Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Tre tips til at tjene flere penge

Selvom det er godt at gøre et grundigt fodarbejde, så skal man også tjene penge. Her er tre tips til hurtigt at få fart på omsætningen.

Indhold er hentet

Af Carsten Leth Hansen, forretningsudvikler Erhvervshus Sjælland

Det er fantastisk at finde på den gode idé, arbejde for at gøre den til virkelighed – og i sidste ende se den spire og gro. Men der er altså også lige det med pengene.

Alle har behov for at få penge i kassen. Nogle mere end andre, men i realiteten er det kun sundt og godt at komme i gang med at generere en omsætning hurtigt. Det viser både noget om ens produkts værdi - og dets potentiale.

Ofte kan det virke svært at komme i gang, men faktisk skal der ikke så meget til. Herunder er tre tips til, hvad du som virksomhedsejer bør fokusere på for at få gang i en sund omsætning – eller øge den, du allerede har.

Indhold er hentet

Tip nummer 1: Brug dit netværk

Når man skal etablere en omsætning, så er det helt i orden at starte med de lavt hængende frugter. Det handler om at aktivere det netværk, man allerede har. Det kan både være privat og professionelt.

Det er langt fra sikkert, at de alle ender med at blive kunder, men pointen er, at der er potentielle kunder blandt dem, man allerede kender. Det ville da være synd, hvis ikke de fik tilbuddet.

Indhold er hentet

Tip nummer 2: Læg et salgsbudget

Den strukturerede tilgang til omsætning er vejen frem, for den gør udfordringerne langt mere overskuelige. I stedet for at håbe på en årlig omsætning på en halv million kroner, så del det op i ti ordrer på 50.000 kroner. Hvis du i processen også lærer, at du via tre kundemøder kan lukke én ordre i den størrelsesorden - ja, så ved du faktisk allerede, hvor stor indsats der skal til for at komme i mål med årsomsætningen.

Salgsbudgettet er alfa og omega. Det kan være det, der adskiller den overbevisende og succesrige iværksætter fra det modsatte. Det er åbenlyst, hvis du ser f.eks. TV-programmet ”I Løvens Hule” og lurer, hvem det er, der møder en nedadvendt tommelfinger.

Indhold er hentet

Tip nummer 3: Kom ud ad døren

Som virksomhedsejer kan man godt komme til at fokusere alt for meget på kernediscipliner som indkøb, salg, kundekontakt etc. Sagen er dog, at det også er vigtigt at komme ud ad døren og fortælle om ens koncept til mennesker, der måske ikke umiddelbart har kundepotentiale. Der er flere fordele.

Én ting er, at det træner ens pitch. Noget andet er, at det kan skabe uventede forbindelser og i sidste ende salg. Vær stolt. Brug de sociale medier. Fortæl om det, du laver til en middag eller fest. Ens historie kan sagtens komme til at gå fra mund til mund - og i sidste ende lande hos den kunde, der har siddet og ventet på lige netop dig.

Indhold er hentet