Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Fra øl til oplevelser: Bryghus på ny kurs med målrettet strategi

Herslev Bryghus fik hjælp til at tøjle ambitionerne og skabe fokus gennem et strategisk rådgivningsforløb under Erhvervshus Sjællands SMV-Strategi.

COVID-19 tvang Herslev Bryghus og og Tore Jørgensen til at skifte målgruppe fra udelukkende at have serviceret B2B-segmentet til at have et stort fokus på forbrugersegmentet. Ikke mindst i form af oplevelser og events.

Indhold er hentet

Som lille virksomhed bruger du meget energi på drift, og du kommer nemt til at gå rundt i dine egne cirkler. Jeg fik hjælp til at flytte fokus og komme ud af den cirkel.

Herslev Bryghus fik hjælp til at tøjle ambitionerne og skabe fokus gennem et strategisk rådgivningsforløb under Erhvervshus Sjællands SMV-Strategi.

Før COVID-19 gjorde sin entré, kom 60 procent af Herslev Bryghus’ omsætning fra barer og restauranter. Restriktionerne blev starten på en ny retning for gårdbryggeriet, der indtil for et par år siden hovedsaligt havde beskæftiget sig med B2B-segmentet.

”Det var afgørende, at vi kunne omstille os. Vi fik kæmpe opbakning af privatkunderne, som hentede øl på gården, og det bidrog til, at vi kom sikkert gennem krisen. Fra at vi stod til at miste en masse kunder fra restaurationsbranchen, fik vi en helt ny kontakt til forbrugerne. Det blev især en styrke, da vi kunne åbne op for vores oplevelsesøkonomiske aktiviteter,” forklarer indehaver af Herslev Bryghus, Tore Jørgensen.

Oplevelsesøkonomien var en central årsag til, at Herslev Bryghus valgte at indgå i et tilskudsforløb gennem Erhvervshus Sjællands SMV-Strategi. Gennem et individuelt rådgivningsforløb med fokus på strategiudvikling og implementering fik bryghuset integreret oplevelsesøkonomien i sin strategi og skabt fokus.

”Som lille virksomhed bruger du meget energi på drift, og du kommer nemt til at gå rundt i dine egne cirkler. Jeg fik hjælp til at flytte fokus og komme ud af den cirkel. Hjælp til at se nye udviklingsmuligheder og give virksomheden et strategisk løft.”

Fra mark til øl og tilbage igen

Hvorfor bringe oplevelsesøkonomien ind i ølbrygningen, kunne man fristes til at spørge. Tore Jørgensen er landmand og har altid interesseret sig for det cirkulære landbrug. Således spirede interessen for at forarbejde det korn, han dyrkede.

Gårdbryggeriets ’circle of life’ starter med bygkornet, der forarbejdes og bliver til øl. Mask, der er et restprodukt fra ølproduktionen, bruges til at fodre kvæget på markerne, og efter en tur gennem fordøjelsessystemet er denne mask forvandlet til gødning, som indgår i dyrkningen af næste års kornproduktion.

”Vi vil gerne bidrage til at give folk en bedre forståelse for, hvordan det hele hænger sammen. Samtidig oplever vi en stor interesse for at nyde en øl og smage de lokale råvarer i et miljø, hvor du kan dufte frugttræerne, møde køerne på marken og lære om øllets livscyklus,” siger han.

Herslev Bryghus har forskellige eventtilbud til både virksomheder og private. Det er både den månedlige fællesspisning og private events, hvor man i grupper kan nyde øl, smage de lokale råvarer og lære om øllets livscyklus,

Indhold er hentet

Gennem det strategiske udviklingsforløb hjalp forretningsudviklerne mig til at se det hele fra oven. 

Hjælp til at træffe valg og fravalg

De oplevelsesøkonomiske aktiviteter udspiller sig bl.a. i form af proviant til vandreture, ølsmagning, rundvisning og et besøg i caféen. Tore Jørgensen har endnu større ambitioner, men den store udfordring er at undgå, at ambitionerne løber løbsk.

”Vi er en innovativ virksomhed med et stort ønske om at udvikle os i en oplevelsesøkonomisk retning, men vi skal også være realistiske. Vi sælger jo først og fremmest øl. Det vi laver, skal derfor også understøtte vores primære forretning,” siger han og tilføjer:

”Gennem det strategiske udviklingsforløb hjalp forretningsudviklerne mig til at se det hele fra oven. En del af rådgivningen gik ud på at træffe valg og fravalg med henblik på en mere fokuseret udvikling. I stedet for at gøre det hele på én gang, arbejder vi mere målrettet, og det har virkelig været med til at skærpe vores profil.”

Strategiforløbet har også tvunget Tore Jørgensen til at anskue sin virksomhed fra nye vinkler.

”I sådan et strategiforløb placeres virksomheden i en ramme, og det kan føles som en spændetrøje. Fordelen er, at du er tvunget til at fokusere og strukturere dine tanker, og bagefter ser du tingene med nye øjne.” 

En demokratisk og bæredygtig filosofi

Snart har bryghuset fordoblet produktionen over en treårig periode, og Tore Jørgensen forudser en vækst på 50 procent eller mere i løbet af de næste fem år. En del af den vækst skal findes i de oplevelsesøkonomiske aktiviteter. Hertil har Herslev Bryghus netop fået finansiering til udviklingen af et nyt og bedre spise- og oplevelsessted gennem COOP Crowdfunding.

”Crowdfunding er en demokratisk finansieringsform, der går godt i tråd med vores filosofi. Jeg kan godt lide tanken om, at folk med små bidrag giver støtte til en fødevareproduktion, de tror på.”

For Tore Jørgensen er det afgørende, at den demokratiske og bæredygtige tanke går igen i alt. Som led i den holistiske filosofi har Herslev Bryghus således også et samarbejde med et lokalt bosted.

”Den økologiske tanke handler ikke kun om, at vi ikke sprøjter og bruger kunstgødning. Den handler også om, at vi deltager aktivt i vores omverden, fx ved at give udsatte mennesker en plads i samfundet. Når vi involverer lokalområdet, giver lokalområdet også noget igen,” siger han og slutter:

”Udfordringerne med COVID-19 såvel som strategiforløbene har sat mange tanker i gang. I den proces er jeg blevet helt klar over, at vi skal differentiere os ved at stå fast på, hvem vi er. Både i forhold til tanke og produkt. Jo mere vi dyrker det, vi er bedst til – både øl og oplevelser – kommer vi til at stå rigtig stærkt som lokalt og regionalt bryggeri.”

I den proces er jeg blevet helt klar over, at vi skal differentiere os ved at stå fast på, hvem vi er.

Herslev Bryghus har syv forskellige serier af øl, der spænder vidt. Her "et par" kolde ales i forskellige varianter.

Indhold er hentet

Et økologisk gårdbryggeri

Herslev Bryghus er et økologisk gårdbryggeri med en ’circle of life’ tilgang, der sikrer, at overskudsproduktet fra produktionen genanvendes i landbruget. Foruden en bæredygtig produktion har bryghuset fokus på social bæredygtighed gennem et samarbejde med det lokale bosted Østagergaard.

Herslev Bryghus startede som mikrobryggeri af landmand Tore Jørgensen i 2004. Bryghuset uden for Roskilde omfatter både landbrug, produktion og café og beskæftiger i dag mere end 20 ansatte.

Fra et tidligere fokus på produktsalg til B2B-segmentet henvender virksomheden sig i dag også til private forbrugere, bl.a. med events som fællesspisning, øl-yoga og oktoberfest. Det er også muligt at afholde private events.

Læs mere på Herlsev Bryghus’ hjemmeside: herslevbryghus.dkÅbner link i ny fane

Støttet af:

Indhold er hentet