Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Artikel
Internationalisering: Nye markeder kræver ny markedsføring
Hvis ikke du sætter dig ind i kulturen og tilpasser din kommunikation og markedsføring til det land, du træder ind i, kan det ende galt. Hendrik Staack, forretningsudvikler i internationalisering i Erhvervshus Sjælland, giver dig her de vigtigste overvejelser, du skal gøre dig om din markedsføring, når du står overfor et nyt kundemarked.
Indhold er hentet
Når Hendrik Staack taler med virksomheder, hvor deres indtræden et nyt marked ikke er lykkedes, handler det ofte om manglende kulturforståelse. Det kræver nemlig både meget forberedelse og viden om en kultur for succesfuldt at kunne sælge produkter eller services i udlandet.
“Der er hovedsageligt to aspekter, som er utroligt vigtigt at sætte sig ind i, inden man træder ind på et nyt marked. Det ene er lovgivningsmæssigt og administrativt, hvor man f.eks. skal have styr på regler, processer og eventuelle lokale måder at forstå lovgivning på. Og så er der et andet stort, men desværre ofte overset, aspekt, som er hele delen om normer og adfærd. Her handler det især om, hvordan man lever til dagligt, og hvordan vi kommunikerer med hinanden både personligt og professionelt,” forklarer Hendrik Staack.
Der er hovedsageligt to aspekter, som er utroligt vigtigt at sætte sig ind i, inden man træder ind på et nyt marked.
Netop forskellige normer i forskellige lande har Hendrik Staack mange eksempler på. Han fortæller f.eks. at tyskerne er meget fokuserede på sikkerhed og troværdighed. Derfor er det her vigtigt, at man er særlig grundig med dokumentation, henvisninger og referencer for at skabe tryghed – en tysker leder efter ”håret i suppen”. Omvendt er der andre lande, hvor for mange dokumenter og data ved første møde kan have en negativ effekt, fordi kulturen er helt anderledes, og det er den personlige relation, der har førsteprioritet.
“Og så er der jo hele den sproglige del, hvor mange især går galt i Norge og Sverige, fordi de tror, at oversættelse her er lige meget; de forstår jo som regel dansk og omvendt. Det er en udbredt misfortåelse, for faktisk vil de oftest have det på eget sprog eller engelsk. Det samme gælder med titler og tiltaler, hvor tyskerne f.eks. i stadig høj grad bruger et formelt ‘De’ i professionelle sammenhænge,” siger Hendrik Staack.
Han understreger, at det er vigtigt, at du både tilpasser din kommunikation til den lokale kultur – som ofte er kunderne – og til forretningskulturen, når du skal indgå samarbejder og aftaler i det nye land.
Hvis du gerne vil ind på et nyt udenlandsk marked, anbefaler Hendrik Staack, at du til en start undersøger nogle af de lokale virksomheder ved f.eks. at gå ind på deres hjemmeside og sociale medier. Her kan du aflure, hvordan de kommunikerer, men også blive klogere på praktiske ting som f.eks. hvilket transportfirma eller betalingsmåde, de bruger.
“Når du laver din egen research er det også vigtigt, at du ikke kommer til at sammenligne æbler med pærer. Dvs. du skal finde nogle virksomheder, der minder om din egen på produkt, kundegruppe, størrelse osv. for at få så retvisende et billede som muligt,” understreger Hendrik Staack.
Han anbefaler, at du derudover også taler med nogen, der har erfaring med markedet, og som til dagligt opererer i det.
“En ting er at undersøge tingene selv; det er rigtig godt for at få en grundforståelse af kulturen og markedet. Noget andet er, hvordan det reelt er i det daglige. Derfor skal du helst snakke med flere forskellige personer, der kan fortælle dig det, som er vigtigt, og som du også kan stille spørgsmål til. Det kan f.eks. være oversættelsesbureauer, som ofte har medarbejdere fra og i flere forskellige land ansæt. Det kan også være andre danske virksomheder, som har afdelinger i udlandet, hvor du også har mulighed for at spørge om deres gode erfaringer og udfordringer i den proces, men også lokale rådgivere,” siger Hendrik Staack.
Kulturforståelsen er derfor helt essentiel, hvis du skal have succes på et nyt marked. Det handler om både at have kendskab til og respekt for den nye kultur, du skal træde ind i og på sigt være en del af. Og det skal du indarbejde i din forretningspraksis, understreger han.
God markedsføring kræver skalerbarhed
Når først du har styr på din kommunikation og markedsføring, kan det være meget fristende at sætte gang i en masse initiativer, men Hendrik Staack råder i stedet virksomheder til at gå forsigtigt frem og have sine øjne stift rettet på forberedelse af produktion, logistik og levering.
“Det er fantastisk at få kunder på et nyt marked, men du skal også kunne levere varen. Derfor er det utroligt vigtigt, at du er helt skarp på din virksomheds kapacitet, tidshorisont og eventuelle logistiske udfordringer eller leverandørforhold, der kan skabe problemer,” forklarer han.
Det er fantastisk at få kunder på et nyt marked, men du skal også kunne levere varen.
For en fantastisk markedsføring af et produkt, der ikke har kapaciteten til at kunne skalere og levere, er en farlig cocktail, og kan blive din virksomheds endeligt i et nyt marked.
