Eksportvirksomheder klarer sig bedre end ikke-eksporterende virksomheder på en lang række parametre. Det gælder også parametre, som ikke har noget med eksport at gøre.
Det viser en række undersøgelser, vi har set over tid. Det har medført, at talrige rådgivere og politikere nu har travlt med at konkludere, at vi skal have mange flere virksomheder til at eksportere – ja, nærmest at en god virksomhed er lig med en eksportvirksomhed.
Selvfølgelig skal vi have flere eksporterende virksomheder, det siger sig selv. De skaber stor værdi for Danmark. Men jeg vil have lov til at stille det nødvendige spørgsmål, om eksportvirksomheder er bedre, fordi de eksporterer, eller fordi de har de kompetencer, som gør dem i stand til at eksportere?
Eksport kræver mere end salg til hjemmemarkedet
Det er vigtigt at forstå, at man ikke nødvendigvis tjener flere penge på at sælge sit produkt til en kunde i Kiel end til en i Kalundborg. Man tjener måske endda mindre, da omkostningsstrukturen er en anden.
Min pointe er, at man skal gøre sig klart, hvorfor man vil eksportere – og om man overhovedet er klar til det? Eksport i sig selv er jo ingen garanti for, at din virksomhed kommer til at tjene flere penge. Der er masser eksempler på virksomheder som er gået nedenom og hjem på grund af en fejlslåen eksportindsats. Eksport er nemlig ikke bare en udvidelse af det eksisterende salg til et større geografisk område.
Det er en gængs fejltagelse, at man tror, at man kan krydse geografiske grænser uden at tage højde for, alle de andre grænser man samtidig krydser: tænk kultur, logistik, godkendelser m.m. Eksport er en helt særlig metier, som kræver flere hænder og flere penge end nationalt salg, ligesom ægte internationalisering kræver flere hænder og flere penge end eksport: tænk globalt orienterede R&D ansatte, indkøbschefer m.fl.
Det er en myte at tro, at eksport kan gøre alle virksomheder stærkere. Kun hvis du er klar til at eksportere, kan eksporten gøre din virksomhed stærkere. Eksport er et af flere elementer, som kan give din virksomhed et internationalt løft, men det kræver udover de nævnte ressourcer et stort engagement, vedholdenhed og ikke mindst opbakning fra ledelsen.
Den rigtige import kan give mere på bundlinjen
Måske skal man i nogle tilfælde være bedre til at importere fremfor at begynde at eksportere. Det kunne jo være at få ændringer i ens indkøb kunne øge resultatet på bundlinjen mere. Det ville både gøre virksomheden mere attraktiv i forhold til nuværende marked, ruste den økonomisk til mulige eksportaktiviteter, samt forberede den på den kommende konkurrence, som opstår, når f.eks. Femern-tunnelen åbner og der kommer nye tyske kunder og ikke mindst konkurrenter til Danmark på blot 10 minutter i bil.
Det kan også være, at virksomheden skal have et produktivitetstjek, før man kigger på dens eksportmodenhed?
Vend mulighederne med Erhvervshuset
Eksport, import, produktivitetstjek eller ej, har du ambitioner om at udvikle din virksomhed og skabe en bedre bundlinje, så har dit regionale Erhvervshus højst sandsynligt et sparringsforløb til lige netop din situation.
Som virksomhed handler det grundlæggende om at prioritere sine indsatser klogt og rettidigt. Kig på de lavthængende frugter først! Det lyder nemt, men glemmes ofte.
Få en uvildig forretningsudvikler til at tage et kig på din forretning og start med et par gode råd i øjenhøjde fra en, som selv har taget turen. Det koster kun din tid - og ud fra vores erfaring, er den tid er givet godt ud.