Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Fem fejl du nemt begår på eksportmarkeder

Forretningsudvikler Hendrik Staack har de sidste 20 år arbejdet med internationalt salg. Her er fem fejl, som rigtig mange begår, når de sælger til kunder i andre lande.

Indhold er hentet

Salg er sjældent en simpel opgave, og det bliver ikke nemmere, når du kommer til udlandet. Potentialet er stort og rigtig mange danske virksomheder har gode muligheder. Men alle begår fejl. Her er fem klassiske fejl, som de fleste har prøvet at begå.

1

Du glemmer slutkundens behov

Indhold er hentet

Som virksomhed skal du altid have fokus på slutkunden, men det er ikke altid en nem opgave. Fordi mange forsøger salg via forhandlere, og her kan du nemt ramme ved siden af behovet hos slutkunden med dit produkt. Med andre ord - man kommer nemt til at forsøge at sælge søm på et marked, hvor alle bruger skruer. Og så er det svært at slå igennem, selvom der er mange byggemarkeder.

2

Du har glemt at tjekke markedet, når du sætter eksportindsatsen i gang

Indhold er hentet

Der er bare forskelle - kulturer og traditioner er vidt forskellige. Så selvom, du har styr på alt ift. lovgivning, pakketering og hjemmeside kan din salgsindsats være helt forkert til kulturen. Der er stor forskel på danskere, svenskere og tyskere. Både store og små virksomheder kan blive forblændet af mulighederne i et nyt land, men får ikke undersøgt, hvilken tilgang der virker bedst.

3

Du siger for hurtigt ja til en forhandler

Indhold er hentet

Det kan være fristende at sige ”ja”, når man fx står på en messe og møder en forhandler, der gerne vil sælge dit produkt. Men en forhandler er ikke lig med salg, og mange forhandlere er ikke lig med meget salg. Forhandleren skal blandt andet passe til din virksomheds behov – er der ikke et match kan ”den nemme løsning kan blive en stor hæmsko for din vækst”.

4

Du får ikke lavet en skriftlig partneraftale

Indhold er hentet

Det der med bindende aftaler kan virke lidt omstændigt, men ikke desto mindre er det altså vigtigt. For forventninger til hinanden kan være meget forskellige, og det er bare godt at have det skrevet ned.

5

Du glemmer at besøge og følge op på markedet

Indhold er hentet

Det der med at sætte sig ind i en flyver og besøge din forhandlere er tidskrævende, og tid er sjældent noget man har for meget af. Det er så nemt at nedprioritere, men der er så meget guld gemt i at besøge et marked, lytte til kunderne og følge op på jeres aftaler.

Indhold er hentet

Fejl er noget alle begår, og det vigtigste er at lære af det. Selv de store virksomheder med store eksportafdelinger kan lave banale begynderfejl, når det handler om eksport. Dét er svært at sætte sig ud over sin egen kultur eller nemt lige at springe på den første mulighed, du møder.

Men tænk dig om. Du vinder mere ved lidt bedre forberedelse hvilket ofte kan gøre hele forskellen. Men sørg også for at komme ud over rampen med dit salg – for der er masser af potentiale for rigtig mange danske virksomheder.

Indhold er hentet