“Mange kender det jo også selv, hvis man bestiller en vare, og ordren så bliver meget forsinket eller måske ligefrem annulleret. Det er utroligt frustrerende, og - især hvis det er første gang, du handler hos virksomheden - så gider du ikke handle hos dem igen. Hvis først dine kunder bliver skuffet, kan det blive svært at få genskabt tilliden,” fortæller Hendrik Staack.
Han understreger, at markedsføring i udlandet er utrolig komplekst, og at det er svært at gøre alene. Her kan Erhvervshus Sjælland være en god hjælp, fastslår han og henviser til den gratis sparring, der er at hente.
“I Erhvervshus Sjælland kan vi give sparring på hele forløbet. Vi har kontakter og erfaring inden for mange markeder og kan derfor også sparre med dig, om det er det rette marked, du har kig på. Derudover kan vi give dig sparring på udformning af rådgiveropgaver og hjælpe med at søge tilskud til din eksportrejse, f.eks. gennem puljen SMV:Eksport, hvor du kan få op til 150.000 kr. i tilskud til en privat rådgiver,” fremhæver han.
Partnerskaber i udlandet? Her er tre ting, du bør overveje grundigt
Din virksomhed er klar til internationalisering, men skal du gøre det alene eller sammen med en partner? Hendrik Staack, forretningsudvikler i internationalisering hos Erhvervshus Sjælland, giver dig tre overvejelser, du som minimum bør gøre dig, inden du tager beslutningen.
Artikel om partnerskaber i udlandet
Nu fanger Pricia fra Karlslunde medicinalkunder i USA
Støtte fra Erhvervshus Sjælland og SMV:Eksport har gjort det muligt for den danske virksomhed Pricia at blive synlig for ønskekunder i den amerikanske medicinalbranche
Artikel om virksomheden Pricia som har fået sparring go tilskud til eksport af Erhvervshus Sjælland
Teqton sælger betongulve i Spanien med ro i maven
Med 150.000 kr. i tilskud fra SMV:Eksport fik Teqton hjælp til at kickstarte etableringen af et nyt datterselskab i Spanien.
Artikel om Teqton som har fået tilskud gennem SMV:Eksport
5 vigtige overvejelser når du vil ind på nye markeder
Der er store muligheder i udlandet, og derfor drømmer mange virksomheder om internationalisering. Men alt for mange er for hurtige på aftrækkeren og får ikke gjort sit forarbejde ordentligt, fortæller Hendrik Staack, forretningsudvikler i internationalisering hos Erhvervshus Sjælland. Han giver dig derfor her fem vigtige overvejelser, du skal gøre dig, inden du går ind på et nyt marked.
Artikel om fem vigtige overvejelser når man vil ind på nye markeder
Planer om vækst i udlandet? Det skal du vide, før du går i gang
Salg af produkter i et nyt land eller oprettelse af en ny udenlandsk filial? Internationalisering har mange nuancer og giver din virksomhed et hav af muligheder. Men hvad dækker begrebet internationalisering egentlig over? Og hvad skal du være opmærksom på? Det gør forretningsudvikler Hendrik Staack dig klogere på i denne artikel.
Artikel om at starte internationalisering og vækste i udlandet
Udlandet driver væksten i Lasse og Kristians pallevender-eventyr
Lasse Rieks Jensen og Kristian Egede fra Midtsjælland blev slået tilbage til start i deres eksportplan, men fik styr på udlandet med rådgivning fra EU-projektet Zealand International. Nu regner ejerne med, at eksporten i 2023 driver omsætningen 50 pct. i vejret.
Læs mere om Lasse og Kristians pallevender-eventyr
Sikkerhedsfirma bryder grænser: International vækst starter med stærke relationer
Digitale overvågningsløsninger, stærke relationer og potentiale for europæisk væksteventyr har sikret SeeSafe adgang til de sjællandske virksomheders superliga. Gennem et dedikeret udviklingsforløb får sikringsvirksomheden hjælp til at nå helt nye højder.
Sikkerhedsfirma bryder grænser: International vækst starter med stærke relationer
Fødevaremesse blev et globalt springbræt for dansk startup
Forskerne bag BioLean har ved hjælp af kunstig intelligens lettet en række processer og arbejdsgange hos flere danske biotekvirksomheder. Årets ACHEMA-messe i Frankfurt kan vise sig at blive det første skridt ind på det globale marked.
Fødevaremesse blev et globalt springbræt for dansk startup
Tjekliste til din messestand
Skal du snart på messe? Så er der mange ting at huske både før, under og efter messen. Her får du forretningsudvikler Steffen Leth Møllers tjekliste med alt, hvad du skal tænke på, når du skal på messe. Hvis du vil vide mere, er Steffen klar til en snak om, hvordan du får det bedste ud af dit messebesøg.
Læs mere om messer
Guide: Sådan får du succes med din messestand
Har du planer om at indtage et nyt marked? Så sæt tid og ressourcer af til at deltage på relevante messer, hvor du får indsigt i markedet og møder potentielle kunder. I denne guide får du 10 gode råd til at få succes med din messestand.
Læs mere om messer
”Det er okay at tænke stort”
Gennem Man on the Moon-projektet er Køge-virksomheden Innoliving blevet udfordret til at firedoble ambitionerne. Det blev en øjenåbner, der gav blod på tanden – og en tro på at en smal niche har potentiale for at brede sig internationalt.