Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
Farverige dåser og opfindermentalitet sender teproducent i international superliga
Østerlandsk Thehus er klar med en vækststrategi, der skal positionere virksomheden blandt de førende i Europa. Gennem Bio Change Zealand-projektet får te- og kaffeproducenten sparring og hjælp til at søge fondsmidler til opskalering og effektivisering af produktionen.
Et besøg i en af Østerlandsk Thehus’ butikker er som at træde ind i historien. Men bag disken ligger ny teknologi og start up-mentalitet. Foto: PR
Indhold er hentet
Tekst: Gitte Holm
Personale i vest og slips, et klassisk kasseapparat og et arsenal af farverige dåser. Et besøg i en af Østerlandsk Thehus’ butikker er som at træde ind i historien. Alligevel skal en del af succesen bag den 133 år gamle virksomhed tilskrives moderne, innovativ teknologi og noget, der kunne minde om en start up-mentalitet.
Torben Svendsen har været med på sidelinjen af den gamle forretning ved Nørreport siden 70’erne, hvor hans mor, Evy Svendsen, var ansat bag disken og senere ejer. I 2006 blev han direktør, og siden 2016 har han haft det fulde ejerskab efter sine forældre. Med det har han vendt op og ned på strategien, og Østerlandsk Thehus er blevet et brand, der omfatter alt fra udvikling af espressomaskiner til baristakurser og meget andet.
”Hele min ungdom tænkte jeg, at Østerlandsk skulle være sit eget brand. Nu sælger vi til hele landet – både detail- og specialbutikker – og har fået foden indenfor på 12 eksportmarkeder. Om verdensordenen tillader, så tror jeg, vi hurtigt bliver helt store inden for high end te og kaffe i Europa,” fortæller Torben Svendsen.
Om verdensordenen tillader, så tror jeg, vi hurtigt bliver helt store inden for high end te og kaffe i Europa
Mødet med et driftigt erhvervsliv
I 2021 flyttede virksomheden sin produktion fra Skovlunde til Fårevejle i Odsherred, og det blev en game changer.
”Kommunen har stort fokus på fødevarevirksomheder og en interesse i at skabe rammerne for et driftigt erhvervsliv. Vi er i tæt dialog med vores kontaktperson, og det er tydeligt, at vi ikke bare er et nummer i rækken,” forklarer Torben Svendsen.
Odsherred Kommune har bl.a. formidlet kontakten til Bio Change Zealand. Herigennem er Østerlandsk Thehus gået med i et projekt med henblik på at få mere know-how til udvikling af maskiner og opskalering af produktionen, samt sparring til finansieringen af de projekter, der ligger i virksomhedens pipeline.
Torben Svendsen er en opfinder og iværksætter med et kæmpe drive. Han har designet mere end 100 tedåser og udviklet et ikonisk kasseapparat, en verdenspatenteret espressomaskine og et økonomi- og logistiksystem, der understøtter alle virksomhedens processer. Foto: Gitte Holm
Indhold er hentet
Opfinder med iværksætterdrive
Mens lignende virksomheder med al sandsynlighed ville søge finansiering til maskiner, søger Østerlandsk Thehus finansiering til udvikling af maskiner. Forklaringen skal findes i den pionérånd, der kendetegner direktøren selv, som går forrest med udvikling af design, hardware og software.
Torben Svendsen har designet mere end 100 tedåser og udviklet det ikoniske kasseapparat, en verdenspatenteret espressomaskine og et økonomi- og logistiksystem. Sidstnævnte understøtter samtlige processer i virksomheden, herunder integration med GLS, personalestyring, vagtplaner og onlinesalg. Netop det økonomisystem imponerede den tidligere udviklingschef i Danske Bank, Jakob Holst. I dag er han salgschef i Østerlandsk Thehus.
”Jeg tabte næsten kæben, da jeg hørte, at te- og kaffedirektøren havde udviklet sit eget økonomisystem. Så jeg smed alt, hvad jeg havde i hænderne, og tog på eventyr i Skovlunde. I første omgang fik vi integreret systemet til Danske Bank. Seks år senere blev jeg ansat.”
Vi vil gerne opfinde hjulet selv, for det er ekstremt kostbart at bruge andres ’hjul’ – og på denne måde får vi det, som vi vil have det.
