Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Grossistvirksomhed har fuld fart på bæredygtighedsaktiviteterne

Scanseason A/S med 30 medarbejdere arbejder seriøst med bæredygtighed. Udover en CSR-ansvarlig, har Næstvedvirksomheden senest ansat en bæredygtighedschef, som har 100 % fokus på at ruste virksomheden til en fremtid, hvor kunderne ikke længere blot forventer en fuldt ansvarlig samarbejdspartner – de forlanger det. Erhvervshus Sjælland bakker op med sparring via Bæredygtige Værdikæder, som bl.a. understøtter stadig større bæredygtighed i Scanseasons værdikæder.

Indhold er hentet

Scanseason A/S har til huse i et industrikvarter i den sydmidtsjællandske by Næstved i en bygning, som ikke gør meget væsen af sig. Indenfor murene åbner der sig imidlertid et farverigt univers med alt, hvad hjertet begærer af fest- og gaveartikler samt indpakningsløsninger. Det er her i det imponerende showroom, Scanseason tager imod Salling Group, Coop, Rema og de mange andre kunder i porteføljen. 

”Indkøberne plukker ned fra hylderne og lader sig inspirere til deres kommende sortiment. En af vores styrker er, at vi ofte selv designer vores produkter og tilpasser dem efter kundernes ønsker, så de kan få præcis det, de vil have,” siger Marianne Eggertsen, der siden januar 2023 har været bæredygtighedschef i Scanseason, som har rødder mere end 80 år tilbage i tiden og i dag drives af stifterens barnebarn sammen med en partner. 

Målrettet bæredygtighedsindsats 

Marianne Eggertsen er ansat til, i parløb med CSR-chefen, at transformere Scanseason til en stadig mere bæredygtig virksomhed. Den CSR-ansvarlige har primært fokus på at sikre, at den sociale ansvarlighed er på plads hos leverandørerne. Det sker via et ufravigeligt krav til alle leverandører om at gennemføre en uvildig social ansvarlighedsaudit, som bl.a. er garant for de ansattes arbejdsvilkår. Marianne Eggertsen har sit blik stift rettet mod Scanseasons samlede bæredygtighedsindsats og særligt klima- og miljødelen.  

”Hele virksomheden er engageret i bæredygtighedsarbejdet, som styres af en bæredygtighedsgruppe med vores to direktører og repræsentanter for de forskellige afdelinger, herunder mig selv. Jeg har også en sideløbende opgave med at kommunikere aktiviteterne internt, så alle ved, hvad der foregår og kan bidrage til vores bæredygtighedstransformation,” siger hun. 

Marianne Eggertsen har siden januar 2023 har været bæredygtighedschef i Scanseason

Indhold er hentet

Sparring gav ro på 

Det er først og fremmest leverandørkæderne, som er omdrejningspunktet for Scanseasons aktuelle sparringsforløb med Erhvervshus Sjælland. Forløbet tager udgangspunkt i tilbuddet Bæredygtige Værdikæder og har fokus på due diligence for bæredygtighed, fortæller Susanne Krogh Petersen, senior forretningsudvikler i Erhvervshus Hovedstaden og projektleder for erhvervshusenes landsdækkende tilbud til smv’er. 

”Målet med sparringsforløbet er at hjælpe de deltagende virksomheder med at få fuldt overblik over, hvilke risici der er for, at de i deres værdikæder påvirker bl.a. miljø, klima og menneskerettigheder negativt. På den baggrund kan de tage et oplyst valg om, hvor det er vigtigt at sætte ind først for både at minimere risici og øge bæredygtigheden,” forklarer hun. 

Og ifølge Marianne Eggertsen falder assistancen på et tørt sted. Det vælter ind med nye bæredygtighedskrav fra kunderne og via ny lovgivning om bl.a. udvidet producentansvar, og som en relativt lille virksomhed drukner man nemt i opgaver, hvis man ikke prioriterer, siger hun. 

”Erhvervshuset har bl.a. hjulpet os med at gennemføre en væsentlighedsanalyse og derigennem afklare, hvor vi skal sætte ind først med initiativer, som øger ansvarligheden i vores værdikæder. Og vi er nået frem til følgende guideline for vores prioriteringer: Hvad forlanger vores kunder? Hvad er rigtigst at gøre som virksomhed? Hvad er nemmest at gå til? Og hvad har vi økonomi til?” siger Marianne Eggertsen, der via sparringsforløbet har fået større overblik og mere ro på. 

”Det har været godt at blive mindet om, hvordan man spiser en elefant – man tager én bid ad gangen. Sparringsforløbet tager afsæt i et systematisk værktøj kaldet ”De 6 skridt”, som er udviklet i OECD-regi. Når man tænker på den enorme kompleksitet, vi står overfor, når det gælder om at sikre bæredygtighed i vores værdikæder, er det utrolig rart med et lavpraktisk redskab, som er til at gå til. Erhvervshus Sjælland har i det hele taget været – og er fortsat – en uvurderlig hjælp for os på den bæredygtighedsrejse, vi er draget ud på.” 

Indhold er hentet

Undgår at blive taget på sengen 

Som besøgende i Scanseasons showroomet kommer man straks i feststemning – omgivet, som man er, af festartikler til enhver anledning og højtid. Gavepapir og -bånd, dannebrogsflag, røde løbere, papirsugerør, lykønskningskort, balloner, bordbomber, konfettirør, hatte, masker, solbriller, slips, knallerter, serpentiner, remedier til ølpong, prideudstyr i regnbuefarverne og meget, meget mere. Umiddelbart kan det forekomme selvmodsigende at koble bæredygtighed og et produktsortiment, som for en stor del hører under køb-og-smid-væk-kategorien, men det mener Marianne Eggertsen ikke. 

Scanseason er leverandør af festartikler og indpakningsløsninger til virksomheder.

Indhold er hentet

”For det første kan mange af vores produkter genbruges. Det gælder fx guirlander, pynt til ophæng og bordpynt, som man kan tage frem og bruge igen og igen. Derudover er det op til os som virksomhed at sørge for, at bæredygtighed integreres i vores arbejde. Og jo, det er en stor opgave at agere målrettet i forhold til klimaansvarlighed, men vi går på med krum hals,” siger Marianne Eggertsen, hvis første projekt som nyansat bæredygtighedsansvarlig var at danne sig et overblik internt og eksternt. Hun lagde ud med at interviewe virksomhedens medarbejdere og kunder. 

”Samtalerne gav mig indblik i de bæredygtighedsaktiviteter, som var sat i gang før min tid, og hvad der fandtes af gode ideer i afdelingerne. De eksterne møder gav værdifuld viden om, hvordan vores kunder planlægger at prioritere i fremtiden. Det betyder, at vi kan forberede os grundigt og undgå at blive taget på sengen af nye bæredygtighedskrav.” 

Bæredygtighedsrevolutionen kommer  

Marianne Eggertsen er ikke i tvivl om, at verden som helhed står foran forandringer af dimensioner, som kan være på linje med det, der skete under den industrielle revolution, men denne gang med bæredygtighed som omdrejningspunkt. Vi kan derfor se frem til stadig nye krav, vi skal leve op til, og vores bæredygtighedsrejse vil aldrig høre op, pointerer hun. 

”Vi kommer alle sammen til at ændre vores indkøbsmønstre og levevis i det hele taget som mennesker. Som virksomheder skal vi, uanset hvad vi handler med, både sørge for at have dokumentation på vores produkter og samtidig foretage relevante risikovurderinger – og på den baggrund så godt som muligt sikre, at leverandørerne understøtter en bæredygtig udvikling.” 

En af Scanseasons udfordringer netop nu er, forklarer Marianne Eggertsen videre, at virksomheden opererer i et ekstremt prisbevidst marked.  

 ”Hvis vi fortsat skal drive en sund forretning, er vi nødt til at foretager en gradvis udvikling til et stadig mere bæredygtigt sortiment.” 

”Spørgsmålet er, om vores kunder – og forbrugerne – vil betale den merpris, som følger med, når vi skruer op for bæredygtigheden overalt. Under alle omstændigheder er der brug for klar og tydelig kommunikation af vores bæredygtighedstiltag til vores kunder og siden også på produkterne, så forbrugerne får en reel mulighed for at træffe bæredygtige valg. Her spiller anerkendte miljømærker som fx FSC en afgørende rolle,” siger hun og understreger, at Rom, heller ikke i denne sammenhæng, bliver bygget på én dag. 

Indhold er hentet

Sideløbende aktiviteter 

Scanseason har allerede igangsat en lang række forskellige bæredygtighedsaktiviteter. En konkret ambition for virksomhedens varer, der indkøbes fra og med 2024, går ud på, at både emballage og produkter skal være forsynet med affaldssorteringsmærkning. På den måde kan forbrugerne se, hvordan de skal skille sig af med dem på den rigtige måde. Det er i sig selv en krævende proces, som foregår i samspil med bl.a. Miljøministeriets eksperter for at sikre korrekt mærkning. 

”Vi arbejder også henimod, at den størst mulige andel af de papirvarer, vi indkøber, skal være FSC-certificeret. Ambitionen er, at det skal gælde alt papir – om muligt allerede fra 2024. Samtidig stiler vi efter at finde plastikfrie alternativer til indpakning af vores gavepapir. Hver gang vi lykkedes med at reducere plastforbruget, reducerer vi vores CO2-aftryk, og det gavner klimaudviklingenklimaet,” siger hun. 

Marianne Eggertsen fremviser et nyt koncept, der endnu ikke er blevet præsenteret for kunderne: Et display i FCS-certificeret træ, som kan afløse de nuværende papdisplays med gavepapir, som i dag står overalt i detailhandlen og bliver kasseret efter brug. Den nye løsning kan holde i årevis. 

Scanseason stiler desuden imod at kunne tilbyde endnu flere FSC-certificerede produkter. I den forbindelse har virksomhedens CSR-ansvarlige arbejdet ihærdigt på at påvirke leverandører af latexballoner til at blive FSC-certificeret. 

”En af vores strategier er, at vi overalt, hvor vi har tyngden til det, vil flytte vores leverandører i en mere ansvarlig retning. At vi i dag også kan tilbyde FSC-balloner af naturgummi/latex betyder bl.a., at vi, når det gælder FSC-produkterne, har garanti for, at der ikke sker afskovning for at plante gummitræer, og at produktionsforholdene er i orden,.” slutter Marianne Eggertsen. 

Vil du også have sparring om bæredygtige tiltag?

Indhold er hentet