Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Iværksætter: Undgå disse fem faldgruber

Som forretningsudvikler oplever Carsten Leth Hansen ofte, at iværksættere begår nogle klassiske brølere. Her er hans fem gode råd til, hvordan iværksættere undgår faldgruberne.

Indhold er hentet

Iværksættere er ildsjæle, der fuldt optanket med god energi drøner derudad. Men alt for ofte ramler det gode folkefærd ind i udfordringer og klassiske faldgruber, som giver irriterende bump på vejen. Bump som man med lidt snilde kan undgå.


Det mener Carsten Leth Hansen, der er iværksætterrådgiver og forretningsudvikler i Erhvervshus Sjælland. Han opfordrer iværksættere til at søge al den gratis sparring, de kan få i erhvervshuset, i netværk eller ved at blive en del af Vækstfabrikkerne.

Her peger han på fem faldgruber og fem ting, som iværksætteren bør gøre for at undgå dem.

1

Tag Google-testen

Indhold er hentet

”Iværksættere starter op med en god idé, men glemmer overraskende ofte at undersøge, om andre har fået samme idé. Det betyder ikke, at man ikke skal forfølge den, hvis der er andre på samme marked, men de skal være klar over det, hvis andre foretager sig noget lignende.”

”For er der andre på markedet, kan det være en bekræftelse på, at det kan være en god idé, men man finder måske også ud af, at der er en kæmpe mastodont med masser af finanser, som gør det til en uoverstigelig udfordring. Det kan også være, at man finder ud af, at der er eksisterende teknologier, som man kan læne sig opad og videreudvikle på frem for at udvikle helt nyt fra bunden af.”

”Tag lige Google-testen. Lav en søgning, og find ud af, om der er andre om idéen derude, og om man griber det rigtigt an.”

2

Involvér kunderne tidligt i processen

Indhold er hentet

”Hvad siger kunderne? Ved at involvere kunderne tidligt i processen sikrer man sig, at man reelt har et marked for sit produkt.”

”Jeg ser, at det er vigtigt for iværksætteres succes, at de kommer tidligt ud og får feedback. Det handler om få kunderne involveret og tæt på sig, så man er på bølgelængde med, hvad de egentlig har af ønsker og præferencer. I nogle tilfælde har kunderne selv været med i udviklingsfasen, og det skaber engagement, som i nogle tilfælde har ført til, at produktet var udsolgt, før det overhovedet var fremstillet. Der var simpelthen betalt forud, så der var kapital til at starte produktionen op. Muligheden er også, at man måske finder en helt anden målgruppe, end man egentlig havde tænkt sig.”

”Startup Explorer er et tilbud i Erhvervshus Sjælland, der netop hjælper dig til at involvere kunderne tidligt i processen, så du kan få dem til at blive medudviklere, kunder og ambassadører fra start.”

Startup Explorer får du testet din ide på dine fremtidige kunder.

3

Kommunikér værdien

Indhold er hentet

”Hvordan kommunikerer man på en værdiskabende måde? Altså på en måde så kunden ser, at man kan skabe værdi for dem? Man brænder for det, man kan, og mange har travlt med at fortælle deres kunder, hvad man kan i stedet for at fortælle, hvad kunden får ud af det.”

”For at kunne det skal man være klar over, hvilken værdi man skaber for kunden. En øvelse kunne være at finde ud af, hvilke personaer målgruppen dækker over, og hvilken kunderejse de tager frem mod ens produkt. Man skal være bevidst om kunden i alt det, man gør. Kunden skal kunne se sig selv og forstå, hvorfor man skal købe produktet.

”Find ud af hvilken værdi, man kan skabe for sine kunder og kommunikér netop det.”

Her kan Erhvervshusets tilbud Iværksætterdanmark og Startup Boost hjælpe dig.

Iværksætterdanmark giver dig skræddersyede workshopforløb inden for langt de fleste discipliner og temaer, der har noget med opstart, drift og udvikling af iværksættervirksomheder at gøre - herunder salg og marketing for iværksættere. Og på Startup Boost får du fokus på din virksomheds værdiløfte og den rette salgsstrategi.

4

Sæt retningen

Indhold er hentet

”Det har været nogle intense og måske hårde opstarts-år. Virksomheden har fået nogle år på bagen og er ved at vokse ud over iværksætteren selv. Hvad så? Hvor skal virksomheden udvikle sig hen? Nogle iværksættere går lidt i stå her. Måske det er fint med en lille virksomhed, men måske der er potentiale til meget mere og måske finder man ud af, at man gerne vil mere for sent. Der kan det blive svært at komme videre, hvis man har taget en pause her.”

”Uanset om man slacker lidt eller vil videre med det samme, så er det vigtigt at kigge på sin strategi. Hvor er man på vej hen? Man skal være bevidst om, hvor markedet flytter sig hen. Kan man bevare sin position, eller skal man flytte sig? Er man agil, nytænkende og skalerbar? Ved at tænke over sin situation, og hvor man gerne vil hen, aktiverer man sin udviklingsmuskel – og så kan man nemmere flytte sig i forhold til sin omverden. Det har ikke mindst Corona-situationen vist os nødvendigheden af at kunne.”

”Arbejd med strategien. Hvad rører sig på markedet? Hvor vil du hen? Skal der skaleres op? Skal der ansættes? Få sparring til strategiarbejdet. Det er godt med friske og måske erfarne øjne.”

Med Startup Masterclass får du styr på strategien, potentialerne og vejen frem med hjælp fra håndplukkede eksperter.

5

Luk kompetencehullerne

Indhold er hentet

”Som ejerleder er det vigtigt at have fokus på, hvor man har huller i kompetencerne. Ikke fordi man skal kunne alting selv, men det er vigtigt at vide lidt om, hvad man fx hyrer freelancefolk ind til. Det kunne være, at man har brug for at få nogen til at stå for ens digitale markedsføring eller content på sociale medier. Der nytter det ikke at hyre nogen i blinde. Det går stærkt på det område, så det er simpelthen for nemt at blive taget ved næsen.”

I Erhvervshuset er der god hjælp at hente, bl.a. gennem IværksætterDanmark, som består af målrettede korte og intensive workshopforløb med viden og værktøjer til vejen fra god idé til god forretning.

”Få nu kigget indad og find ud af, hvilke kompetencer du mangler for at kunne komme videre. Hvad er det, jeg selv kan gøre, og hvad skal have jeg hjælp til?”

”Et andet rigtig godt tilbud er Iværksætterpuljen, hvor man kan koble sin strategi på og se, hvor man gerne vil hen, og hvilken viden man mangler for at komme derhen. Her kan man få op til 25.000 kr. af udgiften til et kompetenceudviklingsforløb dækket.”

”Søg derudover sparring hos en forretningsudvikler i Erhvervshuset, hvor du også får et netværk af ligesindede iværksættere, der kan guide dig i retningen af andre gode tilbud i Erhvervsfremmesystemet.”

Indhold er hentet

Vil du høre mere?

Kontakt Erhvervshus Sjælland og få hjælp til dit iværksættereventyr.

Se dine muligheder som iværksætter

Indhold er hentet