Tilskud
Rådgivertilskud til eksport
Få op til 150.000 kr. til en rådgiver og bli' hurtigere klar til din lancering på nye markeder med SMV:Eksport.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Som virksomhedsleder ved du, at eksport kan være en udfordrende men vital del af forretningen. Men hvad kan du gøre, når handelsrestriktioner pludselig udfordrer din eksportstrategi? Her er 10 konkrete trin, der hjælper dig med at tilpasse dig og sikre din virksomheds vækst – selv under svære handelsvilkår.
Indhold er hentet
Start med at få styr på de præcise begrænsninger: Hvilke produkter er omfattet? Hvilke produkter er berørt? Hvilke dokumentationskrav gælder? Konsultér eksperter og juridiske rådgivere for at sikre fuld overholdelse af reglerne.
Indhold er hentet
Overvej nye markeder, hvor det nuværende produkt kan passe ind. Undersøg nøje markedets/landets lovgivning, efterspørgsel, kultur og konkurrencesituation for at sikre en glidende overgang.
Indhold er hentet
Er din sourcing påvirket af situationen? Tilpas dine processer for at undgå forsinkelser og reducere ekstraomkostninger. Overvej alternative transportveje eller eksportkanaler.
Indhold er hentet
Fokusér produktionen på produkter, der ikke påvirkes af restriktionerne og justér produkterne for at overholde kravene i det berørte marked.
Indhold er hentet
Arbejd tæt sammen med dine partnere for at finde løsninger, såsom at dele ekstraomkostninger eller justere leveringsplaner. Overvej lokale samarbejder for at omgå visse begrænsninger.
Indhold er hentet
Sørg for at udnytte eksisterende frihandelsaftaler og forstå oprindelsesreglerne for at drage fordel af toldnedsættelser. Her kan Udenrigsministeriet og Trade Council hjælpe dig.
Indhold er hentet
Implementér digitale værktøjer til at strømline eksportprocesser, fx dokumenthåndtering og toldklarering. Udnyt e-handelsplatforme for at nå nye kunder.
Indhold er hentet
Samarbejd med brancheforeningerne for at påvirke politiske beslutninger og søge lempelser i restriktionerne. Hvis vi står sammen, er vi stærkere.
Indhold er hentet
Vær proaktiv i din kommunikation. Informér kunderne om konsekvenserne af ændringer og tilbyd løsninger, såsom alternative leveringsmetoder eller undersøg mulighederne lokalt fremstillede produkter.
Indhold er hentet
Hvis du ikke allerede har overvejet risikospredning, er det en god idé at udvikle en strategi, der minimerer afhængigheden af enkelte markeder. Læg en plan og diversificér eventuelt til mindre risikofyldte regioner/lande og hold øje med de enkelte markeder.
Indhold er hentet
Din virksomheds styrke ligger i dens evne til at tilpasse sig. Det ved vi fra Corona og ikke mindst blokeringen af Sues-kanalen af et enkelt skib.
Hvordan håndterer din virksomhed lignende udfordringer? Ved at tage en proaktiv tilgang til eksportrestriktioner kan du sikre, at eksporten fortsat er en central del af din forretning – selv når markedet udfordrer dig.
Har du brug for sparring til at lægge en strategi, er Erhvervshusets forretningsudviklere klar til at hjælpe dig - Det er gratis, fortroligt og uvildigt.
Støttet af: