Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Nyhed | 25. mar. 2021

Femern-korridoren: Ikke kun et byggeprojekt, men en verden af muligheder

Tiden er inde til, at vi skal tale om de mange nye kunder og konkurrenter, vi får syd for Femern Bælt og øst for Øresund, når korridoren er færdigbygget og taget i brug.

Indhold er hentet

Klumme bragt i Dagbladet 25. marts 2021 af projektleder Stine Mortensen og forretningsudvikler Thomas Østergaaard Jørgensen, Erhvervshus Sjælland.

”Danmarkshistoriens største byggeri!” Sådan nøjes vi desværre normalt med at tale om Femern-projektet og den korridor, som gode entreprenører er i gang med at skabe mellem Nordtyskland, Hovedstaden og videre op i Sydsverige. Desværre - for den egentlige effekt af korridoren ser vi først, når cementblanderne er tavse, byggekranerne taget ned og spor og asfalt er lagt.

Men vi er nødt til at tænke - og tale - helt anderledes om Femern-korridoren! Hvis vi som region for alvor vil have udbytte af projektet, må vi især gøre os klart, at det på sigt handler om andet og meget mere end et kæmpe byggeri. Vi skal tale om nye samarbejder med tyske og svenske virksomheder foruden virksomheder i Hovedstaden og Nordsjælland. Lige nu er vi i Erhvervshus Sjælland i gang med at understøtte de virksomheder i Regionen, som ønsker at bringe sig i spil som underleverandører til det store byggeprojekt.

Tiden er også inde til, at vi skal tale om de mange nye kunder og konkurrenter, vi får syd for Femern Bælt og øst for Øresund, når korridoren er færdigbygget og taget i brug. Og derfor er vi nødt til at se meget længere end til byggevirksomhederne og deres verden.

Hvad med fritiden? Byggefasen får bestemt betydning for det lokale erhvervsliv omkring Femern Bælt og en bred vifte af regionens øvrige virksomheder de næste otte år. Byggevirksomhederne, både de helt store og deres mange underleverandører, har for eksempel brug for catering, udlejning af værelser, viceværtfunktioner, administration, affaldshåndtering og andre grundlæggende ydelser, der er en forudsætning for deres opgaveløsning under byggeriet.

Men de har også brug for mere specialiserede ydelser som brandsikring, sikkerhed, trafikstyring, vedligehold af materiel og dykkerservice.
Og i fritiden skal der også tænkes på kulturelle og rekreative muligheder for de op mod 2500 byggearbejdere, som forventes dagligt at arbejde på projektet. Lige nu arbejdes der på at få det fulde overblik over behovene. Det eneste, vi med sikkerhed ved, er, at vi bør forberede os, hvis regionens virksomheder skal have det fulde udbytte af Femern-korridorens forandringer.

Indhold er hentet

Korridor gennem byrådssalene

Femern-korridoren har i løbet af de næste valgperioder potentialet til at forandre Region Sjællands erhvervsliv og borgernes muligheder langt mere grundlæggende, end det der ligger i selve byggeriet af tunnellen. Men kun hvis der udvises » rettidig omhu « , bliver det en forandring til det bedre, og her har både virksomheder, kommuner og den enkelte borger vigtige roller.


Kommuner langs korridoren står over for unikke muligheder i den kommende kommuneplansrevision, og her vil det være lidt af en brøler ikke at få Femern-korridoren ind i diskussionen i byrådssalene. Tænk på jeres muligheder for at understøtte fremtidens arbejdspladser, på jeres virksomheders udvidelsesmuligheder og tænk langsigtet! Det bør ligge til højrebenet at planlægge logistikcentre for både lastbiler og jernbaneløsninger langs korridoren. Erhvervshus Sjælland og en lang række lokale erhvervsfremmeaktører står klar til at hjælpe.

Vi vil bistå kommunernes virksomheder med at få perspektiveret mulighederne i Femern-korridoren, og vi vil samle aktører på tværs af brancher, landegrænser og organisationer, så Region Sjælland får mest mulig regional erhvervsudvikling ud af dette kæmpe projekt.
Deutsch lernen, bitte! Tysk er ikke just et ’modefag’ hverken i den danske grundskole eller på ungdomsuddannelserne, men det bør det blive! Og som forældre har vi et særligt ansvar for at vise vores børn de karrieremuligheder, som en beherskelse af det tyske sprog vil give. Femern-korridoren vil nemlig også forandre regionens arbejdsmarked.

Rejsetiden mellem Tyskland, Danmark og Sverige bliver utrolig kort, og som medarbejdere kan vi dels vente stigende konkurrence fra tysktalende kolleger, dels gribe ud efter nye spændende forretningsmuligheder. Som borgere, som forældre og som medarbejdere bør vi derfor allerede nu rette opmærksomheden mod tysk kultur, det tyske sprog og ikke mindst de tyske virksomheder. For de er allerede meget opmærksomme på mulighederne i vores region!

Indhold er hentet

Tyskerne kommer

Og vi bør glæde os! For med sig bringer de nye varer, ny viden, nye ydelser, arbejdsmetoder, partnerskaber, kundemuligheder og en ny konkurrencesituation, der kan gøre os - og ikke mindst vores hjemmemarkedsorienterede fag - mere effektive.

Men hånden på hjertet; corona-tiden har lært mange at handle billigt på nettet, og konkurrencen vil også presse mange danske virksomheder.
Værst bliver det for de virksomheder, der ikke i tide indser mulighederne eller udfordringerne i, at vi fremover kun får ti minutters kørsel mellem Tyskland og Danmark.

Heldigvis er en række virksomheder meget proaktive! De får hjælp af Erhvervshus Sjælland og en lang række erhvervsfremmeaktører, videninstitutioner, private rådgivere og andre gode kræfter, som arbejder på højtryk for at sikre, at Femern-korridoren ikke de facto bliver ensrettet fra syd til nord, og at trafikken heller ikke suser forbi Region Sjælland, men bliver en permanent og positiv forandring for virksomheder, borgere og kommuner her i regionen.
Femern-korridoren har i løbet af de næste valgperioder potentialet til at forandre Region Sjællands erhvervsliv og borgernes muligheder langt mere grundlæggende, end det der ligger i selve byggeriet af tunnellen.

Støttet af:

Indhold er hentet