Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Sådan kommer du i gang med at arbejde strategisk i din virksomhed

En strategi er tryghedsskabende. Både for dine ansatte, partnere, investorer, kunder og dig selv. Den gør det tydeligt for alle, hvilken vej du vil gå, og den giver dig konkrete skridt, du kan tage i den retning. Desværre oplever forretningsudvikler Vigga Svensson, at mange SMV’er har en vis grad af berøringsangst omkring netop strategi. Det er ifølge hende et luftkastel, som skal sprænges. 

Indhold er hentet

Vigga Svensson har gennem sit arbejde som forretningsudvikler lagt mærke til, at mange virksomheder uden en strategi på et tidspunkt når en mur, hvor der bare ikke rigtig sker fremdrift.   

“Det er typisk, at man som iværksætter har en idé og starter den op. I starten er man meget drevet af følelser omkring ideen. Sådan kan det sagtens være i nogle år, og man kan også generere omsætning på den måde. Men på et tidspunkt vil man ramme en mur, hvor den emotionelle og intuitive måde at drive virksomhed på ikke længere virker, og så må man til at arbejde strategisk,” forklarer Vigga Svensson. 

Hun fastslår, at alle virksomheder kan og bør arbejde med strategi. Dog vil en strategi i opstartsfasen se anderledes ud end senere i processen. I starten kan strategien være forholdsvis simpel og måske handle om at kortlægge dine kunder, markedet og hvordan du tjener penge. Når virksomheden er mere moden, skal strategien være mere langsigtet - og så skal man væbne sig med tålmodighed og være parat til at ændre kurs undervejs.  

“Selvom du laver en strategi, er det svært at måle på den med det samme. Derfor er det vigtigt at lave nogle åndehuller og se, om tingene rent faktisk opfører sig sådan, som du regnede med. Det er dumt at lægge en strategi for fem år og så ellers tage skyklapper på,” advarer Vigga Svensson. 

Hun har selv stiftet og drevet tre virksomheder og ved derfor, hvilke konsekvenser der er ved ikke at arbejde strategisk. Hun fortæller, at hun i sin første og mest succesfulde virksomhed - et børnetøjsmærke, der solgte til 22 lande og havde en stor millionomsætning - slet ikke havde en rigtig strategi. Retrospektivt ser hun, at det gjorde noget ved den måde, de som virksomhed traf beslutninger på. 

“Vi fandt ofte på kortsigtede løsninger, der var utroligt dyre. Vi var ikke optaget af at skabe mest mulig værdi med det, vi havde at gøre godt med. Vi var meget mere fokuserede på, hvad vi ellers kunne gøre, og hvad vi mere kunne skabe. Det var meget lystbetonet, og der opstod en masse ildebrande, der skulle slukkes,” erindrer hun.  

Dette billede genkender hun hos mange af de virksomheder, hun møder gennem sit virke hos Erhvervshus Sjælland. Og netop det med at slukke ildebrande kan være et problem, uddyber hun.  

“Det skaber jo ofte en spændende arbejdsdag at slukke ildebrande, men problemet er, at ilden ikke skulle være startet i første omgang. Ilden tager energi, man kunne have brugt på at udvikle sin virksomhed.”  

For Vigga Svensson er strategi ikke en tung model eller endeløse møder. Når hun snakker om strategi med virksomheder i Erhvervshus Sjælland, gør hun det meget simpelt.  

“Jeg plejer at sige, at i virkeligheden skal du bare svare på, hvad det er, du gerne vil med din virksomhed. Og så kan vi hjælpe dig med resten, for det er meget lavpraktisk,” siger Vigga Svensson.  

Hun forklarer, at når man arbejder strategisk, handler det om at lægge en plan for, hvordan du kommer bedst i mål. Her kan Erhvervshuset være en rigtig god samtalepartner, som kan hjælpe dig med at konkretisere dine tanker og lægge en kort- eller langsigtet plan. 

Viggas fire bedste råd til at udforme en strategi

1

Find ud af, hvad du vil

Indhold er hentet

Begynd med spørgsmålet: “Hvad er det, du vil med din virksomhed”?

2

Lav en handlingsplan

Indhold er hentet

Stil spørgsmålet: “Hvad skal der til for, at jeg kan nå målet?”. Her bliver det meget konkret. Du skal kigge på din forretningsmodel, dine kunder, markedet, dit produkt, prisen osv. Hvis du kan se noget, der mangler eller skal være anderledes, skal der laves en handlingsplan.

3

Indarbejd måling i din strategi

Indhold er hentet

Det er vigtigt at lave nogle åndehuller i din strategi, så du kan se, om tingene rent faktisk opførte sig sådan, som vi regnede med. 

4

Gør plads til løbende idéer og tilpasninger

Indhold er hentet

Strategier er ikke skåret i sten og kan ændres, hvis du opdager, at noget ikke kan lade sig gøre. 

Støttet af:

Kom godt fra start

Når du starter virksomhed, er der mange nye krav, du skal forholde dig til, og små og store beslutninger du skal træffe. Erhvervshusets forretningsudviklere er klar med gratis og uvildig sparring. De kender dine typiske udfordringer med liiidt for mange kasketter i hverdagen og hjælper dig med at sætte både en retning og et tempo, som matcher dig.

Indhold er hentet