Fem tip til det succesfulde ejerskifte
Hvad kræver det egentlig at lykkes med et ejerskifte? Og hvordan får man maksimal værdi? Her fem tip til et succesfuldt ejerskifte.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Er du som mange andre virksomheder økonomisk presset af coronakrisen eller andet, og har du indset, at du må i banken og tale din sag? Forretningsudvikler Steen Munk giver dig her 5 gode råd, så du er godt klædt på til mødet med banken.
Indhold er hentet
Af Steen Munk, forretningsudvikler
Indhold er hentet
Det må forventes, at bankerne allerede nu har en stor stigning i antallet af henvendelser fra kunder, og det må forventes, at der kan opstå forlænget sagsbehandlingstid i bankerne som følge af det stigende antal udfordrede kunder. Derfor bør du kontakte banken hurtigt – og hellere i dag end i morgen såfremt der er behov for yderligere likviditet på kortere eller længere sigt. Dette gælder også, hvis din virksomhed er i risiko for at misligholde sine låneforpligtelser.
Indhold er hentet
Forbered dig grundigt inden mødet – præcis som du ville gøre inden et møde med en kunde. Sæt dig i bankens sted og overvej nøje, hvordan du skal præsentere din virksomheds situation. Flere banker har tilkendegivet, at de gerne vil give deres kunder en håndsrækning, som blandt andet kan bestå i henstand med rente- og afdragsbetalinger, en forhøjelse af kassekreditten og/eller en udvidet låneramme. Det samme budskab høres fra flere leasingselskaber. Hav dette i mente, når du taler med banken.
Indhold er hentet
Styrk relationen til din bank ved at være tillidsfuld, åben og ærlig. Hold din bank opdateret om din virksomheds situation gennem coronakrisen, og se dem som en samarbejdspartner. Inden dit møde i banken bør du skabe dig et godt overblik over din virksomheds situation, og gerne via et likviditetsbudget med forskellige hvad-nu-hvis-udfaldsmuligheder, herunder blandt andet forventet tab som følge af svigtende omsætning, forsinkede betalinger fra kunder, mm. Præsentér din situation, og lyt åbent til bankens forslag til forskellige løsninger.
Indhold er hentet
Betragt dit møde med banken som en forhandlingssituation, og forbered dig grundigt ud fra det. Demonstrér, at du er handlekraftig og allerede har gennemført forskellige tiltag til reduktion af omkostninger og minimering af risici. Disse handlinger vil virke tillidsvækkende over for banken og samtidig smidiggøre kreditbehandlingen.
Indhold er hentet
Selvom du står i en presset situation lige nu med den truende coronakrise, bør du stadig tænke langsigtet. Tal med banken om dine behov lige nu – men glem ikke din langsigtede forretningsstrategi. Det viser også over for banken, at du tænker fremad og tror på din forretning.