Early Warning: Krisehåndtering
Få fortrolig, uvildig og gratis hjælp, hvis din virksomhed er udfordret økonomisk eller i krise.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Eksterne kriser såsom krig eller pandemi udgør en alvorlig udfordring, der påvirker os alle - og i særlig grad de danske virksomheder. Eksperter hos Erhvervshus Sjælland har skabt en model, som dækker de vigtigste aspekter i krisehåndteringen og måder, du kan tackle udfordringerne på og optimere din virksomhed.
Indhold er hentet
Modellen har fået navnet 4S – og kan udtales ”force” på engelsk. Den har fire grundelementer: styrk, spar, skaf og sælg. Modellen har ikke bare til formål at hjælpe, mens krisen raser. Den rækker også fremad. Den vil kunne udgøre et solidt afsæt for forretningen, når den markedsmæssige normalisering indtræder.
Indhold er hentet
Punktet styrk handler i høj grad om at sikre sig nu og her. Det handler om at tilpasse virksomheden den nye, midlertidige virkelighed og drive virksomheden fornuftig fremad i den.
Indhold er hentet
Punktet spar handler om at sikre, at omkostninger ikke stikker af i en tid, hvor omsætningen kan være under pres.
Indhold er hentet
Punktet skaf handler om at få overblik. Det handler bl.a. om at få den rette assistance, sikre at du udnytter støtteordningerne og er parat til at se muligheder – frem for blot begrænsninger.
Indhold er hentet
Punktet sælg handler bl.a. om at se fremad og identificere indtægtskilder på både kort og lang sigt.
Når du står med en styrket og trimmet organisation, og når du har indsamlet gode råd fra eksterne rådgivere, sparret med Erhvervshuset og måske etableret et Advisory Board, er det tid at skabe en ny strategi. Den skal virksomheden kunne styre efter fremadrettet.
Den nye strategi skal stile mod større salg til lønsomme kunder. Det gælder både nye og gamle kunder. Det gælder via nye og gamle kanaler. Her spiller online-mulighederne ind, eftersom de har vist deres værd siden krisen satte ind, og vi ikke kan mødes som før. Ideer til ny forretningsmodel kan f.eks. være: