Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Konkrete eksportplaner og handlinger, tak

Det er altid spændende at arbejde med visioner, strategier og planer i virksomheden. Det sværeste er dog ikke nødvendigvis at lave en eksportplan, men at få den ført ud i virkeligheden.

Indhold er hentet

Vi kender det alle sammen. Vi har en masse drømme og tanker om, hvor vi gerne vil hen. Men det svære er at få ting til at ske og ændre sig. Alt lige fra vægttab til karriereplaner møder fra tid til anden en helt anden virkelighed end den, vi måske ønskede.

Men hvad er det så, der skal til for at lykkes? Hvordan får en virksomhed flyttet flere varer ud over grænserne? Jamen, det starter jo altid med et godt forarbejde, analysere mulighederne og få lagt planerne. Men derfra er der kun én ting, der virker: Handling. Det at gøre noget nyt for at nå nye mål.

Men det at eksekvere på nye handlingsplaner er ikke så nemt, for selvom du som direktør eller salgschef bare ønsker at komme afsted med salgstasken, så er det ikke ensbetydende med succes.. Hvis du vil have din eksportplan til at lykkes, så skal du og din virksomhed ikke starte alene. Brug de mange muligheder der er for at få råd og sparring!

Strategier skal ikke laves i tårnværelset

En af de største udfordringer for udviklingen i enhver virksomhed er at få flyttet strategien og målene væk fra tårnværelset og ud i virkeligheden. For det er her, eksekveringen sker. Derfor er det vigtigt, at så mange medarbejdere som muligt inddrages i samarbejdet om strategien eller eksportplanen.

At udvikle og lægge retning og strategi er en ledelsesopgave, men det betyder ikke, at man skal sidde mutters alene på sit kontor og udfærdige mål og planer. For mål og planer skal konkretiseres, og det sker som regel bedst i samarbejde med dine medarbejdere og bestyrelse, og ja,måske endda med dine kunder.

Hvis du beslutter dig for at din omsætning i udlandet skal stige med 10 millioner om året i Tyskland, så skal du sørge for at bryde det ned. Altså helt ned i meget konkrete handlinger.

Hvor mange kundemøder kræver eksportstigningen? Hvor mange rejsedage er det? Hvis en omsætningsstigning på 10 millioner er lig med 500 kundemøder i Tyskland, så skal du jo kigge dig selv dybt i øjnene og spørge: Er det fysisk muligt? I hvert fald ikke, hvis du kun har dig selv som resurse at trække på, og du stadig også skal pleje dine eksisterende kunder, din virksomhed og meget mere. Er det så målsætningen, der skal gøres realistisk, eller er det på resursesiden, der skal investeres?

Balancen mellem planlægning og eksekvering

Det er vigtigt at lave et godt forarbejde og gode, velforberedte salgsmøder. Har du været i gang derude hos salgspartnere og kunder, så er det vigtigt at træde op i helikopteren og sikre, at du holder fokus

Men samtidig er en salgsindsats altid handling. Mennesker handler med mennesker, så salgsmøderne i udlandet er afgørende. Også når du sælger via en salgspartner, distributør eller forhandler i udlandet, skal du af sted, så du sikrer, at dine produkter står længst fremme i deres butik. Begge dele skal prioriteres.

Uden forberedelse får du færre salgssuccesser, og kommer du ikke af sted, ja så er det lige meget. Lav prioriteringen, men lav den bevidst i stedet for at lade tiden løbe fra begge dele.

Tænk realistisk om dine resurser – og nyd eventyret

Mange af de virksomheder vi arbejder med i Erhvervsthuset skærer faktisk ned på antallet af eksportmarkeder efter et forløb med os. For hellere gøre det godt på ét eller to markeder end at mislykkes på ti markeder.

Og det kræver tid at sælge i udlandet. Det gør det for små virksomheder, men spørger du nogle af de store danske eksportvirksomheder, er svaret det samme. Salgssuccesser kommer af hårdt og fokuseret arbejde.

Men eksport er samtidig et fantastisk eventyr, og når du og dine medarbejdere har kigget hinanden i øjnene og sagt – det her gør vi. Ja, så er det bare med at komme ud over stepperne. Og du vil opleve, at der er masser af gode oplevelser og muligheder.

Erhvervshus Sjælland tilbyder en række eksportforløb, der kan hjælper dig med at indfri dine eksportambitioner.

Indhold er hentet

Vil du optimere din e-handelsindsats?

Bliv stærkere på at udnytte og udvælge online-platforme til at ekspandere i udlandet. Vi hjælper dig på vej med alt fra love og regler til online marketing og logistik.

Vil du eksportere til danske nærmarkeder?

Har du ambitioner om eksport til nærmarkeder som Tyskland, Sverige, Storbritannien eller Norge? Deltag på Zealand International og få en skræddersyet eksportplan, der matcher de høje ambitioner.

Se mere om dine eksport-muligheder

Indhold er hentet