Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Camilla er godt i gang med at  spise ”den store ESG-elefant” 

Hos Elektrogården er virksomheden kommet foran med bæredygtighed og grøn omstilling takket være en vækstpilot-medarbejder og Erhvervshus Sjælland.

Indhold er hentet

Elektrogården løser opgaver inden for el-installationer, VVS, netværk, energioptimering, sikkerhed og industri. Virksomheden, der har afdelinger i Ringsted og Sorø, har taget store skridt mod en bæredygtig fremtid.

Elektrogården ønskede at være foran på den grønne omstilling, men manglede både tid og kompetencer internt til at imødekomme fremtidens ESG-krav. 

Løsningen blev ansættelsen af Camilla Stuntz som vækstpilot gennem SMV:VækstpilotÅbner link i ny fane , der gav tilskud til hendes løn i seks måneder.

Hendes opgave har været kompleks, da området er bredt, og hun ikke i forvejen havde en baggrund inden for bæredygtighed. Det fik hun heldigvis mulighed for hurtigt at tilegne sig ved kurser og sparring gennem Erhvervshus Sjællands forretningsudvikler Yunus Borgstrøm og Sorø ErhvervÅbner link i ny fane . Og så var Camilla Stuntz klar til at hjælpe virksomheden med at komme i gang.

Ansvar for grøn strategi

Hendes opgaver har været at udvikle en grøn strategi, håndtere klimaregnskab og forberede, at Elektrogården er klar til kundernes kommende krav om ESG-dokumentation. 

En vigtig del af hendes arbejde har været fokuseret på Scope 1 og 2 i klimaregnskabet, hvor hun har kortlagt virksomhedens interne og eksterne udledninger samt forberedt Elektrogården på at leve op til fremtidige kundekrav. 

”Vi er okay med. Vi har ikke decideret fået krav fra kunder om at dokumentere bæredygtigheden endnu. Men ud fra de spørgsmål, jeg har stillet dem i min undersøgelse, kan vi se, at de forventeligt vil komme til det inden længe – de er lige nu i proces med at finde ud af, hvad de skal bruge af dokumentation,” erfarer Camilla Stuntz.

Indhold er hentet

Vi er kørt i stilling

”De helt store virksomheder blandt vores kunder skal leve op til særlige krav fra 1. januar, så når vi snart bliver bedt om at levere dokumentation for bæredygtighed til dem, så kan vi vise, at vi er godt på vej,” fortæller Camilla Stuntz om planen.

Ifølge Elektrogårdens direktør, Carsten Hansen, har ansættelsen af en vækstpilot været afgørende. 

”Vi kunne mærke, at kravet om at dokumentere bæredygtighed og grøn omstilling kom tættere og tættere på, i takt med at vi får større og større opgaver og kunder. Vi vidste bare ikke selv, hvordan vi skulle gøre det,” siger han. 

Tager små bidder

”Der var så mange opgaver i det, at vi lavede en stilling til én, der kunne gå i gang med ”den store elefant”, som vi kaldte de opgaver, fordi det umiddelbart virkede uoverskueligt at komme igennem dem. Camilla har fået dissekeret det ud i små bidder og har sat det hele i gang,” siger direktør Carsten Hansen og forklarer:

"Vi har nu en ESG-rapport, og uden Camilla var vi ikke nået så langt i den grønne omstilling. Vi har jo travlt i virksomheden og ville have haft svært ved at komme dertil uden hendes indsats. Mine egne dygtige projektledere har jo ikke tid." 

Han understreger, at hendes engagement og forståelse for opgaven har været afgørende, og at det ikke var et problem, at hun kom fra en anden branche, fordi hun blev godt klædt på til opgaven undervejs med hjælp fra blandt andre Erhvervshus Sjælland. 

Indhold er hentet

Er blevet fastansat

Elektrogårdens store bæredygtighedselefant rummer mange flere opgaver. Så efter de seks måneder som vækstpilot med økonomisk tilskud er Camilla Stuntz i dag fastansat hos Elektrogården og fortsætter med at lede virksomhedens grønne omstilling. 

Carsten Hansen opfordrer andre virksomheder til at udnytte lignende muligheder for at få hjælp udefra, især når det kommer til komplekse emner som bæredygtighed. 

"Man skal ikke være bange for at udvikle sit setup. Man dør i det, hvis man skal det hele selv,” siger han, og opfordrer til, at man bruger sit erhvervshus og andre rådgivningsordninger til at få nye øjne på forretningen.

Elbiler og solceller

Elektrogården står nu stærkere end nogensinde i deres bæredygtighedsindsats med flere initiativer i gang, herunder overgangen til flere elbiler og installation af solceller på en af virksomhedens afdelinger. 

"Vores servicevogne og bilflåde i det hele taget sætter det største CO2-aftryk, og det er noget, vi har arbejdet intensivt på at forbedre. 25 procent af vognparken kører på el nu," forklarer direktøren. 

Derudover har virksomheden også fokuseret på markedsføring af deres grønne tiltag.

”Det er en tough cookie, for vi må naturligvis ikke ende ud i greenwashing. Jeg tror, at mange ender med ikke at gøre noget, fordi de ikke vil ende i fedtefadet, men det kan jo godt lade sig gøre,” fastslår Camilla Stuntz, der blandt andet bruger sociale medier til formålet med stor succes, så kunderne får kendskab til Elektrogårdens indsats for miljøet. 

Støttet af: