Klumme bragt i Dagbladet 25. marts 2021 af projektleder Stine Mortensen og forretningsudvikler Thomas Østergaaard Jørgensen, Erhvervshus Sjælland.
”Danmarkshistoriens største byggeri!” Sådan nøjes vi desværre normalt med at tale om Femern-projektet og den korridor, som gode entreprenører er i gang med at skabe mellem Nordtyskland, Hovedstaden og videre op i Sydsverige. Desværre - for den egentlige effekt af korridoren ser vi først, når cementblanderne er tavse, byggekranerne taget ned og spor og asfalt er lagt.
Men vi er nødt til at tænke - og tale - helt anderledes om Femern-korridoren! Hvis vi som region for alvor vil have udbytte af projektet, må vi især gøre os klart, at det på sigt handler om andet og meget mere end et kæmpe byggeri. Vi skal tale om nye samarbejder med tyske og svenske virksomheder foruden virksomheder i Hovedstaden og Nordsjælland. Lige nu er vi i Erhvervshus Sjælland i gang med at understøtte de virksomheder i Regionen, som ønsker at bringe sig i spil som underleverandører til det store byggeprojekt.
Tiden er også inde til, at vi skal tale om de mange nye kunder og konkurrenter, vi får syd for Femern Bælt og øst for Øresund, når korridoren er færdigbygget og taget i brug. Og derfor er vi nødt til at se meget længere end til byggevirksomhederne og deres verden.
Hvad med fritiden? Byggefasen får bestemt betydning for det lokale erhvervsliv omkring Femern Bælt og en bred vifte af regionens øvrige virksomheder de næste otte år. Byggevirksomhederne, både de helt store og deres mange underleverandører, har for eksempel brug for catering, udlejning af værelser, viceværtfunktioner, administration, affaldshåndtering og andre grundlæggende ydelser, der er en forudsætning for deres opgaveløsning under byggeriet.
Men de har også brug for mere specialiserede ydelser som brandsikring, sikkerhed, trafikstyring, vedligehold af materiel og dykkerservice.
Og i fritiden skal der også tænkes på kulturelle og rekreative muligheder for de op mod 2500 byggearbejdere, som forventes dagligt at arbejde på projektet. Lige nu arbejdes der på at få det fulde overblik over behovene. Det eneste, vi med sikkerhed ved, er, at vi bør forberede os, hvis regionens virksomheder skal have det fulde udbytte af Femern-korridorens forandringer.