Tema
Rekruttering
Hvordan finder du den rigtige medarbejder til din virksomhed? Rekruttering kan være en stor udfordring og koste mange ressourcer. Her på siden har vi samlet en række artikler og tilskudsmuligheder.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Onboarding af nye medarbejdere kan være en udfordring for mange ejerledere og virksomheder og særligt for dem, der ikke har en dedikeret HR-medarbejder. Forretningsudvikler Yunus Borgstrøm fra Erhvervshus Sjælland giver her fem effektive råd til, hvordan du sikrer en god onboarding af din næste medarbejder.
Indhold er hentet
Det er vigtigt at give dine nye medarbejdere den bedst mulige start - både så de føler sig velkomne, men også så de hurtigt skaber værdi i virksomheden. Men det kan være en udfordring at komme i gang, hvis du fx ikke har en HR-afdeling til at prioritere og strukturere en god plan for, hvordan du introducerer nye medarbejdere til virksomheden og opgaverne.
Indhold er hentet
Onboarding er en styret proces, som bl.a. består af en plan for den nye medarbejders første ansættelsestid. Formålet er, at nye medarbejdere får en god start i virksomheden gennem struktur og gensidig forventningsafstemning.
En undersøgelse viser, at virksomheder med en god onboarding-proces har 54 % højere ansættelsesfastholdelse efter tre år*
*Kilde: Aberdeen Group: Onboarding 2011. The Path to Productivity
Her får du fem gode råd til, hvordan du kan optimere din onboardingproces, undgår uheldige faldgruber og sikrer, at dine nye medarbejdere får den bedst mulige start.
Indhold er hentet
Før din nye medarbejder starter, er det vigtigt at forberede sig grundigt. Lav fx en introplan for, hvilke afdelinger og kollegaer medarbejderen bør møde i den første tid og sørg for at klæde kollegaerne på til introduktionen. Det er også vigtigt, at praktikken er på plads inden opstart som fx computer, telefon og adgangskoder. Lav også en plan for den allerførste dag og udsend den til din nye medarbejder i god tid. Det giver vedkommende mulighed for at forberede sig.
Indhold er hentet
Førstehåndsindtrykket er vigtigt! På den første dag er det særligt vigtigt, at din nye medarbejder får en god oplevelse af at blive budt velkommen og med det samme være en del af virksomheden. Sørg for at have en velkomstkomité klar, som kan tage godt imod og introducere vedkommende til kollegerne, virksomhedens kultur og opgaverne.
Indhold er hentet
Det er vigtigt at give din nye medarbejder en grundig oplæring i virksomhedens systemer og arbejdsgange. Lav en plan for oplæringen, og sørg for at have tid og ressourcer til rådighed. Er du leder, bør du også lægge tid ind til opfølgningsmøder for at sikre en løbende forventningsafstemning. Det er vigtigt, at din nye medarbejder føler sig hørt og set. Vær også nysgerrig på de input, vedkommende kan bringe til overfladen, som kan være med til at udvikle virksomheden med et friskt sæt øjne.
Indhold er hentet
Det kan være en god idé at lade en udvalgt kollega være mentor i opstartsperioden, så din nye medarbejder føler sig tryg og velkommen i virksomheden. Det er et frirum, hvor vedkommende kan mødes og tale uformelt med en erfaren kollega om virksomhedens kultur og både skrevne og uskrevne regler. For at sikre en god mentorordning er det vigtigt, at mentoren er velinformeret og også har lyst til at påtage sig rollen og dele ud af sin viden.
Indhold er hentet
Efter et par uger er det vigtigt at evaluere onboardingprocessen og se på, om der er områder, der kan forbedres. Det gælder den nye medarbejders viden og første tid i virksomheden, men også selve onboardingprocessen, som løbende kan tilpasses med medarbejdernes input.
Støttet af: