Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Farverige dåser og opfindermentalitet sender teproducent i international superliga

Østerlandsk Thehus er klar med en vækststrategi, der skal positionere virksomheden blandt de førende i Europa. Gennem Bio Change Zealand-projektet får te- og kaffeproducenten sparring og hjælp til at søge fondsmidler til opskalering og effektivisering af produktionen.

Et besøg i en af Østerlandsk Thehus’ butikker er som at træde ind i historien. Men bag disken ligger ny teknologi og start up-mentalitet. Foto: PR

Indhold er hentet

Tekst: Gitte Holm

Personale i vest og slips, et klassisk kasseapparat og et arsenal af farverige dåser. Et besøg i en af Østerlandsk Thehus’ butikker er som at træde ind i historien. Alligevel skal en del af succesen bag den 133 år gamle virksomhed tilskrives moderne, innovativ teknologi og noget, der kunne minde om en start up-mentalitet. 

Torben Svendsen har været med på sidelinjen af den gamle forretning ved Nørreport siden 70’erne, hvor hans mor, Evy Svendsen, var ansat bag disken og senere ejer. I 2006 blev han direktør, og siden 2016 har han haft det fulde ejerskab efter sine forældre. Med det har han vendt op og ned på strategien, og Østerlandsk Thehus er blevet et brand, der omfatter alt fra udvikling af espressomaskiner til baristakurser og meget andet.

”Hele min ungdom tænkte jeg, at Østerlandsk skulle være sit eget brand. Nu sælger vi til hele landet – både detail- og specialbutikker – og har fået foden indenfor på 12 eksportmarkeder. Om verdensordenen tillader, så tror jeg, vi hurtigt bliver helt store inden for high end te og kaffe i Europa,” fortæller Torben Svendsen.

Om verdensordenen tillader, så tror jeg, vi hurtigt bliver helt store inden for high end te og kaffe i Europa

Mødet med et driftigt erhvervsliv

I 2021 flyttede virksomheden sin produktion fra Skovlunde til Fårevejle i Odsherred, og det blev en game changer.

”Kommunen har stort fokus på fødevarevirksomheder og en interesse i at skabe rammerne for et driftigt erhvervsliv. Vi er i tæt dialog med vores kontaktperson, og det er tydeligt, at vi ikke bare er et nummer i rækken,” forklarer Torben Svendsen.

Odsherred Kommune har bl.a. formidlet kontakten til Bio Change Zealand. Herigennem er Østerlandsk Thehus gået med i et projekt med henblik på at få mere know-how til udvikling af maskiner og opskalering af produktionen, samt sparring til finansieringen af de projekter, der ligger i virksomhedens pipeline.

Torben Svendsen er en opfinder og iværksætter med et kæmpe drive. Han har designet mere end 100 tedåser og udviklet et ikonisk kasseapparat, en verdenspatenteret espressomaskine og et økonomi- og logistiksystem, der understøtter alle virksomhedens processer. Foto: Gitte Holm

Indhold er hentet

Opfinder med iværksætterdrive

Mens lignende virksomheder med al sandsynlighed ville søge finansiering til maskiner, søger Østerlandsk Thehus finansiering til udvikling af maskiner. Forklaringen skal findes i den pionérånd, der kendetegner direktøren selv, som går forrest med udvikling af design, hardware og software.

Torben Svendsen har designet mere end 100 tedåser og udviklet det ikoniske kasseapparat, en verdenspatenteret espressomaskine og et økonomi- og logistiksystem. Sidstnævnte understøtter samtlige processer i virksomheden, herunder integration med GLS, personalestyring, vagtplaner og onlinesalg. Netop det økonomisystem imponerede den tidligere udviklingschef i Danske Bank, Jakob Holst. I dag er han salgschef i Østerlandsk Thehus.

”Jeg tabte næsten kæben, da jeg hørte, at te- og kaffedirektøren havde udviklet sit eget økonomisystem. Så jeg smed alt, hvad jeg havde i hænderne, og tog på eventyr i Skovlunde. I første omgang fik vi integreret systemet til Danske Bank. Seks år senere blev jeg ansat.”

Vi vil gerne opfinde hjulet selv, for det er ekstremt kostbart at bruge andres ’hjul’ – og på denne måde får vi det, som vi vil have det. 

Der er god stemning og farverige tedåser på hylderne hos Østerlandsk Thehus. Ikke mindst fordi salgschef Jakob Holst og virksomhedsejer Torben Svendsen gennem Bio Change Zealand og Erhvervshus Sjælland forventer at få sparring, der kan hjælpe virksomheden med deres videre udvikling. Foto: Gitte Holm

Indhold er hentet

Tilskud til mere innovation

Virksomheden kan det meste selv, men skal væksten matche ambitionerne, er der ifølge Jakob Holst brug for en pose penge.

”Vi vil gerne opfinde hjulet selv, for det er ekstremt kostbart at bruge andres ’hjul’ – og på denne måde får vi det, som vi vil have det. Vi har et stort know-how og et innovativt hold, men skal vi være blandt de helt store spillere internationalt, skal vi have hjælp til at skabe en større og mere effektiv produktion, der er automatiseret på alle ledder og kanter," siger Jakob Holst.

Gennem Bio Change Zealand-projektet forventer han at få grundig rådgivning til en InnoBooster-ansøgning.

”Bio Change Zealand og Erhvervshus Sjælland giver sparring til ansøgning af midler, så vi forhåbentlig kan få tilskud til udvikling af maskiner og maskinkomponenter,” siger han og tilføjer:

”Vi forventer, at midlerne bl.a. vil blive brugt til muliggørelse af nye produktlinjer og automatisering af den eksisterende te- og kaffeproduktion.”

En inkluderende detailstrategi

Foruden fire butikker er teen og kaffen bl.a. at finde hos Coop, Salling Group og Matas. Senest har de farverige dåser også fået en hel reol i Heinemanns i Københavns Lufthavn. I Berlin har stormagasinet KaDeWe fået dåserne på hylden, og også belgiske Juttu har ryddet hylderne for at gøre plads til Østerlandsk Thehus.

”Vi har skabt et forbrugerattraktivt brand, der appellerer til stormagasiner, specialforretninger og restaurationer. Der er som udgangspunkt ikke nogen, vi ikke har lyst til at arbejde sammen med,” lyder det fra Jakob Holst, der også kan afsløre, at Østerlandsk Thehus er i dialog med Harrods såvel som en række ambassader.

Hvor andre måske ville have fokus på bundlinjen, bruger vi energi på udvikling.

Fuldt fokus på udviklingen

De sidste 10 år er Østerlandsk Thehus blevet et brand, der taler til flere sanser og en bred målgruppe. Alligevel er det udvikling og entreprenørånd, der udgør kernen i virksomheden, og tanken er også at sælge bl.a. virksomhedens økonomisystem.

”Hvor andre måske ville have fokus på bundlinjen, bruger vi energi på udvikling. Vi har eget møbelsnedkeri, smedeværksted, softwaresystem og 3D-printer, så vi kan gøre tingene på vores egen måde. Vores produktion er lidt mere funky og farverig, og vi gør meget ud af at have de bedste spillere. Ellers kommer vi ikke til at vinde,” afslutter Torben Svendsen.

Hvis Østerlandsk Thehus skal være blandt de helt store spillere internationalt, skal virksomheden have hjælp til at skabe en større og mere effektiv produktion, der er automatiseret på alle ledder og kanter. Derfor søger virksomheden bl.a. råd og vejledning hos Erhvervshus Sjælland og et projekt som Bio Change Zealand, fortæller virksomhedsejer Torben Svendsen (tv) og salgschef Jakob Holst. Foto: Gitte Holm

Indhold er hentet

Fra købmandsbutik til eksportsucces

I 1887 deltog en dansk marinesoldat i 50-års jubilæet for Dronning Victorias kroning i England. Her fik han serveret en kop te, som gjorde så stort indtryk, at han tog en dåse med hjem og grundlagde Østerlandsk Thehus ved Nørreport to år senere. I 1982 overtog Evy Svendsen butikken, der udviklede sig til et større te- og kaffeunivers. Siden 2016 har 2. generation, Torben Svendsen været direktør og ejer af Østerlandsk Thehus.

Virksomheden tæller godt og vel 50 ansatte fordelt på fire butikker og produktionen i Fårevejle.

Vil du vide mere om dine muligheder indenfor fødevarer og bioproduktion?

Støttet af:

Indhold er hentet