Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Nyt IT-system? Sådan gør du!

Står din virksomhed over for at skulle vælge nyt IT-system som fx ordrestyring, planlægning eller lagerstyring? Så er det vigtigt, at du gør dig de rigtige overvejelser. Vores digitale forretningsudvikler Torben Kristensen kommer her med en række gode råd til valg af IT-system. Er du i tvivl, om du overhovedet behøver at investere i et nyt IT-system? Tag en snak med Torben, og få kortlagt dine muligheder.

1

Behov og krav

Indhold er hentet

Beskriv behovene i din virksomhed
Start med at foretage en grundig gennemgang af din virksomheds nuværende arbejdsprocesser. Husk at inddrage nøglemedarbejdere i denne proces for at sikre, at alle relevante perspektiver bliver hørt.

Overvej økonomien i projektet 
Hvad skal budgettet være? Tal gerne med andre virksomheder, der har været igennem samme proces – Her kan Erhvervshuset hjælpe med at skabe kontakten.

Definér kravene til systemet
Lav en kravspecifikation (også kaldet kravspec.), som indeholder en liste over funktioner og egenskaber, som det nye IT-system skal have for at opfylde din virksomheds behov. Prioritér derefter disse krav baseret på deres vigtighed for virksomhedens drift. 

Tjekliste: Behov og krav

  1. Beskriv hvordan I arbejder i dag. Kom hele vejen rundt, så alle medarbejderes hverdag er med i analysen.  Husk at inkludere individuelle, egen besluttede måder, I løser opgaver på (typisk Excel-ark, Outlook-mapper, egne mapper, etc.)
  2. Lav en ønskeseddel: Hvilke opgaver er de vigtigste at få digitaliseret.
  3. Skriv en bruttoliste over potentielle leverandører. Spørg i dit netværk, hvad de kan anbefale. 
2

Udforsk markedet for IT-løsninger

Indhold er hentet

Undersøg de tilgængelige IT-systemer på markedet, der passer til dine krav, og book demonstrationsmøder med alle de relevante leverandører.

Sammenlign funktioner, omkostninger, implementeringsprocesser og kundeanmeldelser for at træffe de rigtige beslutninger. Husk også at undersøge om systemerne overholder krav iht. GDPR og sikkerhed.

Tænk nyt
Stop op og vurdér, hvad du fik ud af IT-leverandørernes præsentationer. Løsningerne udvikler sig med stor hastighed, så hvis du udelukkende vælger ud fra, hvad du har prøvet før, så går du måske glip af nye smarte måder at effektivisere dit arbejde på.

Opdatér løbende din kravspecifikation, så den indeholder de nye måder at arbejde på, som du fik øjnene op for gennem leverandørmøderne.

Standardløsninger frem for specialudvikling
Forsøg så langt det er muligt at finde standardløsninger. Specialudvikling er dels dyrt – og det bliver også på sigt et anker om benet, fordi specialudvikling ikke kan holde strit med den eksplosive udvikling, der er i markedet for IT-løsninger. 

Tjekliste: Markedspladsen for IT

  1. Afhold løbende møder med potentielle leverandører. Onlinemøder er nemlig en hurtig genvej til at få viden om dine muligheder. 
  2. Hvor godt matcher leverandørens fokus din virksomhedens behov? Udvikler programmet sig i en retning, som passer til din virksomhed?
  3. Kan du købe direkte af leverandøren, eller sker det via en partner? Det er en stor fordel at kunne købe direkte, fordi det er et signal om, at programmerne er til at bruge ”lige ud af boksen”. Dermed skal du ikke igennem en fase med partner-workshops og dyre tilpasninger af løsningen. 
3

Tjek om det nye IT-system kan integreres med andre systemer

Indhold er hentet

Når du vælger et nyt IT-system, er integrationen til andre systemer helt afgørende for at opnå det optimale resultat. Ved at få de forskellige systemer til at tale sammen, kan din virksomhed eliminere manuelle processer og frigøre ressourcer til andre opgaver. Muligheden for at hente og aflevere data er helt afgørende, når man skal vælge ny IT – og det er ofte et område, som man ikke bruger nok tid på, når ny IT skal indkøbes.

En typisk integration er samspillet mellem tilbuds-/ordre-IT, og så den finans-IT, som bruges i regnskabsafdelingen. Det kan også være et samspil mellem finans-IT og sælgerens CRM-system, så sælgeren altid har adgang til salgshistorikken samt kundernes kreditvurdering.

Gode integrationsmuligheder holder omkostningerne nede
Gode integrationsmuligheder er en forsikring om, at næste gang I har behov for at få en proces digitaliseret, så er det også muligt uden, at det koster kassen. Det kan det nemlig hurtigt gøre, hvis man er stavnsbundet til én leverandør eller én specifik softwareudvikler.

