Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Nyhed | 19. aug. 2020
Nedgang i eksport kan tage lang tid at indhente
Dansk eksport forventes at falde med op mod 170 milliarder kroner i 2020. Det er mere end under finanskrisen, og det kan tage lang tid for eksportvirksomhederne at indhente det tabte igen. Mere end en tredjedel forventer først at være tilbage til normal eksportomsætning i 2022 eller senere.
Dansk eksport står til en tilbagegang på knap 13 procent i 2020. Det svarer til op mod 170 mia. kr. Det er en voldsom tilbagegang, som det kommer til at tage lang tid at indhente igen. Blandt alle de eksportvirksomheder, der er ramt af tilbagegang, er det halvdelen, der først i 2021 venter at være tilbage på samme niveau som før krisen. 35 procent forventer først at være tilbage i 2022, senere eller måske aldrig. Under én procent forventer at være tilbage på samme niveau som før krisen umiddelbart, når markederne åbner op igen.
Otte ud af ti eksportvirksomheder regner med, at coronavirusset vil reducere deres eksport. De resterende virksomheder forventer øget eller ingen effekt på eksportomsætningen. Der er således et markant flertal, der forventer faldende eksport.
De foreløbige indikatorer for eksporten i marts og ind i april viser, at eksporten indtil nu har holdt stand. En del eksportkontrakter er formentlig indgået inden eskaleringen af coronakrisen, og så kan der ligeledes have været fokus på at fylde lagre op. Næste bølge vil dog ramme eksportvirksomhederne, da efterspørgslen i EU og ude i verden falder dramatisk i øjeblikket.
Ifølge svarene fra DI’s Virksomhedspanel vil coronakrisen især være hård ved virksomhedernes eksportomsætning i andet kvartal. I andet kvartal ventes et fald i eksportomsætningen på 18 procent, mens tilbagegangen for hele året bliver på knap 13 procent. Tilbagegangen i eksporten bliver dermed større end under finanskrisen.
Næsten alle Danmarks store eksportmarkeder oplevede tilbagegang i første kvartal 2020, og tilbagegangen bliver endnu større i andet kvartal. Ifølge IMF vil den samlede verdensøkonomi skrumpe med tre procent i 2020, hvilket vil være den største tilbagegang siden Den Store Depression i 1930’erne. Tilbagegangen bliver især stor på vores vigtige eksportmarkeder i Europa og USA.
Virksomhedernes salg til udlandet har fået større og større betydning for dansk økonomi. En stigende andel af beskæftigelsen og væksten i Danmark kommer fra eksport. Den store nedtur i eksporten rammer derfor endnu hårdere i dag, end den ville have gjort for 20-30 år siden.
Virksomhederne arbejder for at styrke eksporten
Virksomhederne er afhængige af eksporten og arbejder derfor med tiltag, der kan styrke deres eksport. Det mest udbredte tiltag handler om at genskabe eksporten til virksomhedens eksisterende markeder. Dernæst har virksomhederne fokus på at introducere nye varer og tjenester samt styrke deres konkurrenceevne.
Virksomhedernes tiltag for at styrke eksporten afhænger i flere tilfælde af, i hvor høj grad deres forretning afhænger af eksport. Virksomheder, der henter en stor del af deres omsætning på eksportmarkederne, er væsentligt mere aktive med tiltag, der kan genskabe kontakten til deres markeder.
Virksomhedernes fokus på at introducere nye produkter, styrke konkurrenceevnen og etablere nye distributionskanaler er ligeledes stigende med deres eksportandel. Deltagelse i eksportfremstød, messer og eksportnetværk er mest relevant for de mellemstore eksportvirksomheder, som ikke nødvendigvis har hele verden som deres markedsplads endnu.
15 procent af eksportvirksomhederne arbejder ikke med særlige tiltag for at styrke deres eksport. Det er især blandt virksomhederne, hvor mindre end 25 procent af omsætningen stammer fra salg til udlandet, at der ikke arbejdes med særlige tiltag for at styrke eksporten. Det er ligeledes en tendens til, at virksomheder, der ikke har tabt eksport eller hurtigere er tilbage til ”normal” omsætning, ikke arbejder med særlige tiltag.
