Brug den digitale vej til eksport i en Coronatid

Corona har givet et nyt fokus på forsyningssikkerhed og åbnet op for nye digitale eksportveje. De sjællandske virksomheder bør støve strategien af og udnytte muligheden for at nå nye kunder og nye markeder.

Onlinemeet-Eksport

Coronapandemien har effektivt fået lukket ned for den rejseaktivitet, der typisk følger med eksportarbejde og lagt væsentlige hindringer for eksporten. I stedet har den skabt helt nye muligheder for både eksisterende og potentielle eksportvirksomheder.

Onlinesalgsmøder er blevet bredt accepteret

Mens vi har ventet - og stadig venter - på en eller anden form for normalisering, er det lykkedes at flytte mødeaktiviteten over på onlineplatforme som Zoom, Teams og Google Meet, ligesom vi har fået bedre kunderettede hjemmesider, webshops og serviceløsninger, der kan lette salgsarbejdet.

De danske virksomheder har siden Corona-nedlukningen forstået, at det har været nødvendigt hurtigt at blive klar til den nye virkelighed, hvor man flere år frem formentlig ikke vil kunne mødes ansigt til ansigt med sine kunder.

Det er en virkelighed som kræver, at virksomhederne også fremover udbygger deres online tilstedeværelse med flere digitale servicemuligheder for kunderne.

Nærmarkederne åbner op for onlinekontakten

I forhold til eksport er det dog meget forskelligt, hvor parate og modne på teknologierne virksomhederne er fra land til land. De tyske virksomheder har indtil nu været meget tilbageholdende, men de åbner mere og mere op.

Man kan faktisk skabe kontakt, holde møder med dem og sælge sine produkter og services online.

Det gælder også på andre danske nærmarkeder Norge, Sverige og England.

Danske virksomheder har et forspring

At vi i Danmark tidligt har taget teknologien til os, giver vores virksomheder et forspring i forhold til andre landes virksomheder. Det bør de sjællandske virksomheder, der har det tyske marked i deres baghave, udnytte. Hellere i dag end i morgen.

Det gælder ikke mindst de virksomheder, der ikke tidligere har haft ressourcerne til at rejse ud og møde virksomhederne. De har nu en enestående mulighed for at få hul igennem til nye kunder og nye markeder.

Forsynings-usikkerhed giver muligheder

Corona har vist, hvor skrøbelig virksomhedernes værdikæde er. Det har fået virksomheder over hele verden til at kigge kritisk på deres forsyningssikkerhed.

Det betyder, at der lige nu er gode muligheder for at sparke døren ind til virksomheder, der søger alternativer eller backup-løsninger for fx deres asiatiske produktion.

Med de nye digitale salgsveje og den parathed til at bruge dem, som danske virksomheder har til fælles med tyskerne, giver ekstra gode muligheder for at få foden ind hos nye kunder på det tyske marked.

Derfor er det bare med at komme i gang med det online eksportarbejde, hvis man ikke allerede er i gang.

Sådan griber du det digitale eksportsalg an:

  1. Genbesøg strategien: Har du de rigtige kunder - og er du på de rigtige markeder?

  2. Lær de kulturelle barrierer at kende: Hvordan skal du omgås kunder på de markeder?

  3. Bliv stærkere på de online kommunikationsplatforme: Lær teknikken at kende, så du virker professionel på møderne.

  4. Sørg for at have en professionelt udseende hjemmeside, der kan servicere de pågældende markeder nu og i fremtiden. Det giver kunden en tillid til dig og din virksomhed - og letter arbejdet fremover.

Skal du have hjælp til eksport?

Vores forretningsudviklere giver uvildig og gratis sparring til din eksportstrategi.

Læs mere om Erhvervshus Sjællands tilbud om internationalisering her.

Klik her

Sidst opdateret: 02.02.2021