Markedsværdi: Gul | Troværdighed: Grøn
Inden for turismebranchen er Green Key nok den første certificering, jeg vil anbefale dig at kigge på, hvis du driver et hotel, vandrehjem, feriecenter, konferencecenter el.lign. Det er et internationalt miljømærke, som fremhæver de turismevirksomheder, der gør en ekstra indsats for at beskytte miljøet. Green Key-standarden fra 2017 indbygger andre forhold som arbejdstagerrettigheder og ligestilling. I dag er ca. 4.000 turismevirksomheder i over 60 lande certificeret, og besøgende bruger det i stigende grad til at navigere efter under planlægning af deres ophold.
Derudover er der en række andre mærkeordninger, som er tilknyttet Green Key-certificeringen, fx Green Camping, Green Attraction, Green Restaurant, Green Sport Facility og Green Tourism Organization. Disse mærker er opbygget på samme måde som Green Key og benytter samme processer for certificeringer og kontrol.
For at blive certificeret skal din virksomhed leve op til en række obligatoriske miljøkriterier og samtidig opnå nok point i en samlet vurdering inden for 13 forskellige områder. Organiseringen og samarbejdet med FEE (Foundation for Environmental Education) er godt for den internationale udbredelse af Green Key.