Virksomheder, der forventer en normalisering af eksporten i andet halvår 2020 eller i 2021, er mest aktive med at genskabe eksporten til eksisterende markeder samt deltage i eksport-fremstød og messer. Virksomheder, der venter en meget lang-som tilbagevenden, har større fokus på tiltag, der kan styrke deres konkurrenceevne og etablere nye distributionskanaler.
Sådan er analysen udført
Resultaterne DI’s Virksomhedspanel bygger 1.394 svar i en spørgeundersøgelser i perioden 4.-5. maj. Heraf er der svar fra 820 eksportvirksomheder.
Panelet består af et repræsentativt udsnit af DI’s medlemskreds. Virksomheder i panelet dækker lige fra de mindste virksomheder til de største virksomheder i Danmark.
Det er altid spændende at arbejde med vision og strategi - det sværeste er dog at få det ført ud i virkeligheden.
Læs mere
5 vigtige overvejelser når du vil ind på nye markeder
Der er store muligheder i udlandet, og derfor drømmer mange virksomheder om internationalisering. Men alt for mange er for hurtige på aftrækkeren og får ikke gjort sit forarbejde ordentligt, fortæller Hendrik Staack, forretningsudvikler i internationalisering hos Erhvervshus Sjælland. Han giver dig derfor her fem vigtige overvejelser, du skal gøre dig, inden du går ind på et nyt marked.
Artikel om fem vigtige overvejelser når man vil ind på nye markeder
Nu fanger Pricia fra Karlslunde medicinalkunder i USA
Støtte fra Erhvervshus Sjælland og SMV:Eksport har gjort det muligt for den danske virksomhed Pricia at blive synlig for ønskekunder i den amerikanske medicinalbranche
Artikel om virksomheden Pricia som har fået sparring go tilskud til eksport af Erhvervshus Sjælland
Partnerskaber i udlandet? Her er tre ting, du bør overveje grundigt
Din virksomhed er klar til internationalisering, men skal du gøre det alene eller sammen med en partner? Hendrik Staack, forretningsudvikler i internationalisering hos Erhvervshus Sjælland, giver dig tre overvejelser, du som minimum bør gøre dig, inden du tager beslutningen.
Artikel om partnerskaber i udlandet
Et familieeventyr om økologisk chokolade-eksport
Pods of Beans har etableret sin produktion af certificeret økologisk og vegansk chokolade. Nu starter eventyret for alvor.
Læs artiklen om Pods of Beans
Guide: Sådan får du succes med din messestand
Har du planer om at indtage et nyt marked? Så sæt tid og ressourcer af til at deltage på relevante messer, hvor du får indsigt i markedet og møder potentielle kunder. I denne guide får du 10 gode råd til at få succes med din messestand.
Læs mere om messer
Planer om vækst i udlandet? Det skal du vide, før du går i gang
Salg af produkter i et nyt land eller oprettelse af en ny udenlandsk filial? Internationalisering har mange nuancer og giver din virksomhed et hav af muligheder. Men hvad dækker begrebet internationalisering egentlig over? Og hvad skal du være opmærksom på? Det gør forretningsudvikler Hendrik Staack dig klogere på i denne artikel.
Artikel om at starte internationalisering og vækste i udlandet
Eksport er ikke for alle - men en gylden mulighed for mange
Eksportvirksomheder skaber stor værdi for Danmark, men mange virksomheder er ikke klar til eksport og bør fokusere på andre potentialer i organisationen. Hvorfor og hvornår bliver vigtige spørgsmål for ledelsen.
Læs artiklen om eksport
”Det er okay at tænke stort”
Gennem Man on the Moon-projektet er Køge-virksomheden Innoliving blevet udfordret til at firedoble ambitionerne. Det blev en øjenåbner, der gav blod på tanden – og en tro på at en smal niche har potentiale for at brede sig internationalt.
”Det er okay at tænke stort”
Det er afgørende, at du får besøgt dit marked
Når man arbejder med eksportsalg, har man altid travlt. Men alt er en prioritering. Og hvis du ikke når at besøge markederne, du sælger på, kan du se det på salgstallene.
Læs mere
Fødevaremesse blev et globalt springbræt for dansk startup
Forskerne bag BioLean har ved hjælp af kunstig intelligens lettet en række processer og arbejdsgange hos flere danske biotekvirksomheder. Årets ACHEMA-messe i Frankfurt kan vise sig at blive det første skridt ind på det globale marked.
Fødevaremesse blev et globalt springbræt for dansk startup