Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Sådan navigerer du gennem nye eksportrestriktioner: 10 strategiske tiltag for virksomhedsledere

Som virksomhedsleder ved du, at eksport kan være en udfordrende men vital del af forretningen. Men hvad kan du gøre, når handelsrestriktioner pludselig udfordrer din eksportstrategi? Her er 10 konkrete trin, der hjælper dig med at tilpasse dig og sikre din virksomheds vækst – selv under svære handelsvilkår.

10 strategiske tiltag for din eksport

1

Analyse af eksportrestriktionerne

Indhold er hentet

Start med at få styr på de præcise begrænsninger: Hvilke produkter er omfattet? Hvilke produkter er berørt? Hvilke dokumentationskrav gælder? Konsultér eksperter og juridiske rådgivere for at sikre fuld overholdelse af reglerne. 

2

Alternative eksportmarkeder

Indhold er hentet

Overvej nye markeder, hvor det nuværende produkt kan passe ind. Undersøg nøje markedets/landets lovgivning, efterspørgsel, kultur og konkurrencesituation for at sikre en glidende overgang.

3

Optimering af logistikkæden

Indhold er hentet

Er din sourcing påvirket af situationen? Tilpas dine processer for at undgå forsinkelser og reducere ekstraomkostninger. Overvej alternative transportveje eller eksportkanaler. 

4

Strategisk tilpasning af produktportefølje

Indhold er hentet

Fokusér produktionen på produkter, der ikke påvirkes af restriktionerne og justér produkterne for at overholde kravene i det berørte marked.

5

HUSK dine samarbejdspartnere

Indhold er hentet

Arbejd tæt sammen med dine partnere for at finde løsninger, såsom at dele ekstraomkostninger eller justere leveringsplaner. Overvej lokale samarbejder for at omgå visse begrænsninger.

6

Udnyttelse af frihandelsaftaler

Indhold er hentet

Sørg for at udnytte eksisterende frihandelsaftaler og forstå oprindelsesreglerne for at drage fordel af toldnedsættelser. Her kan Udenrigsministeriet og Trade Council hjælpe dig.

7

Digitalisering af eksportprocesser

Indhold er hentet

Implementér digitale værktøjer til at strømline eksportprocesser, fx dokumenthåndtering og toldklarering. Udnyt e-handelsplatforme for at nå nye kunder. 

8

Lobbyarbejde og politisk påvirkning

Indhold er hentet

Samarbejd med brancheforeningerne for at påvirke politiske beslutninger og søge lempelser i restriktionerne. Hvis vi står sammen, er vi stærkere. 

9

Kommunikation med kunder

Indhold er hentet

Vær proaktiv i din kommunikation. Informér kunderne om konsekvenserne af ændringer og tilbyd løsninger, såsom alternative leveringsmetoder eller undersøg mulighederne lokalt fremstillede produkter. 

10

Langsigtet eksportstrategi

Indhold er hentet

Hvis du ikke allerede har overvejet risikospredning, er det en god idé at udvikle en strategi, der minimerer afhængigheden af enkelte markeder. Læg en plan og diversificér eventuelt til mindre risikofyldte regioner/lande og hold øje med de enkelte markeder. 

Indhold er hentet

Store forandringer kan indtræffe hurtigt

Din virksomheds styrke ligger i dens evne til at tilpasse sig. Det ved vi fra Corona og ikke mindst blokeringen af Sues-kanalen af et enkelt skib.

Hvordan håndterer din virksomhed lignende udfordringer? Ved at tage en proaktiv tilgang til eksportrestriktioner kan du sikre, at eksporten fortsat er en central del af din forretning – selv når markedet udfordrer dig. 

Har du brug for sparring til at lægge en strategi, er Erhvervshusets forretningsudviklere klar til at hjælpe dig - Det er gratis, fortroligt og uvildigt. 

Støttet af:

Indhold er hentet