Kunderne vil – også – være grønnere
Det er ikke kun på virksomheden i Maribo, der er en grøn omstilling på vej. Også ude hos kunderne blæser der nye vinde, og det giver Dragon A/S muligheden for at få en god forretning ud af den grønne omstilling.
”Vores kunder har også brug for at få det her løft. Fordi vi er nogle af de første led i forsyningskæden, så har kunderne brug for, at vi går forrest i den proces og tilbyder miljørigtige produkter”. Det siger Kent Søes, der står i spidsen for den traditionsrige fabrik, som er godt forankret i lokalsamfundet og i dag beskæftiger 15 medarbejdere.
Virksomheden mærker konkurrencen fra producenter i bl.a. Fjernøsten, hvor miljøhensyn ikke vejer ret tungt, og hvor produktionen derfor kan gøres billigere. Konkurrenterne kan ikke matche Dragons kvalitet eller fleksibilitet i produktionen, så den grønne omstilling handler også om at fremtidssikre virksomheden.
”Vi er nødt til at foretage de her ændringer, hvis vi skal være eksisterende om 5-10 eller 15 år. Hvis ikke vi som virksomhed med vores muligheder og fleksibilitet gør det, så er der sandsynligvis nogle andre, der gør det. Men vi har også pligten til at gøre vores del og foretage de ændringer, der gør, at vi kommer i den rigtige retning”, siger Kent Søes.
Dragon A/S’ grønne omstilling er en længerevarende proces, understreger Kent Søes.
”Men vi tror på, at den vil gavne os og gøre os til en mere attraktiv samarbejdspartner sammenlignet med vores konkurrenter. På den måde vil vi sikre os nogle kontrakter og ordrer, så vi over en årrække kan fordoble vores medarbejderantal og vores omsætning”, siger han.