Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

5 dårlige råd: Sådan mislykkes du med din virksomhed

Tør du læse videre? Brug et par minutter og lær, hvordan du afvikler din virksomhed på rekordtid… Og lur mig, om du ikke også bliver klogere på din virksomheds udviklingsmuligheder.

Indhold er hentet

Af Claus Kaaber, konsulentchef hos Erhvervshus Sjælland

Lad os lave et lille tankeeksperiment: Du har en veldrevet virksomhed med hæderlig vækst, sund økonomi og dygtige medarbejdere. Du har oven i købet en fast kundekreds og et rigtig godt arbejdsflow i virksomheden. På kort tid skal alt det sættes over styr. Hvad gør du?

Her er fem stærke tips, hvis du vil afvikle din virksomhed. Læs dem, hvis du tør – Men følg dem ikke!

1

Sæt dig ukonkrete vækstmål!

Indhold er hentet

Hvis du sætter ukonkrete eller uambitiøse mål i din strategi, kan du være næsten sikker på ikke at nå dem, for uden konkrete mål har du ikke noget at styre efter. Et mål om 10 % vækst er bedre, men reelt for uambitiøst. Det kan blive en sovepude. Sig hellere 40% – og tag det ikke så tungt, hvis du ”skuffer” og ender på 20 %.

2

Sæt dig rigtig mange strategiske mål!

Indhold er hentet

En effektiv måde at komme ingen vegne er at have for mange mål – for det gør dig ineffektiv. Har du to-tre strategiske mål for året, så er det muligt at arbejde på dem og realistisk at nå dem. Har du fem mål, så når du nok kun det ene. Går du linen ud med fx syv mål - ja, så er du næsten sikker på ikke at nå et eneste. For mange pejlemærker forvirrer både dig og dine medarbejdere.

3

Arbejd efter femårsplaner!

Indhold er hentet

Det virkede jo fint for Sovjetunionen, så selvfølgelig virker det også for din virksomhed. Eller hvad? Selvfølgelig skal du planlægge grundigt inden for rimelighedens grænser. Vi lever i en meget omskiftelig verden, og derfor vil langtidsplanlægning ofte være skønne spildte kræfter. Så vær visionær – men vær også fleksibel og hold de detaljerede planer til seks måneder.

4

Fortæl dine kunder hver eneste faglige detalje!

Indhold er hentet

Som ejerleder er du ekspert inden for dit felt, og det er rigtig godt! Men husk at tage nørd-kasketten af, når du kommunikerer med kunder, med banken eller med andre samarbejdspartnere. Du risikerer at skræmme folk væk ved at blive for detaljeret - og det er jo ikke meningen.

5

Stå selv for det hele!

Indhold er hentet

Som ejerleder kan man jo alt! Ikke sandt? Der er dog én ting, som mange ikke er så gode til: Nemlig at uddelegere opgaverne. Men det nytter altså ikke noget, at det er dig som ejerleder, der står i kø i supermarkedet for at købe toiletpapir. Det er spild af din tid og penge. Den slags service bør man købe sig til.

Indhold er hentet

Er du klar til at lukke butikken nu?

Nu ved du, hvordan du effektivt spænder ben for din virksomhed, og det er faktisk nemt nok. Det er straks sværere at få en virksomhed til at udvikle sig.

Men hvis du hellere vil styrke din virksomhed gennem:

  • konkrete vækstmål
  • fokus på de vigtigste milepæle
  • effektiv planlægning
  • klar kommunikation
  • en stærk og uddelegerende ledelse

- så er vi klar til at hjælpe dig med gratis og uvildig sparring.

Indhold er hentet

Få hjælp til at LYKKES med din strategi

Du får gratis og uvildig sparring med en af vores erfarene forretningsudviklere.

Se mere om dine muligheder her

Indhold er hentet