Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Vækstpilot sparede The Dybdahl Co. for et års arbejde

Henrik Dybdahl havde gået og brygget på en idé til et nyt forretningsben, men kunne ikke selv finde tiden til at udvikle på det. Med sparring fra Erhvervshus Sjælland og tilskud fra SMV:Vækstpilot fik han ansat en medarbejder, der satte projektet i søen. Nu er det klar til lancering senere på året.

I løbet af seks måneder fik vækstpiloten udviklet på en ny forretningsidé, som ejerleder Henrik Dybdahl ikke selv havde tid til.

Indhold er hentet

Bygningerne fra den tidligere Netto i Tune har fået nyt liv. Her har virksomheden The Dybdahl Co. nemlig holdt til de sidste tre år. Hvor der før var prisskilte med ugens gode tilbud, prydes væggene nu af virksomhedens kerneprodukter; smukke plakater med motiver fra antikke bøger. Men nu er tiden inde til at udvikle på nye idéer: 

”Jeg havde en idé til at udvide forretningen med et nyt ben, men jeg havde ikke tid til at gå i dybden med den selv. Jeg tænkte, at vækstpilotordningen lød superfedt, og jeg havde forretningsudvikler Yunus Borgstrøm fra Erhvervshus Sjælland som sparringspartner,” fortæller direktør Henrik Dybdahl.

Nu har hans virksomhed i seks måneder haft antropolog og designer Sarah Louise Madsen projektansat som vækstpilot til udelukkende at arbejde på et helt nyt projekt. Da Sarah Louise var ansat som vækstpilot, fulgte der en pose lønkroner med.

”Det er superfedt med støtte til projekter, som kan blive til kommende forretning og arbejdspladser. Samtidig er det med til at fastholde vores virksomhed som aktuel leverandør,” fortæller Henrik Dybdahl.

Har sparet et år

Det nye forretningsområde er i samme boldgade som de nuværende produkter, men det er et nyt grafisk univers, der kan skabe yderligere salg. Sarah Louise skulle blandt andet researche, om der var materialer nok i de arkiver, hvor firmaet finder deres motiver. Med andre ord en større idé, der nu er blevet til virkelighed. 
 
”Vi havde ikke fået det lanceret, i hvert fald ikke foreløbig, uden støtte til at ansætte en medarbejder på projektet. Hun har arbejdet på det 30 timer om ugen i 6 måneder. Hvis vi selv skulle gøre det oven i vores andre daglige opgaver, ville det tage halvandet år,” vurderer direktøren.  
 
Udover at have en vækstpilot ansat, har The Dybdahl Co. over de seneste tre år haft et tæt samarbejde med Erhvervshus Sjælland, som gavner hans forretning. Her har han bl.a. fået hjælp til at komme ind på det japanske marked og fået tilskud gennem puljen SMV:Digital. 
 
Vækstpilot-projektet hos The Dybdahl Co. sluttede i august 2024, og de nye produkter lanceres senere på året. Henrik Dybdahls opfordring til andre virksomheder er: 
 
”Der er ingen grund til ikke at gribe det. Hvis man kan nå at få testet et projekt på et halvt år, så er det godt at slå til.” 

Støttet af: