Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Nu fanger Pricia fra Karlslunde medicinalkunder i USA

Støtte fra Erhvervshus Sjælland og SMV:Eksport har gjort det muligt for den danske virksomhed Pricia at blive synlig for ønskekunder i den amerikanske medicinalbranche

Indhold er hentet

Det er en super niche, virksomheden Pricia med hovedsæde i Karlslunde er eksperter i. Pricia hjælper medicinalvirksomheder med at blive succesrige med prissætning af nye produkter globalt.  

I forvejen har Pricia fortrinsvis medicinalkunder i Schweiz, Tyskland og Danmark. Næste marked er USA, og det er nu blevet en realitet med støtte fra puljen SMV:Eksport, godt hjulpet på vej af Erhvervshus Sjælland. 

“Medicinalindustrien i USA er i stærk vækst, og dermed er der en konstant efterspørgsel på ydelser inden for vores ekspertiseområder. Det ønsker vi at udnytte og blive en integreret del af det amerikanske marked,” siger Paw Trebbien, der er grundlægger og CEO i Pricia. 

“Vi vil gerne være synlige over for de virksomheder, som fejlagtigt tror, at de kan bruge den amerikanske prismodel, når de planlægger at lancere i Europa. Men den virker ikke her. Vi vil derfor gerne have kontakt til dem tidligt, så vi kan sende dem i den rigtige retning, inden de bruger deres penge forkert,” fortæller Paw Trebbien. 

USA er svært marked 

Markedet i USA har hidtil været svært at komme ind på for Pricia. 

“Det er en udfordring at finde de virksomheder, som kan være spændende for os. Vi hører ikke om de små før deres gennembrud, og vi vil gerne være synlige for dem inden.” 

Det er en udfordring at finde de virksomheder, som kan være spændende for os. Vi hører ikke om de små før deres gennembrud, og vi vil gerne være synlige for dem inden.

Derfor søgte Pricia tilskud gennem SMV:Eksport til at indtage markedet i USA. 

“Uden støtte fra puljen havde vi ikke kørt det her initiativ. Eksportpuljen dækkede 150.000 kr. til rådgivning. Vi skulle selv lægge minimum samme beløb samt arbejdstimer i projektet. Man lægger selv de 300.000 kr. ud og får dækket halvdelen bagefter. Det er en super god hjælp til et initiativ som vores,” fortæller Paw Trebbien, som brugte pengene til at købe rådgivning hos et firma med ekspertise inden for online strategi og markedsføring i USA.  

Pengene godt givet ud 

Resultatet er blandt andet blevet et yderst tilfredsstillende antal besøg på Pricias nye hjemmeside fra præcis den målgruppe, der med tiden kan blive attraktive kunder.  

“Det er kun begyndelsen. Indsatsen, vi har gjort nu, vil også give resultater fremover. Når vi kigger på tallene, så er pengene absolut givet godt ud. Salgsprocessen i vores niche er meget lang. Det, at de kigger, gør, at de forhåbentlig har os i tankerne næste gang, de skal i gang med pricing på nye markeder,” mener Paw Trebbien. 

Indhold er hentet

Fastansatte vækstpilot 

Selve salgsprocessen sørgede Pricia for at optimere inden USA-indsatsen.  

Gennem Erhvervshus Sjælland fik Pricia gennem SMV:Vækstpilot ansat en medarbejder til at etablere rammer, værktøjer og kommunikationsplan. Efterfølgende har Pricia fastansat medarbejderen, som nu står for salg og marketing. 

God sparring og forberedelse 

Pricia har både før og under eksport-indsatsen haft støtte af og sparring med Hendrik Staack, som er forretningsudvikler i Erhvervshus Sjælland.  

“Vi er absolut tilfredse. Meget tilfredse endda. Det her samarbejde med Hendrik og Erhvervshuset fungerer super godt. Det kan være en tung administrativ opgave at søge de relevante tilskud. Man gør det selv, men får god og grundig sparring af Erhvervshuset, så alt er udfyldt rigtigt,” oplever Paw Trebbien. 

Vi er absolut tilfredse. Meget tilfredse endda. Det her samarbejde med Hendrik og Erhvervshuset fungerer super godt

Ud over at ansætte en vækstpilot og få tilskud gennem SMV:Eksport, har virksomheden blandt andet også fået sparring af Hendrik Staack til at søge rådgivning om finansiering og udvælgelse af marked. 

"Vi har lært meget om, hvordan vi skal gøre det her. Vi overvejer nu, om vi skal søge en lignende pulje for Europa eller blot et par enkelte lande, hvor der også sker meget inden for medicinalbranchen. Vi vil gerne vokse med 2-3 medarbejdere om året. Det er det primære mål, for så er vi gearet til at være bredt til stede markedsføringsmæssigt og også have tid til at udvikle de IT-værktøjer, vi tilbyder kunderne,” slutter grundlægger og CEO hos Pricia, Paw Trebbien. 

Hans råd til andre eksportlystne virksomheder er at kontakte Erhvervshus Sjælland. Er kontakten først skabt, så er hans oplevelse, at Erhvervshuset er proaktive og kommer med forslag og sparring om kommende puljer og andre relevante muligheder for vækst. 

Støttet af:

Indhold er hentet