Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
Frederiksdal Kirsebærvin har åbnet dørene til flere turister
Med sparring og systematik har Frederiksdal Kirsebærvin fundet frem til de nye tilbud, som kan tiltrække flere gæster til Lolland-Falster.
Skrevet af:
Erhvervshus Sjælland S/I,
Visit Lolland-Falster
"Med sparring og rådgivning fra trekløveret har vi haft mulighed for at diskutere og finde de områder, hvor vi mener, at vi kan være et berettiget og et attraktivt sted at tage hen," siger Inge Fisker fra Frederiksdal Kirsebærvin.
Indhold er hentet
På Frederiksdal Gods på Lolland har man siden 2006 fremstillet kirsebærvin i verdensklasse af de gode danske Stevnskirsebær. Det er liflige vildtgærede vine, lagret på egetræsfade, som man har vundet flere internationale priser for.
Bag vinsuccessen står godsejer Harald Krabbe, der havde kirsebærtræerne; journalisten Morten Brink Iwersen, der havde lidenskaben for vin; og kokken Jan Friis Mikkelsen, der havde passionen for råvarer af bedste kvalitet.
Det samarbejde har ført til, at godset i dag er Nordens største frugtvineri.
Men det er også mere end det.
Frederiksdal Kirsebærvin inviterer nemlig gæster ind i Vineriet for at se produktionen, smage og spørge til vin og produktion, ligesom man sælger vinene i Vineriets gårdbutik.
Det tilbud har Frederiksdal Kirsebærvin udviklet over årene. Senest gennem Væksttur Turismeboost.
På Frederiksdal har vi gennem et par år haft fokus på at tiltrække endnu flere turister til Vineriet. Det betyder, at vi har udviklet rundvisninger, har etableret gårdbutik samt at vi løbende afholder events
Rundvisninger, gårdbutik og events
”På Frederiksdal har vi gennem et par år haft fokus på at tiltrække endnu flere turister til Vineriet. Det betyder, at vi har udviklet rundvisninger, har etableret gårdbutik samt at vi løbende afholder events. Vi oplever interesse for rundvisninger fra bl.a. tyske turister, der har besøgt området, hvilket gør samarbejdet med trekløveret: Marianne Stille fra VisitLolland-Falster, Dorte Kiilerich fra Erhvervshus Sjælland og den eksterne konsulent Sandra Neelmeyer yderst relevant for os,” siger salgs- og marketingchef Inge Fisker begejstret.
Med sparring og rådgivning fra trekløveret har vi haft mulighed for at diskutere og finde de områder, hvor vi mener, at vi kan være et berettiget og et attraktivt sted at tage hen
Indhold er hentet
Systematisk tilgang giver resultater
”Vi har ikke tidligere systematisk set på, hvordan vi kunne udvikle og tiltrække flere turister, men det er blevet mere og mere aktuelt i takt med, at vi har oplevet stigende interesse for at besøge os og Lolland-Falster.”
”På Frederiksdal Kirsebærvin har vi et mål om at være en væsentlig ’Reason to go to Lolland’. Med sparring og rådgivning fra trekløveret har vi haft mulighed for at diskutere og finde de områder, hvor vi mener, at vi kan være et berettiget og et attraktivt sted at tage hen. Desuden har samarbejdet gjort det muligt for os at fokusere målrettet på det tyske turismepotentiale,” fortsætter hun.
via projektet har vi fået en erkendelse af, at vi har brug for lokale samarbejdspartnere for at tage de næste skridt
Har erkendt et behov for lokale samarbejdspartnere
”Det konkrete resultat af forløbet er en vækstplan med prioriterede aktiviteter og initiativer, som vi nu arbejder med at implementere. Planen giver os et overblik over aktiviteterne samt rammerne for en tidsplan, hvilket betyder, at planen hurtigt bliver operationelt.”
”Vi har tidligere i høj grad arbejdet alene, men via projektet har vi fået en erkendelse af, at vi har brug for lokale samarbejdspartnere for at tage de næste skridt, fordi – uagtet hvor god en oplevelse et besøg på Frederiksdal end vil være, så vil det ikke være den eneste sted at tage hen. Derfor skal vi samarbejde med restauranter, overnatningssteder og andre attraktioner på Lolland-Falster,” slutter salgs- og marketingchef Inge Fisker.