Når det kommer til vurdering af integrationer, anbefaler Torben Kristensen, at du ser på følgende områder:

Tjekliste: Integrationer

  1. Antal ”medfødte” integrationer: Undersøg den nye løsnings muligheder for at dele data med andre programmer. Hovedreglen her er jo flere jo bedre.
  2. Hvor ”dyb” er integrationen? 
    Her handler det om at få undersøgt, hvordan leverandørens API er dokumenteret. Et velbeskrevet API gør det muligt for en ny IT-leverandør at tilgå programmet uden af leverandøren skal på banen.
  3. 100% oppetid: Data skal flyde mellem de programmer, du vælger. Spørg derfor ind til, hvordan leverandøren kan sikre datakvaliteten under overførslerne.
  4. Sikkerhed: Tag hensyn til sikkerhedsaspekter ved integrationen for at beskytte virksomhedens data og systemer mod trusler og sikkerhedsbrud. 
4

Få en demonstration og prøveperiode – og tjek leverandøren

Indhold er hentet

Efter forarbejdet med beskrivelse af behov, kravspecifikation, leverandørpræsentation og integrationsovervejelser så er det tid til at gå i dybden med den/de løsninger, som du har fundet bedst egnede.

Kontakt udbyderne af de valgte IT-systemer og bestil endnu en demonstration. Forlang herefter, at du kan få adgang til systemet i en prøveperiode, hvor du selv kan teste det. Brug disse muligheder til at evaluere systemernes brugervenlighed, funktionalitet og evne til at opfylde dine krav.

Involvér så mange fra virksomheden. Det vil lønne sig senere hen når løsningen sættes i drift.

Er det et match?
Hvis der er et match, skal du til slut lige tjekke op på din leverandør en ekstra gang. Hvordan er deres økonomiske udvikling? Hvor mange er de? Hvor hurtige er de i supporten? Og koster det et klip i klippekortet, hver gang du ringer? Foreligger der undervisningsvideoer, eller skal det indlæres on-site hos dig til dyre takster?

Et besøg hos en af leverandørens kunder er også en rigtig god idé. De har jo været igennem hele øvelsen med at indkøbe ny IT og kan give dig værdifuld information til dit IT-projekt.

Tjekliste: Testperiode (”prøveperiode”)

  1. Centrale arbejdsgange og integrationer testes i et lukket miljø.
  2. Medarbejdere involveres, gerne A-holdet, men jo flere jo bedre.
  3. Tjek leverandærens økonomi og servicesetup.
  4. Bank på hos en kunde i lokalområdet, der bruger den løsning, som du har udvalgt.
5

Lav en implementeringsplan for at komme godt i mål

Indhold er hentet

Når du har valgt det rette IT-system til din virksomhed, er det vigtigt at sikre en vellykket implementering. Torben Kristensen giver følgende råd i denne fase: 

Tjekliste: Implementering og drift

  1. Lav en detaljeret tidsplan for implementeringen. Opdel planen i faser (eller små sprint), så ikke alt nyt udrulles på én gang.
  2. Involvér medarbejderne: Sørg for at træne og støtte dine medarbejdere i brugen af det nye IT-system. Sørg for at få uddannet superbruger(e), så alt ikke overlades til leverandøren.
  3. Overvej ny organisering: Når IT breder sig ud fra regnskabsafdelingen til resten af virksomheden, er der brug for samme datakvalitet som i bogføringen. Overvej derfor om bogholderen kan tage mere ansvar for datakvaliteten, når det gælder lagerstyring, ordrestyring eller i andre dataområder, som fremover bliver digitaliseret. Alternativt kan I mande op med en ”datacontroller”, der skal sørge for, at alle systemer er opdaterede.

Indhold er hentet

Sparring og tilskud kan hjælpe dig godt i gang

Udover guiden er der mere hjælp at hente. Erhvervshuset åbner døren til en række muligheder, som du kan benytte til at komme godt i gang med at få et nyt IT-system, som skaber resultater i din virksomhed.

1. Mulighed for gratis forløb med Torben

Book et gratis og uforpligtende onlinemøde med Torben Kristensen og hør mere:

Book et mødeÅbner link i ny fane

2. Tilskud: SMV:Digital-puljer åbner løbende

Det kan være en stor investering at få nyt IT-system, men også her er der hjælp at hente. SMV:Digital åbner løbende nye puljer. 

Se mere hos SMV:DigitalÅbner link i ny fane

Støttet af:

Indhold er hentet