Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Sorø-virksomhed vil lave bæredygtige kaffekrus

Don Plast fra Sorø har sat ind på den grønne omstilling gennem SMV:Grøn, hvor virksomheden har fået tilskud til at udvikle et nyt og innovativt produkt.

Indhold er hentet

Forestil dig, at din lokale tankstation eller kaffebar sælger dig et godt krus kaffe i et bæredygtigt krus lavet… af kaffe! Det kan blive virkeligheden gennem SMV:Grøns bevilling til Don Plast i Sorø.

De færreste danskere tænker over, at der er et stort materialespild, når man drikker en kop kaffe. Når grønne kaffebønner ristes, afgiver de nemlig såkaldt ’sølvskind’, som normalt blot ses som et affaldsprodukt og kasseres. Men står det til Claus Rosenfeldt, direktør for Don Plast i Sorø, skal sølvskindet genanvendes i produktion af bæredygtige krus.

”Vi vil gerne lave et komposit-materiale, så man kan lave fx kaffekopper af sølvskind. Så vil vi kunne sige til kaffeproducenterne, at her kan du ansvarligt få behandlet dit affaldsprodukt og gøre det til noget nyt og cirkulært”, siger Claus Rosenfeldt.

Indhold er hentet

Et tip fra Sorø ErhvervÅbner link i ny fane , der er Sorø Kommunes erhvervsenhed, sendte virksomheden i retning af SMV:Grøn. Tilskuddet fra SMV:Grøn er det sidste lille puf, der får virksomheden til at løfte blikket fra den øvrige produktion og tage fat på opgaven med at udvikle en kombination af ’sølvskind’ fra kaffeproduktionen og det kompositmateriale, som skal give kaffekrus og andre typer emballage struktur og styrke.

Bæredygtighed er ikke noget nyt fænomen hos virksomheden, der bl.a. producerer emballage til fødevareindustrien og medicobranchen.

Indhold er hentet

Bæredygtighed styrker konkurrenceevnen

Don Plast gik i gang med den grønne omstilling helt tilbage i 2006, hvor virksomheden som en af de første herhjemme begyndte at bruge genbrugsplast. Claus Rosenfeldt fortæller, at arbejdet med bæredygtighed generelt, og projektet mere specifikt, kan være med til at sikre virksomhedens konkurrenceevne på længere sigt. 

”Fokus har ikke været på det kommercielle men på at gøre noget for miljøet og genanvende de ting. Men det er klart, at hvis vi samtidig kan få kommerciel fornuft i at bidrage, så er det endnu bedre”, siger han.

Indhold er hentet

Med et tilskud fra SMV:Grøn kan virksomheder gå en grønnere fremtid i møde.

Læs mere om SMV:GrønÅbner link i ny fane

Støttet af:

Indhold er hentet