Gennem et workshopforløb i Femern Change Zealand har 14 turisme- og oplevelsesvirksomheder udviklet nye koncepter. Det gælder om at skabe oplevelser, der kan trække nye kunder til.
Se mere om turisme
Oplevelsesruter forvandler fødevareproducenter til turistattraktioner
Vesterhave Vingård ved Karrebæksminde og den bæredygtige grisefarm Birthesminde i Vipperød er blandt de fødevareproducenter, der gennem Væksttur Turismeboost har fået hjælp og støtte til at udvikle deres tilbud til turisterne. De har nu oplevelsesruter, som formidler deres visioner, historie og kvalitetsprodukter - uden at stjæle tid fra driften.
Læs mere
Turisme og oplevelsesøkonomi
Er din virksomhed inden for turisme og oplevelsesøkonomi, og har du brug for et skub i den rigtige retning mod et stærkere produkt/service og flere besøgende? Vores forretningsudviklere er klar til at hjælpe dig.
Se mere om turisme
Seks mærkeordninger turismevirksomheder bør kende til
Mærkeordninger og certificeringer er en god måde at styrke din forretning og markedsføring på. Men ved du, hvilke mærker der er relevante at kigge på og prioritere for netop din virksomhed? I denne artikel gør forretningsudvikler Dorte Lilly Kiilerich dig klogere på, hvordan mærkeordninger kan styrke din virksomheder og giver seks konkrete eksempler på relevante certificeringer for turismevirksomheder.
Læs om mærkeordningerne for turismevirksomheder
Turismebranchen bliver skubbet i en grønnere retning
Presset på turismebranchen i forhold til den bæredygtige omstilling er til at mærke. Men det er ikke en dårlig ting, mener Dorte Kiilerich, der er forretningsudvikler i Erhvervshus Sjælland med speciale inden for turisme og bæredygtighed. Hun betragter i stedet presset som en motivationsfaktor og oplever, at det sætter skub i branchen.
Læs hele artiklen om grøn turisme
Nytårshilsen: "Alt tyder på, at 2023 bliver et utrolig interessant år!"
"Vilkårene for virksomheder her i region Sjælland har været kraftigt under forandring i 2022. Og jeg tror også, at 2023 vil blive et år, hvor virksomhederne skal forberede sig på store omvæltninger!" Nytårshilsen af Mads Váczy Kragh, direktør for Erhvervshus Sjælland.
2023 står for døren. Ifølge Erhvervshus Sjællands direktør bliver det et usædvanligt interessant år.
Randi Terp
Projektleder og forretningsudvikler | Bæredygtighed, digitalisering
Gyrstinge Skovkro udvikler moderne og bæredygtigt buffetkoncept
Med hjælp fra Erhvervshus Sjælland og Omstillingspuljen har Gyrstinge Skovkro gentænkt og redesignet deres køkken og buffetkoncept til en mere bæredygtig og fremtidssikret version.
Læs casen om Gyrstinge Skovkro
SMA-Z: Bæredygtighedsforløb for turismevirksomheder
Den kommende Femern-forbindelse giver din turismevirksomhed nye muligheder - Er du klar til at gribe dem? Når de tyske turister melder deres ankomst, skal du gerne have de rigtige bæredygtighedscertificeringer og en målrettet service - Det kan du få hjælp til gennem SMA-Z.
Se mere om SMA-Z
27. sep. 2023
Erhvervsfyrtårn Femern løfter fremtidens bæredygtige mega-infrastruktur gennem innovation og stærke tværgående samarbejder
Erhvervsfyrtårn Femern åbnede for et år siden Videns- & Læringscenteret i Rødbyhavn. Erhvervsfyrtårnet skal gøre danske virksomheder førende, og efter det første år står det klart, at fyrtårnet har succes med at samle virksomheder, nationale vidensklynger samt videns- og uddannelsesinstitutioner om at udvikle nye løsninger og kompetencer inden for bæredygtigt anlæg og mega-infrastruktur.