Vækstpilot sætter skub på digitale processer
Rengøringsvirksomheden RENE LINJER har med SMV:Vækstpilot fået nye øjne på virksomhedens bogholderi og de digitale processer.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Vi er langt fra i mål med digitalisering af Region Sjællands erhvervsliv, og det rammer desværre ikke kun den enkelte virksomheds bundlinje. Den lave digitalisering af regionens -og Danmarks -små og mellemstore virksomheder (SMV'er) bremser jobskabelse, internationalisering, innovation og vækst -noget af det, vi har allermest brug for i de sjællandske kommuner.
Indhold er hentet
Af John Brædder, bestyrelsesformand for Erhvervshus Sjælland og borgmester (G) i Guldborgsund og Niels Milling, underdirektør med ansvar for regional udvikling, Dansk Erhverv. Debatindlæg bragt første gang i Sjællandske d. 17. november 2020.
Det er dejligt, at mange store virksomheder allerede er rigtig godt i gang med at udvikle stærke digitale forretningsmodeller, og at de udnytter mulighederne for at effektivisere deres virksomheder. Men det er ikke nok! Den store samfundsgevinst høster vi først, når de mange tusinde SMV'er også tager digitaliseringen til sig.
Og hvad er så gevinsterne så? De er mangfoldige! Mere effektiv drift, højere produktivitet og et stærkere værditilbud for kunder og samarbejdspartnere er bare de lavt hængende frugter. I Dansk Erhverv og Erhvervshus Sjælland ser vi nye produkter, nye ydelser, nye samarbejdsformer og andre former for digitalt båret innovation som næste niveau. Men der skal -mindst -to til tango. Kommuner, styrelser og den øvrige offentlige sektor har her et særligt ansvar for at få sendt aldrende systemer på pension og » levere den digitale vare « , så kommunikation med det offentlige bliver effektivt digitaliseret.
Kommer de også i mål, så er vi lige dér, hvor vi gerne vil være.
Indhold er hentet
Når Femern-forbindelsen kommer, så skal SMV'erne være klar til konkurrencen med de nordtyske virksomheder, men man skal også stå klar til at få det fulde udbytte af både danmarkshistoriens største byggeprojekt og den aktivitet, den færdige forbindelse vil medføre.
Indhold er hentet
Men hvordan når vi derhen? Meget handler om virksomhedernes egne erkendelser! Og det er ingen hemmelighed, at jo mindre virksomhed, desto længere skridt er der fra den travle daglige drift til en grundlæggende digital transformation. For hvordan ved man f. eks., hvilke af de mangfoldige digitale muligheder, der kan skabe reel værdi i virksomheden? Her har de offentlige erhvervsfremmetilbud deres berettigelse.
Har virksomhederne behov for rådgivning, står Erhvervshus Sjælland klar til at yde en sparring, hvor problemerne kommer op i øjenhøjde og prioriteres, og herefter skal de rette private rådgivere sikre, at løsningerne bliver implementeret i virksomhederne.
Uden rådgivning er det desværre usikkert, om SMV'erne selv finder vej til de rette digitale værktøjer. Der er ingen tvivl om, at en stor del af de små og mellemstore virksomheder står over for en stor omstilling omkring digitalisering, og det gælder også virksomhederne i Region Sjælland. På Sjælland har vi oven i hatten et vigtigt forandringsskabende initiativ, som mange af virksomhederne skal forholde sig til i de kommende år, og det er Femern-forbindelsen.
Når Femern-forbindelsen kommer, så skal SMV'erne være klar til konkurrencen med de nordtyske virksomheder, men man skal også stå klar til at få det fulde udbytte af både danmarkshistoriens største byggeprojekt og den aktivitet, den færdige forbindelse vil medføre. Her er der ikke noget alternativ til en målrettet, koordineret og ambitiøs fælles indsats for at fremme digitaliseringen af SMV'er i Region Sjælland.
Støttet af: