Tre tips til at tjene flere penge
Selvom det er godt at gøre et grundigt fodarbejde, så skal man også tjene penge. Her er tre tips til hurtigt at få fart på omsætningen.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Advisory boards er blevet buzz ord blandt iværksættere, og noget, mange tror, er en nøgle til succes. Men et advisory board kræver mange overvejelser og skal bruges rigtigt for, at det har en positiv effekt på virksomheden.

Indhold er hentet
Der er ingen tvivl om, at der er rigtig mange fordele at hente ved at have et advisory board. Et advisory board kan være en genvej til dyrt købt erfaring, og det vil give dig et langt bedre udgangspunkt for at træffe de rigtige strategiske beslutninger.
Desuden kan et advisory board give dig adgang til et netværk, der kan være utrolig værdifuldt, fortæller Vigga Svensson, der er forretningsudvikler hos Erhvervshus Sjælland.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Hun hjælper virksomheder, der har brug for sparring udefra. Hun mener, at der mange fordele ved at have et advisory board, men det er langt fra alle, der vil have gavn af det.
“Det skal gerne være en styret proces omkring et advisory board. Det kan være, I skal mødes hvert kvartal, og der inden hvert møde bliver fremsendt en dagsorden med udfordringer, som skal gennemgås. Det kan være meget arbejde og svært at håndtere for en lille, ny virksomhed. Derfor er der også mange advisory boards, som ikke bliver brugt”, forklarer hun.
Et advisory board kan i værste fald have negative konsekvenser for dig og din virksomhed.
“Et advisory board kan blive det modsatte af værdifuldt. Måske kommer du til at føle, at du skal stå skoleret overfor nogen”, advarer Vigga Svensson.
I stedet for at kaste sig direkte ud i at sammensætte et advisory board, anbefaler hun, at man starter med at finde nogen mennesker, der kan give din virksomhed værdi, inden man går videre.
Indhold er hentet
Nogle gange bliver et advisory board en uovervejet beslutning, og så giver det måske bare dårlig samvittighed hos dig selv og irritation hos dem, du har spurgt, fordi du ikke bruger det. Derfor er det første step ifølge Vigga Svensson at spørge sig selv: behøver jeg egentlig et formelt advisory board eller vil det give lige så meget mening at have en gruppe af mennesker, jeg kan ringe til med konkrete udfordringer?
“Hvis din virksomhed er for lille til at håndtere et advisory board, vil jeg i stedet anbefale, at du har to til tre stykker, som du holder tæt på dig, og som du kan ringe til og snakke med. Det kan være en advokat eller en tidligere iværksætter, som har brede kompetencer, og kan hjælpe dig med deres erfaringer”, uddyber hun.
Og her er det vigtigt, at du kender din virksomhed. Vigga Svensson forklarer, at du skal se på dit team, hvor I er stærke, og hvor I mangler kompetencer, inden I begynder at knytte eksterne til virksomheden. Netop i denne proces kan forretningsudviklerne ved Erhvervshus Sjælland være en stor hjælp.
“Som forretningsudviklere kan hjælpe dig med at afdække dit behov. Og så har vi et kæmpe netværk, som ville kunne hjælpe” fortæller hun.
Når du har fundet dine 2-3 personer, du kan ringe til, og har brugt dem et stykke tid, kan du med fordel lave et mere formelt advisory board, hvis det giver mening for jeres virksomhed.
Indhold er hentet
Et advisory board kan sagtens være det helt rette for din virksomhed - også på et tidligt stadie. Ifølge Vigga Svensson handler det i høj grad om, hvilken mennesketype du er.
“Hvis du er god til projektstyring og finder energi i det, kan det garanteret give dig meget værdi at lave et formelt advisory board fra starten af. Hvis du ikke er det, kan du bare fortsætte med at have nogen, du kan ringe til. Måske behøver det aldrig at blive til mere. Et advisory board er ikke for alle,” siger hun.
Hvordan du så sammensætter dit advisory board er unikt fra virksomhed til virksomhed. Måske mangler du adgang til en forsker, der kan hjælpe dig på vej i dine undersøgelser. Måske mangler du en, der kan åbne døre ved hjælp af netværk eller viden. Måske mangler du en, der er ekspert i prissætning. Her skal du sammensætte det hold, der giver mest værdi for lige præcis din virksomhed, fortæller Vigga Svensson.
Indhold er hentet
Når din virksomhed bliver større, er det virkelig vigtigt at få en bestyrelse, fortsætter Vigga Svensson.
“En bestyrelse er mere forpligtet i din virksomhed end et advisory board, og de er juridiske ansvarlige. De går ind og arbejder strategisk sammen med ledelsen, og det kan være rigtig gavnligt for en større virksomhed", forklarer hun.
Hvornår virksomheden er klar til at få en bestyrelse er igen individuelt fra hver virksomhed.
”Det er svært at sætte på formel på, hvornår virksomheden har brug for en bestyrelse, men lige så snart, at du har opbygget en god organisation, og du med din virksomhed ikke kun kigger på næste måneds salgstal, men man skal arbejde mere langsigtet og strategisk, er det et godt pejlemærke på, at virksomheden er klar til at få en bestyrelse.
Indhold er hentet
Tal med en forretningsudvikler og kom godt fra start.
Støttet af: