Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Vi bruger ikke længere tid på dét, kunstig intelligens kan klare

SeeSafe har fået tydelige resultater efter et AI-tjek hos Erhvervshus Sjælland.

Virksomheden SeeSafe i Næstved, der er en af Danmarks førende virksomheder inden for sikring og overvågning, er specialister i at anvende AI både til kundeløsninger og internt i virksomheden. De har fuldstændig styr på fordelene ved den stærkt voksende anvendelse af kunstig intelligens og anvender AI for fortsat at kunne være frontrunnere.

Indhold er hentet

AI er allerede med stor gavn integreret i SeeSafes kundeløsninger inden for tyverisikring og overvågning. Virksomheden fandt det derfor naturligt også at se egne interne processer igennem for at se, hvor AI kunne gøre arbejdet bedre, nemmere og hurtigere. Løsningen blev et AI-tjek hos forretningsudvikler Mikael P. Jespersen fra Erhvervshus Sjælland. 
 
”Resultaterne var åbenlyse,” erkender COO Henrik Søeberg og nævner en lang række af eksempler på arbejdsopgaver, der er blevet nemmere og hurtigere med AI.

Sådan bruger SeeSafe AI

Oversættelse af hjemmeside

Indhold er hentet

”Helt konkret bruger vi nu AI til at oversætte vores hjemmeside til andre sprog. Vi plejede at have en oversætter til det, som brugte cirka 15 timer. Nu kan oversætteren nøjes med at bruge to timer på at kvalitetstjekke den tekst, som ChatGPT har oversat på få sekunder,” fortæller Henrik Søeberg og fortsætter: 
 
”Vi bruger også ChatGPT til at oversætte breve og dokumenter fra udlandet, skrevet på sprog, hvor vi ikke selv har færdighederne. Vi har købt en virksomhed i Sverige, hvor vi også har brugt ChatGPT til at skrive en forholdsvis simpel standardtekst i en fuldmagt til advokaten i udlandet, som skal bistå købsprocessen.” 

Kvalitetstjek

Indhold er hentet

”Vi er en international virksomhed med aktiviteter i 14 lande. Alle lande har forskellige regler for skiltning af video-overvågning. Vi har tidligere brugt meget lang tid på at finde ud af de lokale regler. Med vores nye ”bedste ven”, ChatGPT, finder vi nu let ud af de lokale regler og bruger i stedet tiden på at kvalitetssikre informationen. Da vi fik fokus på at anvende AI, bad vi ChatGPT om at undersøge reglerne – og så fik vi svarene tjekket efterfølgende. Det er nemmere og hurtigere at gå til.” 
 
”I vores økonomiafdeling anvender vi nu en 3. parts AI-løsning. Det har frigivet cirka 20 timer om måneden i vores økonomifunktion, især på de mere kedelige opgaver. Vores ansatte har dermed mere tid til opgaver, der giver højere værdi. I stedet for at kontere hvert eneste bilag, så indlæser en robot automatisk alle fakturaer – navne, kontonumre, beløb. Bilagene bliver automatisk konteret helt inde i økonomisystemet og lægger sig på kontoen, så man skal ikke have fat i bilagene igen.”

Hurtig ruteplan og kundeservice

Indhold er hentet

”Når en af vores teknikere er på installations- og serviceopgaver i ind- og udland, lægger vi adresserne ind i chatbot og får leveret den mest optimale kørselsrute. På den måde sparer vi både tid, penge og CO2-udledning.” 
 
”Vi bruger også AI nu i vores supportafdeling. Når vi får mails med standardspørgsmål fra kunder, kan vi svare dem hurtigere, fordi vi har svarene liggende klar. Vi er desuden i gang med at bygge vores egen chatbot, så kunderne kan chatte med os.” 
 
”Vi har også udviklet en app, som skal bruges af vores egne teknikere og tredjeparter i andre lande. Så kan vi skrive på dansk til en fransk tekniker, som kan svare på fransk – og alt bliver oversat automatisk.” 
 
”Jobannoncer, markedsføring og billeder, anvender vi også AI til. Vi ved efterhånden godt, hvad det kan. Og vi er ikke færdige med at tænke AI-løsninger ind,” fastslår COO Henrik Søeberg fra SeeSafe.

Indhold er hentet

De unge var i gang

AI-tjekket havde fokus på at vurdere hele virksomhedens værdikæder, til at begynde med i økonomiafdelingen og kundesupporten. Og det viste sig at nogle i virksomheden allerede så småt var begyndt at anvende AI.

”Det her AI-tjek var forankret hos mig, og vi var et par midaldrende mænd, der fik nogle åbenbaringer, da vi gik i gang med det her. De unge i organisationen var allerede i gang. De havde ligesom allerede taget det til sig, inden vi satte det i gang som et projekt.”  

”Der ville helt sikkert også være sket noget hos os, selvom vi ikke havde fået et AI-tjek, men det har været med til at få det struktureret, have fokus på det og kaste ressourcer efter det. Det har AI-tjekket hjulpet os med. Det er et længere forløb, som ikke er slut endnu, hvor vi kører efter en skabelon, der ser hele virksomhedens værdikæder og processer igennem,” fortæller Henrik Søeberg.

Han advarer mod, at det kun er de unge, der er med på at bruge AI. Det kan medføre knopskydning, der gør, at virksomheden mangler overblikket og en struktureret retning.  

AI er ikke farligt

”Jeg tror, der er mange, som slet ikke er kommet i gang. Det ved jeg fra netværksmøder, når der bliver spurgt ud i salen, hvem der er i gang med AI,” oplever Henrik Søeberg.  

Hos SeeSafe er der forståelse for, at andre virksomheder synes, det kan være uoverskueligt eller lidt ”farligt” at anvende AI. Men ifølge Henrik Søeberg er det farligt, hvis man ikke tager det i anvendelse, for så mister man hurtigt konkurrenceevne.  

Anvender mere AI

”Hos os er det ikke en spareøvelse - det kan det være hos andre - men det er for at frigive ressourcer. Fordi vi har behov for det, vi vokser hele tiden. Vi bruger ikke tid på dét, en robot kan klare, vi bruger tiden på noget andet. For eksempel har vi - som noget helt særligt for en virksomhed i Danmark med kun 30 medarbejdere - en afdeling for produktudvikling.”

“Udviklingen går så stærkt, at det er svært at spå om, hvor AI er om bare tre år. Men jeg tør godt love, at vi har mere af det,” slutter COO Henrik Søeberg, der allerede nu ved, at næste skridt for SeeSafe er at anvende AI til virksomhedens ESG-målinger og kørselsoptimering.

Skal vi tage en snak om jeres AI-potentialer?

Indhold er hentet

Vil du også have et AI-tjek?

Med udgangspunkt i din virksomheds forretningsmæssige prioriteter hjælper vi med at identificere, hvor AI kan bidrage til at skabe mere og stabil vækst.

Læs mere her

Støttet af:

Indhold er hentet