Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Det er afgørende, at du får besøgt dit marked

Når man arbejder med eksportsalg, har man altid travlt. Men alt er en prioritering. Og hvis du ikke når at besøge markederne, du sælger på, kan du se det på salgstallene.

Indhold er hentet

Af Hendrik Staack, forretningsudvikler

Det er nemt at hoppe på et fly og komme rundt til de forhandlere, agenter eller distributører, der sælger din vare i udlandet. Og det er helt afgørende for din succes.

Den første del af et eksporteventyr starter for mange med, at du får en partner, der kan sælge dit produkt eller din ydelse. En lokal forhandler, agent eller lignende, som i forvejen har kunder, hvor dit produkt passer i porteføljen.

Når udfordringen med at finde den helt rigtige partner til det enkelte land er løst, starter en ny fase i salgsarbejdet. For en ting er at have en ”sælger” – noget andet er at få dit produkt solgt. Salgsarbejdet stopper altså ikke, fordi du har fundet agenten. Det er først lige begyndt!

Kærlighed på langdistance holder sjældent længe – det samme gælder for udenlandske partnere. Hvis de skal fortsætte væksten i markedet for din virksomhed, er det mest effektive, at du jævnligt kommer afsted og besøger din forhandler konkret på hans hjemmebane, ude på markedet. For dig handler det nemlig om at være forrest i salgsmappen og have den højeste opmærksomhed. Og det kommer ikke af sig selv – det kommer via gode relationer, god service, gode aftaler og løbende opfølgning.

Du bliver klogere og opnår større resultater, når du selv tager med på et par kundemøder hos agenten. Du lærer kundernes behov at kende, og det giver dig og agenten mulighed for at være mere målrettede dels med produkterne, men også med markedsføringen.

Sæt dit mål for næste år

Det tager tid at rejse verden rundt og følge op på eksportmarkeder, men min erfaring er, at det er hver en krone værd. Så hvis der er nogle markeder, du ikke nåede i år, så sæt målet for næste år om at komme afsted. Effekten kan stort set altid ses på omsætningen.

Se mere om eksport og dine muligheder

Indhold er hentet