2. dec. 2025
Nye virksomheder løfter Region Sjælland
Region Sjælland fortsætter et stærkt 2025 med markant vækst i nye virksomheder og bred optimisme i erhvervslivet.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
250 små virksomheder fra Østersøregionen skal kickstarte deres internationale aktiviteter inden for de næste tre år. Det er ambitionen bag den nye indsats BSR Go-abroad, som er med virksomhederne hele vejen fra den indledende kortlægning og markedsvurdering til deres første internationale tiltag og samarbejder.
Indhold er hentet
For små virksomheder kan det globale marked virke enormt og uoverskueligt, og internationalisering står ikke altid højest på to-do-listen. Men det vil den nye indsats BSR Go-abroad nu lave om på. Med Erhvervshus Sjælland i spidsen som projektleder og ansvarlig projektholder er ambitionen at hjælpe 250 små virksomheder fra Østersøregionen ud på det globale marked i løbet af tre år.
“Det er misforstået, at det globale marked kun er for de store virksomheder. Selv mindre virksomhed med under ti ansatte – de såkaldte mikro-SMV'er – kan drage fordel af en international strategi, for eksempel gennem værdikædesamarbejder. Det er BSR Go-abroad sat i verden for at hjælpe små virksomheder med at opdage og realisere,” siger Jimmy Faustin Andersen, der er projektleder i Erhvervshus Sjælland og på den nye indsats.
Han forklarer, at der er store fordele ved internationalisering, uanset virksomhedens størrelse. Alligevel var det kun 6,3 procent af mikro-SMV'erne i Østersøregionen, der eksporterede i 2020.
“Vi ved fra undersøgelser, at de mikro-SMV'er, der opererer på det internationale marked, står langt stærkere end dem, der kun er på deres såkaldte hjemmemarked. Det samme viser erfaringer efter pandemien. Så der et kæmpe potentiale, som vi skal blive bedre til at udnytte,” siger Jimmy Faustin Andersen og uddyber:
“Erhvervshus Sjælland hjælper blandt andet små og mellemstore virksomheder med at stå stærkere på deres internationale ben ved at åbne deres øjne for markedspotentialer. Vi er glade for, at vi med den nye indsats kan give dem endnu flere muligheder og gøre dem mere modstandsdygtige, når de skal ud på det globale marked.”
I BSR Go-abroad starter virksomhederne med at få en 360 graders screening af deres nuværende potentiale og udfordringer ved internationalisering. Ud fra den laves en konkret handlingsplan tilpasset den enkelte virksomhed.
Undervejs i forløbet får de desuden viden og værktøjer via online kurser med nogle af Danmarks førende eksporteksperter, adgang til netværk med både partnere og 250 internationale ligesindede ejerledere på tværs af Østersøen, match-making med samarbejdspartnere og kunder i de lande, der er med i projektet, og meget mere.
Med andre ord bliver de fulgt tæt og får vejledning målrettet deres individuelle behov og ambitioner.
Selvom målet er på det internationale marked, er BSR Go-abroad bygget op om både regional og helt lokal tilstedeværelse. Det er essentielt for at få virksomhederne helt i mål og lykkes med projektet ambitioner, fortæller Nicolaj Sand, forretningsudvikler i Business Lolland-Falster, som skal være med til rekruttere virksomheder både lokalt og regionalt.
“Verden bliver mere og mere international, og det kan vi også mærke hos os; særligt Femern-forbindelsen har boostet den proces. Derfor er det vigtigt, at vi også kan hjælpe selv de helt små virksomheder med at være attraktive internationale samarbejdspartnere, så de også får en fod ind på det globale marked,” siger han og uddyber:
“Vi kender virksomhederne i vores område rigtig godt og følger dem tæt. De trygge rammer og den tætte relation gør, at vi kan tale direkte ind i deres ofte lokale hverdag og ud i den globale kontekst. Det skaber den kobling, som er vigtig, når man vil arbejde med internationalisering – og særligt som mindre virksomhed.”
BSR Go-abroad er en ny indsats, der netop er sat i søen og løber frem til sommeren 2027. Målet er at hjælpe 250 mikro-SMV'er fra Østersøregionen ud på det globale marked.
Indhold er hentet
BSR Go-abroad er en indsats, der hjælper små virksomheder (op til ti ansatte) i Østersøregionen (engelsk: Baltic Sea Region) med at kickstarte deres internationale aktiviteter. Potentialet er stort; fra begyndende regionale ekspanderinger og salg til optimering og tilpasning af værdikæder og partnerskaber.
BSR Go-abroad er et samarbejde mellem Erhvervshus Sjælland, Business Lolland-Falster samt seks andre projektpartnere i Tyskland, Sverige, Norge, Finland, Estland og Polen. Projektet støttes af EU Interreg Baltic Sea Region og løber frem til sommeren 2027.