Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Seks mærkeordninger turismevirksomheder bør kende til

Mærkeordninger og certificeringer er en god måde at styrke din forretning og markedsføring på. Men ved du, hvilke mærker der er relevante at kigge på og prioritere for netop din virksomhed? I denne artikel gør forretningsudvikler Dorte Lilly Kiilerich dig klogere på, hvordan mærkeordninger kan styrke din virksomheder og giver seks konkrete eksempler på relevante certificeringer for turismevirksomheder.

Indhold er hentet

Øget troværdighed i markedet, genkendelighed hos gæsterne, meningsfuld dataindsamling og i sidste ende bedre bundlinje. Det er bare nogle af de mange fordele, der er ved at kigge på certificeringer som turismevirksomhed.

Vi lever i en verden, hvor virksomheder i højere grad forventes at tage ansvar for egne aftryk i verden. Flere og flere er frivilligt begyndt at rapportere på deres bæredygtighedsindsatser, andre har en SKAL-opgave foran sig, fordi deres kunder, leverandører eller lovgivningen kræver det. Forbrugerne bliver også mere bevidste i deres til- og fravalg af overnatningsmuligheder og aktiviteter. Og her er mærkeordninger vigtige. For de gør det overskueligt at navigere mellem mulighederne i et konkurrencepræget marked.

Ved at have de rette mærkeordninger i hus, skaber du en visuel købsknap, der øger trygheden hos både eksisterende og potentielle nye kunder og samarbejdspartnere. Du får samtidig også god træning i dokumentation af jeres bæredygtighedsindsatser og optimeret jeres processer indenfor bl.a. energi, vand, affald, forplejning og kommunikation.

Som arbejdsplads styrker mærkeordninger også din virksomheds image ved at vise, at I er seriøse og forpligter jer til at arbejde med de mål og krav, der ligger i den enkelte certificering. En sådan forpligtigelse for bæredygtige indsatser sender stærke signaler til nuværende og kommende medarbejdere. Kan I til og med kommunikere helt konkrete og tydelige budskaber knyttet til jeres indsatser, ja så bidrager mærker til at gøre jer til et endnu mere attraktivt sted at arbejde.

For dig som ejer og/eller leder en turismevirksomhed kan det derfor være altafgørende ikke blot at kende til mulighederne, men også tage nogle aktive til- og fravalg omkring certificering af din virksomhed. 

Indhold er hentet

Den nationale strategi for bæredygtig vækst i dansk turisme sætter pejlemærker, udviklingsspor og initiativer for en fælles retning for udviklingen af dansk turisme frem mod 2030. Et vigtigt pejlemærke er bl.a., at 70 pct. af alle overnatningssteder i Danmark skal være bæredygtighedscertificerede inden 2030. 

Indhold er hentet

Dortes seks eksempler på mærkeordninger, der kan være relevante for din virksomhed 

Når jeg hjælper en virksomhed med at finde frem til relevante certificeringer, kigger jeg bl.a. i et digitalt værktøj kaldet “Mærkekataloget”. Det er udarbejdet af uafhængige, eksterne rådgivere og indeholder en speciel udvalgt liste over bæredygtighedsrelaterede mærkeordninger inden for mange brancher – også vores turismebranche.

Der finder jeg en bruttoliste over de 20 mest relevante mærkeordninger for branchen: 

De 20 turismemærker i Mærkekataloget
Se billede i fuld størrelse

Her ser du en oversigt over de 20 turismemærker i Mærkekataloget

Indhold er hentet

Hvert mærke vurderes på markedsværdi i Danmark og troværdighed på en fire-trins-skala: Rød, Orange, Gul og Grøn, hvor grøn selvfølgelig er det bedste. Derudover bør du også overveje, hvilken signalværdi du gerne vil sende til dine leverandører og gæster fra nær og fjern, så valget af mærke også passer til det. 
  
Her er seks eksempler på relevante og anerkendte mærkeordninger i turismebranchen. De fire første kommer fra kataloget, mens de sidste to ikke er branchespecifikke, men stadig vigtige at kende til og overveje som turismevirksomhed. 

Seks eksempler på mærkeordninger

1

Green Key og Green Key-familien 

Indhold er hentet

Markedsværdi: Gul | Troværdighed: Grøn

Inden for turismebranchen er Green Key nok den første certificering, jeg vil anbefale dig at kigge på, hvis du driver et hotel, vandrehjem, feriecenter, konferencecenter el.lign. Det er et internationalt miljømærke, som fremhæver de turismevirksomheder, der gør en ekstra indsats for at beskytte miljøet. Green Key-standarden fra 2017 indbygger andre forhold som arbejdstagerrettigheder og ligestilling. I dag er ca. 4.000 turismevirksomheder i over 60 lande certificeret, og besøgende bruger det i stigende grad til at navigere efter under planlægning af deres ophold.

Derudover er der en række andre mærkeordninger, som er tilknyttet Green Key-certificeringen, fx Green Camping, Green Attraction, Green Restaurant, Green Sport Facility og Green Tourism Organization. Disse mærker er opbygget på samme måde som Green Key og benytter samme processer for certificeringer og kontrol.

For at blive certificeret skal din virksomhed leve op til en række obligatoriske miljøkriterier og samtidig opnå nok point i en samlet vurdering inden for 13 forskellige områder. Organiseringen og samarbejdet med FEE (Foundation for Environmental Education) er godt for den internationale udbredelse af Green Key. 

2

Svanemærket 

Indhold er hentet

Markedsværdi: Grøn | Troværdighed: Grøn

Den hvide svane på den grønne baggrund er du med stor sandsynlighed støt på før - og med god grund. Svanemærket er nemlig et af de mest anerkendte miljømærker i Norden og bruges i mange forskellige brancher; bl.a. fremstilling, plast, beklædning, teknik og hoteller m.m.

Faktisk viser undersøgelser, at over 9 ud af 10 danskere har hørt om Svanemærket - det samme gælder i øvrigt hele Norden - og mange offentlige indkøbere bruger det også som pejlemærke, når de skal vælge leverandører. Af samme årsager er det værd at overveje, om en Svanemærke-certificering kunne være noget for din virksomhed. Svanemærket er sammen med EU-Blomsten de eneste mærker omfattet af regeringens bekendtgørelse for miljømærker. De lever op til kravene i udbudslovgivningen og kan dermed anvendes i offentlige indkøb.

Certificeringen kigger på hele produktets livscyklus og inkluderer alt fra klimaaftryk og ressourcer til biodiversitet og genanvendelighed. Med andre ord er det en certificering, der for alvor er et bevis for din virksomheds bæredygtighedsindsatser. 

3

EU-Blomsten (EU-Ecolabel)

Indhold er hentet

Markedsværdi: Gul | Troværdighed: Grøn

Ligesom Svanemærket er EU’s officielle miljømærke EU-Blomsten (også kaldet EU-Ecolabel) en af de mest anerkendte certificeringer herhjemme. Til forskel fra Svanemærket, som er meget kendt i Norden, er EU-Blomsten mere udbredt i resten af Europa. Undersøgelser viser, at mere end hver tredje europæer har set eller hørt om EU-Blomsten.

For turismevirksomheder er det godt at vide, at EU-Blomsten er relativt velkendt blandt forbrugerne (45 % af danskerne kender mærket), og det er et officielt miljømærke i hele EU. Særligt campingpladser har vist interesse for mærket de senere år.

Certificeringen kigger på krav til bl.a. energi-, materiale-, ressource- og kemikalieforbrug samt ikke mindst drivhusgasudledning og cirkulær økonomi. 

4

Green Globe

Indhold er hentet

Markedsværdi: Orange | Troværdighed: Gul

Hvis du allerede har nogle certificeringer, men gerne vil bygge på, er Green Globe et godt sted at kigge hen. Certificeringen henvender sig til en bred del af turismebranchen og omfavner hele ESG-paletten med miljø, det sociale, ledelse og økonomi. Green Globe læner sig også op ad flere standarder, bl.a. ISO14001 og Agenda 21.

Green Global er en international mærkeordning med mulighed for at markedsføre hoteller på de fleste kontinenter. De inddrager eksterne auditorer i certificeringsprocessen og tilbyder deres medlemmer rådgivning i både ordningen og markedsføring heraf. Så hvis din virksomhed er et hotel, og I gerne vil bygge videre på jeres bæredygtighedscertificeringer, så er Green Globe et godt bud at overveje. 

5

ISO: 20121 

Indhold er hentet

  
ISO ledelsessystemer/standarder ikke inkluderet i Mærkekataloget. Det skyldes, at den type standarder adskiller sig fra mærkeordningerne ved at være tungere og dyrere at opnå. Dog er disse ledelsessystemer meget relevante og kan med fordel overvejes. Jeg tager gerne en snak med jer om muligheden og ved, hvem I kan kontakte, hvis I vil vide mere om standarderne.

ISO 20121 er en global standard udviklet til alle aktører i møde-, event-, og oplevelsesbranchen. Formålet er at hjælpe organisationer, virksomheder m.m. til at operere på en mere bæredygtig måde. Standarden definerer kravene til et event management system for bæredygtighed med henblik på at sikre en varig og afbalanceret tilgang til bæredygtighed i alle led af værdi- og leverandørkæden i forbindelse med begivenheder. 

6

Det Økologiske Spisemærke

Indhold er hentet

   
Det sidste mærke, jeg vil fremhæve, er Det Økologiske Spisemærke, som du med stor sandsynlighed har set før. Det er et superlet afkodeligt mærke, som viser, hvor stor en del af de indkøbte føde- og drikkevarer på spisestedet, der er økologiske. Certificeringen er meget relevant, hvis din virksomhed fx omfatter en restaurant, bar eller anden form for spisested. Derudover er det en gratis mærkeordning, som kontrolleres af staten.

Der er tre varianter af certificeringen, som er inddelt efter, hvor stor en del af dine indkøbte føde- og drikkevarer der er økologiske:

  • Guld: 90-100 %
  • Sølv: 60-90 %
  • Bronze: 30-60 %

Det Økologiske Spisemærke er et let afkodeligt mærke for mange og forbundet med stor troværdighed hos både gæster og samarbejdspartnere. Det er med andre ord en god måde at positionere din virksomheds bevidste økologiske valg. I dag er der ca. 3500 spisesteder i Danmark, som har Det Økologiske Spisemærke. 

Indhold er hentet

Snak med Dorte og modtag en individuel tilpasset oversigt over relevante mærker for din virksomhed. Hvert mærke er velbeskrevet. 

Støttet af:

Indhold er hentet