Case
Vækstpilot sætter skub på digitale processer
Rengøringsvirksomheden RENE LINJER har med SMV:Vækstpilot fået nye øjne på virksomhedens bogholderi og de digitale processer.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Selvfølgelig brænder du for din virksomhed, men keder du dig ikke også liiiidt en gang imellem? Mon ikke du drømmer om mere tid til udvikling? Bare en gang imellem? Tid til de sjove opgaver. Tid til det du er god til?
Indhold er hentet
Af Mads Vázcy Kragh, direktør for Erhvervshus Sjælland
For et par år siden sad jeg med en af min gode venner og talte om hendes virksomhed. Der var fremgang på alle fronter, men hun var ved at miste grebet, fordi hun varetog alle opgaver i virksomheden. Hun stod for marketing, salg, produktudvikling, bogføring, ledelse mv., men også pakning af varer, varemodtagelse, fejning af lageret og meget mere. Mit råd var; få nogen til at hjælpe dig med nogle af de opgaver, som du mindst bryder dig om og få noget specialiseret viden ind i virksomheden.
Hun vidste godt, at hvis hendes virksomhed skulle rykke sig, så skulle der ny viden ind i virksomheden. Og hun er bestemt ikke alene.
Virkeligheden er, at mange ledere i små og mellemstore virksomheder, SMV’er, står overfor præcist den samme udfordring, som min ven stod med for et par år siden. Men hjælpen er faktisk nær. Ganske mange højtuddannede, akademikere, nørder, kloge hoveder – kært barn har mange navne – står klar til at hjælpe dig.
Ja, hvad kan de så, de højtuddannede? De kan naturligvis meget forskelligt.
Nogen kan hjælpe dig med kommunikation, markedsføring og salg, så din virksomheds produkter, ydelser, værdier osv. står knivskarpt. Både for de kunder du har, dem du gerne vil have - og dem du slet ikke vidste, du kunne få. Og det både på Google, på sociale medier, i lokalavisen og i bagruden på din firmabil.
Andre kan hjælpe dig med struktur og processer, fx lagerstyring, så du får leveret varen til tiden hver evig eneste gang. Eller de kan hjælpe med at koordinere, så du ved præcis hvilke svende, der er på hvilke opgaver med hvilke materialer og med hvilken deadline. Det bliver du og kunderne glade for!
Atter andre højtuddannede kan hjælpe med at inkassere de gevinster, der er ved at digitalisere dine processer. Eller de kan hjælpe dig med at opdage nye forretningsområder, hvor du udnytter digitaliseringens muligheder.
Måske vil du levere til nye store koncerner eller kæder, og så er det ikke altid nok at have gode produkter eller ydelser. Du skal også kunne dokumentere, at du overholder internationale standarder, og her kan en dygtig ’nørd’ hjælpe!
Men er en akademiker ikke dyr at hyre ind? Listen over, hvordan højtuddannede kan bidrage, er lang, og deres aflønning vil også være forskellig. Men det er altså ingen naturlov, at den højtuddannede både skal være dyr og fastansat, så kig på opgaven og lav en aftale, der matcher opgavens omfang.
Min pointe er, at alt det, du selv synes er kedeligt, uoverskueligt eller bare tidskrævende, ofte vil være interessant for en højtuddannet inden for det rette område. Så tænk på hvad det ville betyde for din virksomhed, hvis du nu slap for alt det kedelige. Hvis du kunne koncentrere dig om det, du er rigtig god til? Hvis du kunne lægge en plan, starte nye projekter, udnytte de nye forretningsområder eller noget helt fjerde?
Ikke alle SMV’er vil have gavn af højtuddannede, men den rigtige højtuddannede i den rigtige SMV’er kan være den helt rigtige vej for begge parter.
Min veninde fandt vejen og fik hjælp til ledelse, salg og strategi og en hel masse praktiske ting. I dag har hun en sund, profitabel virksomhed i vækst og en arbejdsdag, hvor hun beskæftiger sig med det, hun er god til!
De fleste ledere, mig selv inklusiv, kan godt lide medarbejdere, der ligner dem selv lidt. Sagen er bare, at det ikke altid er det, der er brug for. Og erfaringen siger, at kombinationen af viden fra forskellige faggrupper giver det bedste resultat. Men selvom man så faktisk har erkendt, at de opgaver, der skal løses godt kan ligge hos en anden type faglighed end ens egen, kan det være svært at vide, hvad man skal søge efter.
Derfor har vi forskellige tilbud i Erhvervshuset, hvor vi fx hjælper med at finde mulige kandidater, typisk nyuddannede, for at hjælpe dig og din virksomhed på vej mod de rigtige kompencer. De rigtige medarbejdere er et super vigtigt aktiv for din bundlinje – Vi er klar til at hjælpe dig videre.