Indhold er hentet
Turismevirksomhed - brug sommeren til at blive klogere på dine gæsters forventninger!
”Ja, nu hvor sommertravlheden er ved at sætte ind for fuld styrke, så tænk over, om travlheden ikke er en oplagt mulighed for at spørge ind til dine gæsters forventninger. Der går nemlig et år, inden du får en lige så god chance for at blive klogere på, hvad dine gæster er optaget af”. Det siger forretningsudvikler Dorte Kiilerich, som hver dag rådgiver Region Sjællands mange turismevirksomheder om vækst og udvikling.
Indhold er hentet
Hun peger på, at netop fordi sommeren er årets travleste tid, så er den også en fantastisk mulighed for at blive klogere på gæsternes tanker, ønsker og behov. Og der er helt sikkert nye tendenser på vej i turismeverdenen. Særligt tendenser som peger på en bæredygtig holdning og forventning hos gruppen af ”grønne idealister”.
”Det er, når du har allermest travlt, du også har allermest kontakt med gæsterne, og derfor kan sikre dig den allermest værdifulde viden. En helt aktuel og virkelighedsnær viden. Er din plan at udvikle en endnu stærkere virksomhed med flere målrettede tilbud til turister fra ind- og udland? Ja, så er det de næste par måneder – midt i al travlheden – du skal sørge for at have øjne og ører med dig”, siger hun.
Viden styrker forretningen
Dorte Kiilerich har gennem en årrække hjulpet virksomheder og organisationer med at udvikle helt konkrete tilbud inden for oplevelsesøkonomi og andre dele af Danmarks turismesektor. Hun peger på, at et fællestræk blandt de virksomheder, der klarer sig rigtig godt i branchen, er ’nysgerrighed’.
”Vil du have en endnu stærkere sæson i 2024, så er det nu, du bør lytte til dine gæster og bruge den nye viden målrettet til at tilrettelægge din virksomheds tilbud og udvikling!"
Tre ting, du kan gøre (…selvom du har travlt!)
Dorte Kiilerich giver dig her 3 råd, du kan fokusere på for at blive klogere på gæsternes forventninger.
Har du tænkt over, om dit og din virksomheds digitale værtskab er lige så godt som jeres personlige værtskab?
Indhold er hentet
Langt de fleste gæster møder jer nemlig digitalt, før de møder dig og dit personale personligt. Det digitale værtskab er førstehåndsindtrykket.
Vær nysgerrig og spørg ind til hvor meget bæredygtighed betyder for dine gæster.
Indhold er hentet
- Sætter de pris på din affaldssortering på værelserne og i fællesarealerne?
- Har de bemærket den udendørs belysning med LED og skumringsrelæ?
- Har de bemærket redekasserne til de ynglende fugle og insekthotellerne?
- Sætter de pris på at du har installeret vandbesparende armaturer på toiletterne?
- Værdsætter de dine forslag til naturaktiviteter i dit nærområde?
- Bemærker gæsterne dine bevidste indkøb af lokale råvarer?
Vis interesse for gæsternes færden
Indhold er hentet
Spørg ind til hvor de har været, før de kom til dig, og hvor de tager hen, når de forlader dig. Det giver så megen nyttig viden om mulige samarbejdspartnere med hensyn til udvikling af nye oplevelseskoncepter og markedsføringskanaler.
Indhold er hentet
Rigtig god sommer – Vær nysgerrig og oprigtigt interesseret!