Der er god stemning og farverige tedåser på hylderne hos Østerlandsk Thehus. Ikke mindst fordi salgschef Jakob Holst og virksomhedsejer Torben Svendsen gennem Bio Change Zealand og Erhvervshus Sjælland forventer at få sparring, der kan hjælpe virksomheden med deres videre udvikling. Foto: Gitte Holm
Indhold er hentet
Tilskud til mere innovation
Virksomheden kan det meste selv, men skal væksten matche ambitionerne, er der ifølge Jakob Holst brug for en pose penge.
”Vi vil gerne opfinde hjulet selv, for det er ekstremt kostbart at bruge andres ’hjul’ – og på denne måde får vi det, som vi vil have det. Vi har et stort know-how og et innovativt hold, men skal vi være blandt de helt store spillere internationalt, skal vi have hjælp til at skabe en større og mere effektiv produktion, der er automatiseret på alle ledder og kanter," siger Jakob Holst.
Gennem Bio Change Zealand-projektet forventer han at få grundig rådgivning til en InnoBooster-ansøgning.
”Bio Change Zealand og Erhvervshus Sjælland giver sparring til ansøgning af midler, så vi forhåbentlig kan få tilskud til udvikling af maskiner og maskinkomponenter,” siger han og tilføjer:
”Vi forventer, at midlerne bl.a. vil blive brugt til muliggørelse af nye produktlinjer og automatisering af den eksisterende te- og kaffeproduktion.”
En inkluderende detailstrategi
Foruden fire butikker er teen og kaffen bl.a. at finde hos Coop, Salling Group og Matas. Senest har de farverige dåser også fået en hel reol i Heinemanns i Københavns Lufthavn. I Berlin har stormagasinet KaDeWe fået dåserne på hylden, og også belgiske Juttu har ryddet hylderne for at gøre plads til Østerlandsk Thehus.
”Vi har skabt et forbrugerattraktivt brand, der appellerer til stormagasiner, specialforretninger og restaurationer. Der er som udgangspunkt ikke nogen, vi ikke har lyst til at arbejde sammen med,” lyder det fra Jakob Holst, der også kan afsløre, at Østerlandsk Thehus er i dialog med Harrods såvel som en række ambassader.
Hvor andre måske ville have fokus på bundlinjen, bruger vi energi på udvikling.
Fuldt fokus på udviklingen
De sidste 10 år er Østerlandsk Thehus blevet et brand, der taler til flere sanser og en bred målgruppe. Alligevel er det udvikling og entreprenørånd, der udgør kernen i virksomheden, og tanken er også at sælge bl.a. virksomhedens økonomisystem.
”Hvor andre måske ville have fokus på bundlinjen, bruger vi energi på udvikling. Vi har eget møbelsnedkeri, smedeværksted, softwaresystem og 3D-printer, så vi kan gøre tingene på vores egen måde. Vores produktion er lidt mere funky og farverig, og vi gør meget ud af at have de bedste spillere. Ellers kommer vi ikke til at vinde,” afslutter Torben Svendsen.
Hvis Østerlandsk Thehus skal være blandt de helt store spillere internationalt, skal virksomheden have hjælp til at skabe en større og mere effektiv produktion, der er automatiseret på alle ledder og kanter. Derfor søger virksomheden bl.a. råd og vejledning hos Erhvervshus Sjælland og et projekt som Bio Change Zealand, fortæller virksomhedsejer Torben Svendsen (tv) og salgschef Jakob Holst. Foto: Gitte Holm
Indhold er hentet
Fra købmandsbutik til eksportsucces
I 1887 deltog en dansk marinesoldat i 50-års jubilæet for Dronning Victorias kroning i England. Her fik han serveret en kop te, som gjorde så stort indtryk, at han tog en dåse med hjem og grundlagde Østerlandsk Thehus ved Nørreport to år senere. I 1982 overtog Evy Svendsen butikken, der udviklede sig til et større te- og kaffeunivers. Siden 2016 har 2. generation, Torben Svendsen været direktør og ejer af Østerlandsk Thehus.
Virksomheden tæller godt og vel 50 ansatte fordelt på fire butikker og produktionen i Fårevejle.
Vil du vide mere om dine muligheder indenfor fødevarer og bioproduktion?
Change Zealand sætter turbo på virksomheders vækstpotentialer
Der er store muligheder i Femern-forbindelsen, den grønne dagsorden og regionens biotek- og fødevarevirksomheder. Samtidig har regionen en række virksomheder med et meget stort vækstpotentiale. Begge dele skal Change Zealand bidrage til at indfri på kun to år.
Læs mere
Dansk tofu skal bane vejen for en bæredygtig madkultur
Lê Trang har som eneste danske virksomhed knækket koden til blød og velsmagende tofu, der både er økologisk, bæredygtig og proteinholdig. Gennem et samarbejde med Bio Change Zealand får virksomheden hjælp til at realisere dets store udviklings-, vækst- og eksportpotentiale.
Dansk tofu skal bane vejen for en bæredygtig madkultur
Upcycling af fødevareaffald når nye højder med dansk genistreg
Restaffaldet fra fødevareindustrien gemmer på et kæmpe potentiale, der kan blive et grønt trumfkort. Dansk virksomhed har knækket koden til at genanvende værdifulde proteiner, fibre og mineraler fra det, vi hidtil har betragtet som et skrotprodukt.
Upcycling af fødevareaffald når nye højder med dansk genistreg
Fødevaremesse blev et globalt springbræt for dansk startup
Forskerne bag BioLean har ved hjælp af kunstig intelligens lettet en række processer og arbejdsgange hos flere danske biotekvirksomheder. Årets ACHEMA-messe i Frankfurt kan vise sig at blive det første skridt ind på det globale marked.
Fødevaremesse blev et globalt springbræt for dansk startup
Woodfiber vil gøre omstillingen til bæredygtigt byggeri ligetil
Det skal være nemt og hurtigt at bygge bæredygtigt, ellers bliver omstillingen for svær. Det er mantraet hos virksomheden Woodfiber, der udvikler og fremstiller isolering og byggesystemer af træfiber.
Woodfiber vil gøre omstillingen til bæredygtigt byggeri ligetil
1. mar. 2023
148 vækstivrige virksomheder skaber forandring i Region Sjælland
Over de sidste to år har 148 virksomheder ydet en ekstraordinær indsats for at skabe grundlaget for gennemgribende forandringer for Region Sjællands erhvervsliv. Det er sket inden for tre vigtige områder, og virksomhederne har spillet hovedrollen. ”Målene er nået, men virksomhedernes udviklingsrejser er kun lige begyndt,” siger direktør i Erhvervshus Sjælland, Mads Váczy Kragh.
148 vækstivrige virksomheder skaber forandring i Region Sjælland
16. sep. 2022
Lokalt samarbejde skal skabe et parallelt fødevaresystem
Lokale fødevareproducenter må gå sammen, hvis det skal lykkes at skabe en mere bæredygtig og klimarigtig fødevareproduktion. Det mener Jesper Zeihlund, der på vegne af Kulinarisk Erhvervsnetværk inviterer alle lokale producenter i Danmark til konference 11. oktober om, hvordan samarbejde kan bidrage til at sikre afsætning af flere friske og bæredygtige fødevarer.
Lokalt samarbejde skal skabe et parallelt fødevaresystem
23. dec. 2022
Kom godt i gang med klimaregnskabet
Der er et paradigmeskifte af de helt store på vej i alle danske virksomheder. Klimabelastning er for alvor kommet på dagsordenen og rykker helt ind i bestyrelseslokalet og inden længe skal alle virksomheder kunne dokumentere, at de rent faktisk er bæredygtige. Vigtigst af alt – de skal kunne dokumentere deres klimaregnskab sort på hvidt.
Kom godt i gang med klimaregnskabet
15. jan. 2025
66,5 mio. kr. til udvikling af danske små og mellemstore virksomheder
De nye midler er tilført SMV:PRO og SMV:Vækstpilot fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse og forventes at komme til gavn for flere hundrede virksomheder i hele landet.
Læs pressemeddelelsen
1. sep. 2022
Pressemeddelelse: Nyt videnscenter skal gøre dansk byggeri verdensledende
Danmark skal opnå en styrkeposition på grønne og bæredygtige mega-infrastrukturprojekter. Derfor åbner erhvervsminister Simon Kollerup i dag et videns- og læringscenter i Rødbyhavn, der kan fastholde og udnytte den viden, der skabes i forbindelse med byggeriet af Femern-forbindelsen.
Læs mere om det nye videnscenter
Læs mere om, hvad Bio Change Zealand kan gøre for dig