Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Sikkerhedsfirma bryder grænser: International vækst starter med stærke relationer

Digitale overvågningsløsninger, stærke relationer og potentiale for europæisk væksteventyr har sikret SeeSafe adgang til de sjællandske virksomheders superliga. Gennem et dedikeret udviklingsforløb får sikringsvirksomheden hjælp til at nå helt nye højder.

SeeSafe er en sjællandsk sikringsvirksomhed, der deltager i forløbet Man on the Moon, der sender 20 særligt udvalgte sjællandske vækstvirksomheder på vej mod en milliardomsætning.

Indhold er hentet

Det kan næsten ikke betale sig at spørge til ambitionerne fem år frem i tiden, for det går stærkt hos SeeSafe, der i seneste regnskabsår har oplevet en vækst på 130 procent. Virksomheden har fået et fast greb om det udenlandske marked, og indehaver Michael Frandsen skønner, at mere end halvdelen af aktiviteterne allerede næste år ligger uden for Danmark. En udvikling han ikke havde forudset, da han gik ind i branchen i 2007.

”Jeg havde en idé om, at vi ville positionere os godt i Danmark og sælge vores løsninger i Skandinavien. At vi nu også har fået en fod inden for på flere europæiske markeder handler om, at vi har opbygget nogle stærke relationer til vores kunder og derigennem er blevet deres naturlige valg af samarbejdspartner – også når de indtager nye markeder,” fortæller han.

En eksplosiv vækst og et internationalt skaleringspotentiale har sikret SeeSafe billetten til et ambitiøst vækstsamarbejde. 20 virksomheder indgår i Man on the Moon-udviklingsforløbet med Erhvervshus Sjælland, Copenhagen Capacity samt uddannelsesinstitutionerne DTU, RUC, Absalon og Erhvervsakademiet Zealand. Ambitionen er at skabe fremtidens store virksomheder på Sjælland.

Vi kan se, at der er et stort potentiale i flere af de lande, vi arbejder i. Derfor har vi måttet revurdere vores strategi til også at tænke de udenlandske muligheder og udfordringer ind

Vågnede til Finanskrisen og vækstede under Coronakrisen

Michael Frandsen startede SeeSafe i 2007 uden noget forudgående kendskab til branchen. Han var ved en tilfældighed blevet nysgerrig på sikkerhedsløsninger og så et potentiale, så han fik udviklet et overvågningssystem og byggede en virksomhed fra bunden. Til trods for at SeeSafe vågnede op til Finanskrisen, blev der ansat teknikere, åbnet en afdeling i Jylland og udviklet digitale løsninger. ALDI, Normal, JYSK, Bolia, SEPHORA og andre store kæder blev en del af kundeporteføljen, og det ændrede både forretningen og ambitionerne.

”De sidste to-tre år er det gået rigtig stærkt. I første omgang kom vi ind på det svenske marked i forbindelse med, vores danske kunder åbnede afdelinger i Sverige. Siden kom turen til bl.a. Frankrig, Tyskland, Italien, Portugal og Finland. Vi kan se, at der er et stort potentiale i flere af de lande, vi arbejder i. Derfor har vi måttet revurdere vores strategi til også at tænke de udenlandske muligheder og udfordringer ind.”

Michael Frandsen etablerede SeeSafe i 2007. Til at begynde med drejede det sig om videoovervågning, hvor man primært kunne konstatere, hvad der var sket. I dag har han fået udviklet et intelligent overvågningssystem, der kan markere hændelser, når de sker. Virksomheden har bredt sig et godt stykke udover over landets grænser.

Indhold er hentet

Systemerne kan lave kundetælling, områdeinddeling og skelne mellem køn og alder. De funktioner kan blive strategiske redskaber for en marketingafdeling, mens det helt lavpraktisk kan give butikspersonalet et praj, når kunderne står i kø

Smart overvågning i realtid optimerer også kundeservice

SeeSafe introducerede digital overvågning i 2010 og specialiserer sig i dag i videoanalyse. Med moderne løsninger kan man lave en virtuel indhegning af et område, mens softwaren kan spotte anormale handlinger, eksempelvis en chokoladebar, der ryger i lommen i stedet for indkøbskurven. Dertil kan systemerne også blive et analytisk drift- og marketingværktøj.

”Med analog overvågning kunne du se, hvad der var sket. Med digital overvågning kan du se, hvad der sker, mens det sker,” siger han og tilføjer:

”Systemerne kan lave kundetælling, områdeinddeling og skelne mellem køn og alder. De funktioner kan blive strategiske redskaber for en marketingafdeling, mens det helt lavpraktisk kan give butikspersonalet et praj, når kunderne står i kø, og der skal tilkaldes en medarbejder til kasse 2.”

Gennem Man on the Moon-forløbet har virksomheden været i dialog med Teknologisk Institut, som nu er hyret ind som rådgivende konsulent i forbindelse med udviklingen af SeeSafes IT-profil.

”Som en del af vækststrategien har vi startet en IT-afdeling med fokus på infrastruktur og sikkerhed. Alle vores sikringsløsninger kører på netværk, og derfor skal vi også kunne tilbyde IT-konsulenter til vores kunder. Det er et marked, der er ved at eksplodere, men mange virksomheder er slet ikke bevidste om det store potentiale, der ligger i løsningerne.”

Som en del af vækststrategien har vi startet en IT-afdeling med fokus på infrastruktur og sikkerhed. Alle vores sikringsløsninger kører på netværk, og derfor skal vi også kunne tilbyde IT-konsulenter til vores kunder

SeeSafe introducerede digital overvågning i 2010 og specialiserer sig i dag i videoanalyse. Med SeeSafes løsninger kan man spotte anormale handlinger i realtid.

Indhold er hentet

Relationer på tværs af grænser skaber vækst

Foruden specialiseret viden og digitale løsninger inden for videoovervågning, tyder det på, at relationerne spiller en vigtig rolle i virksomhedens fremmarch.

”Vi skræddersyr altid systemerne og serviceaftalerne til den enkelte virksomhed, og i 95 procent af tilfældene sammensættes løsningerne ud fra eksisterende produkter. På den måde sparer vi en masse udviklingskroner uden at gå på kompromis med kundernes individuelle behov,” forklarer Michael Frandsen og pointerer, at det tætte samarbejde har skabt stærke relationer.

”Mange af vores kunder foretrækker et samlet samarbejde på tværs af grænser. Så i takt med at de vækster, åbner det også nye døre for os.”

Vi har bl.a. fået rådgivning om de forskellige udfordringer, der kan opstå i forbindelse med udenlandske samarbejder, men jeg har også haft stor glæde af netværket. 

Man on the Moon har skabt nye horisonter

Med en fod inden for på flere europæiske markeder står SeeSafe over for nye eventyr og udfordringer. Gennem det 2-årige udviklingsforløb, Man on the Moon, har Michael Frandsen fået sparring med erhvervshusets forretningsudviklere, der har sat fokus på virksomhedens europæiske vækstmuligheder og de udfordringer, der følger med. Samtidig har han fået et netværk, han kan spejle sig i.

”Vi har bl.a. fået rådgivning om de forskellige udfordringer, der kan opstå i forbindelse med udenlandske samarbejder, men jeg har også haft stor glæde af netværket. På sidste møde talte jeg med en, der også var ved at udvide i udlandet, og det var rart at dele bumpene på vejen såvel som de positive erfaringer,” forklarer han og tilføjer:

”På netværksmøderne har vi bl.a. vendt problematikkerne omkring rekruttering og samarbejde med udenlandsk arbejdskraft. Naivt havde jeg troet, at et land som Frankrig var meget lig Danmark i forhold til arbejdskultur, men her er jeg blevet meget bevidst om de store forskelle, både når det gælder arbejdsmoral, fagforeninger og lovkrav. Det er både inspirerende og lærerigt at udveksle erfaringer med nogen i samme båd – og så har det også givet mig vished om, at vi ikke er helt galt afmarcheret,” slutter han.

Indhold er hentet

Om SeeSafe

SeeSafe er et PET-godkendt og ISO9001-certificeret sikringsfirma med speciale i digital videoanalyse. Virksomheden blev stiftet af Michael Frandsen i 2007, blev tildelt en Gazelle i 2016 og kåret som årets læreplads af EUC i 2019. Kundegruppen omfatter bl.a. ALDI, Samsøe & Samsøe, Normal, JYSK, Lidl, Bolia og SEPHORA.

Fordelt på hovedkontoret i Næstved og afdelingen i Aarhus tæller SeeSafe 19 ansatte, herunder sikringsteknikere, rådgivere og ledelse. Hertil kommer samarbejdspartnere i en række europæiske lande. Som et led i strategien tilbydes alle nye lærlinge og medarbejdere onboarding-forløbet, SeeSafe Academy, der sigter efter at uddanne og fastholde medarbejdere.

Læs mere på SeeSafe.dkÅbner link i ny fane

 

 

Støttet af:

Indhold er hentet