Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Guide: Tiltræk din næste medarbejder

”Tænk på dine nye medarbejdere som om, de var nye kunder”. Sådan lyder rådet fra Steffen Leth Møller, der er forretningsudvikler i Erhvervshus Sjælland. Læs hans seks gode råd til, hvordan du får hul igennem til de rigtige medarbejder i en tid med mangel på arbejdskraft.

Indhold er hentet

Arbejdsmarkedet er mere end nogensinde ’sælgers marked’, og det bliver stadig sværere at fange de dygtigste folk ind. Men fortvivl ikke, for her er seks gode råd til dig, som er virksomhedsleder, og som vil sikre din virksomhed fagligt stærke og velmotiverede nye medarbejdere.

1

Fortæl om din virksomheds formål, når du søger nye folk

Indhold er hentet

Har din virksomhed en vigtig opgave for samfundet? De fleste af os vil gerne arbejde med noget, vi kan stå inde for og være stolte af.

”Din virksomhedens eksistensberettigelse skal være tydelig for såvel ansatte som kunder. Man ville heller ikke selv investere i noget, som ikke er levedygtigt, så hvis du vil gøre rekruttering lidt lettere for dig selv, er det en god idé at vise, hvordan virksomheden bidrager til samfundet”, siger Steffen Leth Møller.

2

Sørg for at du har den rigtige digitale profil

Indhold er hentet

Er SoMe et fremmedord for dig? Er hjemmesiden noget, du opdaterer hvert 2. år? Så er det nok ikke lige de unge dynamiske kandidater, som vil finde din virksomhed interessant at søge job i.

”Her er et ærgerligt sted at spænde ben for sin virksomheds muligheder. Men heldigvis er der masser af hjælp at hente fra eksterne aktører, der gerne passer din digitale synlighed, mens du passer din forretning”, siger Steffen Leth Møller.

3

Vær åben – også om din virksomheds tørre tal

Indhold er hentet

De dygtigste nye medarbejdere researcher på den virksomhed, de er interesserede i, og de forventer åbenhed fra virksomhedens side. Og vælger du at være mere tillukket end dine konkurrenter, så risikerer du at blive valgt fra af potentielle nye medarbejdere, advarer Steffen Leth Møller:

”Er årsrapporten tilgængelig? Er selskabsstrukturen klar? Det kan være en god idé, at man virker åben og tilgængelig i sin måde at præsentere virksomheden på. Det skaber tillid og tryghed blandt interessenter, at de kan blive afklaret i forhold til dit virke og din markedsposition”. 

4

Fortæl om din virksomheds værdier og din ’dagsorden’

Indhold er hentet

”Spørg dig selv: Hvad er den aktuelle dagsorden i dag? Står vi stille eller er vi i bevægelse? Er der noget her, vi kan spille på banen? Måske har vi nyligt foretaget nogle tiltag, som understøtter 2-3 af FN’s verdensmål. Hvorfor så ikke fortælle det til omverdenen?”. Sådan spørger Steffen Leth Møller. Bæredygtighed er kommet for at blive, så tager din virksomhed ansvar i forhold til fremtiden, bør du fortælle om det, understreger han.

5

Vær altid 100 pct. professionel i ansættelsesprocessen

Indhold er hentet

”Alle ansøgere skal behandles som kunder, for hvem ved - måske de er fremtidige kunder? Eller måske din næste chef? Husk at ansøger er i en sårbar position. Lige som du selv husker dem, der har behandlet dig pænt, vil de også huske dig. Og så forbered dig godt på spørgsmål om din virksomhed”, siger Steffen Leth Møller.

I dag spørger ansøgere nemlig ikke bare til løn, opgaver og arbejdstider. Ofte vil ansøger vide noget om virksomhedskulturen, arbejdsmiljøet eller for eksempel onboarding-programmet.

”Den barske realitet er, at har man ikke gode svar på de spørgsmål, risikerer man at blive valgt fra af de bedste ansøgere”, siger han.

6

Tænk ud af boksen

Indhold er hentet

Det lyder som en kliché, men den barske virkelighed er, at du af og til simpelthen ikke kan få de folk, du har brug for. Derfor opfordrer Steffen Leth Møller virksomheder til at overveje, om de kan få løst opgaverne på andre måder evt. med helt andre folk:

”Måske har du brug for en klejnsmed men kan ikke finde en. Hvis du så har en tidligere klejnsmed siddende på kontoret, kan du jo overveje at få ham ud i marken og ansætte en djøffer til at klare opgaverne på kontoret. Tiden er i høj grad til at tænke ud af boksen!” siger han.

Indhold er hentet

Her kan du få hjælp til rekruttering:

Mangler du kompetencerne til at flytte din virksomhed?

Så har du mulighed for at få tilskud til en ny medarbejder gennem SMV:Vækstpilot - Læs mere herÅbner link i ny fane