Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Det havde irriteret mig længe, at vi ikke havde kunder i Japan

De smukke plakater fra The Dybdahl Co. ville passe perfekt på Dansk Industris messestand i Japan side om side med nogle af dansk designs ypperste design-ikoner, syntes firmaets direktør. Med den rette vejledning lykkedes det at komme med og få skabt en støt stigende kundekreds i Japan.

På cirka et år har virksomhed i Tune både indtaget det japanske marked og er blevet klar med helt nye produkter.

Indhold er hentet

”Sidste år så jeg tilfældigt, at Dansk Industri i samarbejde med The Trade Council skulle have en fællesstand på en interiørmesse i Japan. Den ville jeg være med i. Vi eksporterede dengang til 40 lande med hovedvægten på det europæiske marked. Vi havde ingen kunder i Japan, og det havde irriteret mig længe, for det er et spændende marked og en spændende kultur,” fortæller direktør Henrik Dybdahl fra The Dybdahl Co.

Fik støtte fra den danske ambassade i Tokyo

For at komme med skulle virksomheden først godkendes af Trade Council (tidl. Eksportrådet og en del af Udenrigsministeriet). Godkendelsen skete i samarbejde med internationaliseringsrådgiver Helle Lyngberg, som arbejder for Trade Council i Erhvervshus Sjælland.  
 
”Vi fik tilskud til en Scope Your Business Model (SBM) analyse, hvor vi testede, om vores forretningsplan matchede det japanske marked som forberedelse til udstillingen. Den bestod blandt andet af en analyse af det japanske marked og gav os vigtige markedsinput inden udstillingen. Vi blev godkendt til at deltage på messen og fik god støtte op til i et forløb med Trade Council og en rådgiver på ambassaden i Tokyo. Det betød, at vi inden selve messen var godt forberedte og havde et rigtig godt kendskab til markedet og japanernes præferencer,” siger Henrik Dybdahl.

Blandt kendte designbrands

The Dybdahl Co. var i fint selskab på messen. De smukke naturvidenskabelige motiver, som virksomheden udvælger fra antikke bøger og printer som plakater, delte helt som ønsket standen med en række kendte nordiske brands.

”Vores motiver blev vist frem sammen med designikoner som Linie Design, Georg Jensen Damask, Umage, BoConcept og Le Klint. Ingen af dem havde noget til væggen. Det havde vi,” siger Henrik Dybdahl, der ud over at være direktør også med rette kalder sig kulturarvskurator og printmager.

”Vi var på messen tre-fire dage i 2023. Det gik over al forventning. Vi fik en masse gode kontakter, vi havde bestillinger med hjem, og vores deltagelse på messen giver stadig kunder. Det har helt sikkert været det værd,” fastslår direktøren.

Indhold er hentet

Drømmer du også om at erobre nye markeder?

Så læs mere om dine muligheder for sparring med Trade Council herÅbner link i ny fane .

Støttet af:

Indhold er hentet