Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Krisetider stiller nye krav til ejerledere

Én ting er at lede en virksomhed gennem flere år med solid økonomisk vækst – noget helt andet er at styre virksomheden sikkert gennem en krise. Energikrise og ustabilitet stiller mindst tre typer nye krav til ejerledere, fortæller ledelsesrådgiver Anders Moestrup.

”Nu handler det groft sagt ikke længere om hvilke ordrer, man skal sige ’nej tak’ til. I dag er udfordringen meget alvorligere”, siger Anders Moestrup, der sammen med Lene Bakgaard rådgiver ejerledere om strategi og ledelse.

Indhold er hentet

Materialer bliver dyrere, energipriserne stikker af og kunderne holder lidt mere på pengene. Det er virkeligheden for mange virksomheder i Sjællandsregionen, som oplever strengere tider, efter at Rusland invaderede Ukraine, og verden samtidig oplevede voldsom inflation.

”Nu handler det groft sagt ikke længere om hvilke ordrer, man skal sige ’nej tak’ til. I dag er udfordringen meget alvorligere. Det handler om at tilpasse sin virksomheds-strategi og ledelse til den nye og meget anderledes situation, virksomheden pludselig befinder sig i”, siger ledelsesrådgiver Anders Moestrup. Han har rådgivningsvirksomheden Mobako sammen med Lene Bakgaard, og de rådgiver hver dag ejerledere om strategi og ledelse. 

Skab dig tid til den ny strategi

”Der er især tre store udfordringer, virksomheden må håndtere, når tingene vender, og markedet pludselig bliver sværere at navigere i. Det handler bl.a. om at tilpasse lederrollen”, fortæller Anders Moestrup.

 Han peger på, at mange virksomheder kan se på, hvordan virksomheden styres i det daglige. Måske skal opgaver og ansvar uddelegeres og ændres?

”I den ny situation skal ejerlederen kunne løfte hovedet fra diverse driftsopgaver og ’slå det lange lys til’. Derfor er det nødvendigt at se på, om opgaver kan organiseres på en ny måde og uddelegeres, så lederen får den tid, der er nødvendig for at lægge en ny effektiv strategi”, siger han.

Kommunikér effektivt om din retning

Krisen betyder, at mange øjne er rettet mod dig. Det er bl.a. dine kunder, leverandører, kreditorer og investorer men også din bank, din bestyrelse og ikke mindst dine medarbejdere.

”Alle vil gerne vide, at du har en plan for, hvordan virksomheden skal klare skærene. Især hvis du skal træffe alvorlige beslutninger. Derfor er kommunikation meget vigtigere end normalt, så på kurset vil vi træne klar kommunikation – bl.a. budskab og ikke mindst timing – så du stadig sikrer dig dine samarbejdspartneres tillid”, fortæller Anders Moestrup.

Husk dine medarbejdere

Medarbejderne er normalt virksomhedens vigtigste ressource, og hvis de dygtigste medarbejdere fordufter, mister virksomheden vigtig konkurrencekraft. Derfor skal kriseledelse fokusere på medarbejderne, fortæller Anders Moestrup:

”Der er ofte behov for at arbejde med medarbejdernes motivation og trivsel, ligesom der skal være plads til, at medarbejderne udtrykker deres bekymring over situationen. Samtidig er medarbejdernes input ofte meget værdifulde. Derfor bør medarbejderne have et særligt fokus i virksomhedens krisestrategi”, siger han.

Indhold er hentet