Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Turismebranchen bliver skubbet i en grønnere retning

Presset på turismebranchen i forhold til den bæredygtige omstilling er til at mærke. Men det er ikke en dårlig ting, mener Dorte Kiilerich, der er forretningsudvikler i Erhvervshus Sjælland med speciale inden for turisme og bæredygtighed. Hun betragter i stedet presset som en motivationsfaktor og oplever, at det sætter skub i branchen.

Indhold er hentet

Vi er til for at accelerere virksomhedernes bæredygtighedsindsatser

“I løbet af de kommende år skal Erhvervshusene hjælpe rigtig mange turismevirksomheder med at få kortlagt deres indsatser inden for bæredygtighed. Vi har travlt, og det er godt! Vi har en opgave, der skal bidrage til at accelerere virksomhedernes fokus på meningsfulde bæredygtige indsatsområder. Vi bidrager til en omstillingsparathed motiveret af en faglig indsigt i egen virksomhed. Det giver et godt grundlag for at igangsætte de væsentligste prioriteringer. Det er en vigtig præmis at bidrage til, at virksomhederne lever op til deres ansvar i leverandørkæden, og at de ikke risikerer at blive valgt fra af både gæster og medarbejdere,” fortæller Dorte Kiilerich. 

Indhold er hentet

Gæster og medarbejdere stiller nye krav til virksomhederne

Dorte Kiilerich oplever, at gæsterne efterspørger muligheden for miljøvenlige og bæredygtige valgmuligheder. Hun henviser til en analyse fra 2023 udarbejdet af VisitDenmark, der præsenterer, at særligt to segmenter, 1) De samvittighedsfulde familier og 2) Natur- og friluftsturisterne, ønsker at træffe bæredygtige valg, når de er på ferie.

“Gæster går meget op i, at der er ren luft, rent vand, affaldssorteringsmuligheder, og at miljøet bliver beskyttet for eksempel i form af stier og indsamling af skrald i naturen. Gæsterne ønsker at bidrage til lokalområdet ved blandt andet at handle lokalt og tage hensyn til lokalområdet”, uddyber hun. 

Og det er ikke kun gæsterne, der stiller krav. Dorte Kiilerich hører ofte beretninger fra turismebranchen om, at særligt unge går meget op i at arbejde et sted, der har bæredygtighed på dagsordenen. Den bæredygtige indsats er derfor også i større og større grad essentiel i forhold til at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Bæredygtighed er et konkurrenceparameter, fastslår hun. 

Dortes 5 gode råd til at komme i gang med bæredygtighed 🔍

1

Kortlægning

Indhold er hentet

Start med at få kortlagt jeres nuværende bæredygtige indsatser, så I har et opdateret beslutningsgrundlag. Det kan være overvældende at forholde sig til alle 20 bæredygtighedsindsatser, som Erhvervshusene arbejder med i Bæredygtighedshjulet. Tag imod den hjælp, I kan få fra Erhvervshusene til det.

2

Vurdering og prioritering

Indhold er hentet

Efter kortlægningen skal I prioritere hvilke indsatser, der bedst tjener jeres virksomhed og dens interessenter, kunder, gæster og investorer samt mennesker og samfund. Vælg mindst tre og højest fem indsatser, som I virkelig ønsker at arbejde med den kommende tid.

3

Gør det konkret

Indhold er hentet

Derefter bør I sætte nogle mål, indhente data og dokumentation knyttet til de prioriterede indsatsområder. Det er nu, I virkelig kommer i gang – Her bliver det konkret og muligt at følge og påvirke en udvikling. 

4

Se ind i en mærkeordning

Indhold er hentet

I turismebranchen kan det virkelig betale sig at se på anerkendte mærkeordninger på baggrund af den enkelte virksomheds bæredygtighedsprioriteringer. De bæredygtige og forbrugerrettede mærker er noget, som gæsterne afkoder rigtig hurtigt og har tillid til. Erhvervshusene kan bidrage med meget grundige beskrivelser af en lang række mærker inden for turisme- og oplevelsesbranchen. Det er bare at kontakte en forretningsudvikler hos Erhvervshusene.

5

Sig det, I gør, og gør det, I siger

Indhold er hentet

I kan bruge jeres arbejde med bæredygtighed i virksomhedens kommunikation og bevidst differentiere virksomheden fra konkurrenterne. Sørg for at kommunikere det, I gør og gøre det, I siger. Ellers kan I havne i greenwashing, og det er der slet ingen grund til. Der er gode retningslinjer og råd at hente i Forbrugerombudsmandens Kvikguide: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/media/56731/kvikguide-om-miljoemarkedsfoering.pdf

Indhold er hentet

Bæredygtighedshjulet skaber overblik og prioritering af indsatser

Dorte Kiilerich oplever, at det kan virke uoverskueligt for mange virksomheder selv at komme i gang med en kortlægning og prioritering af de bæredygtige indsatser. Derfor opfordrer hun til at kontakte Erhvervshusene, hvor virksomheder kan få gratis sparring til at komme i gang

“Vi har nogle rigtig gode værktøjer og efterhånden en god del meget praksisnær erfaring fra mange turismevirksomheder”, siger hun.

Et af de værktøjer er bæredygtighedshjulet, som Erhvervshusene selv har udviklet. Det bruges til kortlægning af virksomhedens nuværende situation i forbindelse med bæredygtighed, og ikke mindst til prioritering af virksomhedens fremtidige indsatser. 

“Virksomhederne er så glade for bæredygtighedshjulet som værktøj. Det betyder meget for dem at få en individuel kortlægning. De oplever, at de får en større forståelse for, hvad bæredygtighed egentlig er i lige præcis deres virksomhed“, fortæller Dorte Kiilerich. 

Erhvervshus Sjælland kan også hjælpe virksomhederne med at søge økonomisk støtte til for eksempel at klargøre virksomheden til certificering i en mærkeordning og kompetenceudvikling af egne medarbejdere gennem puljerne SMV:Grøn eller SMV:Grønne Kompetencer. 

Regeringen og EU stiller bæredygtige krav til virksomhederne

1. Danmark skal være et miljøvenligt rejsemål 

Regeringen har besluttet, at Danmark i 2030 skal være et miljøvenligt rejsemål, og det stiller nye krav til aktører inden for turisme. 

“Regeringen har udarbejdet en national strategi i forhold til bæredygtig vækst i dansk turisme. Og den strategi har nogle rigtig gode pejlemærker, som et helt erhverv lader sig motivere og inspirere af”, forklarer Dorte Kiilerich.

Hun fremhæver blandt andet, at Visit-organisationerne og 70% af alle overnatningssteder i Danmark skal være bæredygtighedscertificeret i 2030. ”Det er da virkelig noget, der rykker. Hurra for det!”

2. Krav om ESG-rapportering kan mærkes i hele værdikæden

De lovmæssige krav kommer også udefra. I januar 2024 trådte de nye EU-lovkrav om ESG-rapportering i kraft. Selv om kravet lovmæssigt for regnskabsåret 2024 omfatter de store børsnoterede virksomheder og finansielle virksomheder, vil det skabe en dominoeffekt gennem værdikæden, forklarer Dorte Kiilerich. Store virksomheder, som skal ESG-rapportere, stiller krav til bæredygtighed hos deres samarbejdspartnere og leverandører... Det gælder for eksempel, når de skal vælge kursus- og konferencested, overnatningssted til deres personale, bespisning i forbindelse med den lokale banks generalforsamling, afholdelse af events og gennemførelse af arrangementer i samarbejde med turismeaktører.

“jeg kan ikke forestille mig, at det er muligt at få Novo Nordisk eller Mærsk til at booke en konference på et konferencecenter, der ikke kan dokumentere, at de er i gang med en bæredygtig omstilling og vigtigst, at indsatserne kan dokumenters for eksempel i form af en mærkeordning og dermed en påbegyndt indsamling af data til dokumentation og rapportering", forklarer hun. ”Og derfor er det vigtigt, at virksomhederne kontakter os, så de kan komme godt i gang.”

Indhold er hentet

OM ESG-RAPPORTERING

I juni 2022 blev EU-direktivet, Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), vedtaget. Direktivet medfører, at større virksomheder fra regnskabsåret 2024 skal rapportere på bæredygtighed (ESG) som en del af ledelsesberetningen i virksomhedens årsrapport.

Hvad står ESG for?

  • E (miljø) – Virksomhedens påvirkning på klima og miljø
  • S (sociale forhold) – Virksomhedens bidrag til et mere retfærdigt og fair samfund
  • G (god selskabsledelse) – Etik, ledelse, beslutningsprocesser og rapportering

ESG-rapportering er altså en måde at evaluere din virksomheds påvirkning af samfund og miljø, der ligger ud over de finansielle resultater. 

Støttet af:

Indhold er hentet