddyber:

“Det er superforfriskende med perspektiver udefra, og Vigga er god til at skære igennem og hjælpe os med både til- og fravalg for virksomheden. For der dukker mange spændende ting op hele ting, men vi kan bare ikke nå det hele. Her er hun god til at hjælpe os med at prioritere og se, hvad der skaber reel værdi.”

Nyt forretningsben i støbeskéen

Selvom SKØL efterhånden har fået styr på det meste af kerneforretningen, stopper det ikke her. Klaus Peter Nielsen og Søren Frøkiær har nemlig fortsat mange gode idéer og ambitioner for virksomheden.

“Vi er blandt andet i gang med at undersøge mulighederne for at ansætte en vækstpilotÅbner link i ny fane  til at stå for vores virksomhedsarrangementer. Det kommer til at være en form for nyt forretningsben, som ikke nødvendigvis har øl involveret, men hvor vi skal have opbygget nogle forskellige eventkoncepter henvendt til virksomheder. Vi har erfaret, at det er en god måde at gøre mere opmærksom på vores brand,” fortæller Klaus Peter Nielsen.

Han kommer med et råd til andre virksomhedsejere:

“Tag fat i Erhvervshus Sjælland. De kan hjælpe med at give et nyt perspektiv på tingene, så du ikke står alene med det hele. Det har vi i hvert fald haft stor gavn af.”

Vil du også tale med Vigga og få styr på forretningen?

Støttet af:

Indhold er hentet