E-handel: Skal det være webshop eller platform?

aoh_header

Mange spørgsmål melder sig, når man overvejer international e-handel. Et af de helt centrale er, hvilken teknologi man skal satse på – ens egen webshop eller en eksisterende salgsplatform som f.eks. Amazons.

Af Anders Højer, forretningsudvikler i Erhvervshus Sjælland

Selvom international e-handel overordnet set udgør et enormt potentiale for danske SMV’ere, mangler mange stadig at komme med på vognen. Nogle fravælger det af forretningsmæssige årsager, andre går i stå i processen – ofte fordi den tekniske side af e-handlen ender med at virke overvældende.

Reaktionen er forståelig. Der er mange facetter, man skal favne og forstå, når man skal ud på det elektroniske verdensmarked. En af de vigtige er helt grundlæggende: Nemlig om man skal satse på at opbygge sin egen webshop, eller man skal benytte sig af allerede eksisterende platforme, som den Amazon eksempelvis udbyder.

Den slags spørgsmål er der ikke entydige svar på. Virksomheder er forskellige, og der er deres forudsætninger - og de fordele, de kan opnå - også. Det ændrer dog ikke ved, at lige netop platformvalget er et vigtigt spørgsmål, der skal adresseres tidligt i forløbet. Man skal dog være bevidst om, at der er faldgruber i begge valg.

Et spørgsmål om kontrol

Hvis man ser på muligheden i at sælge fra en af de store, internationale platforme (de mest kendte er nok Amazon og E-bay), så er der nogle oplagte fordele. Den tekniske løsning er en del af den pakke, man køber, og produktet er tilgængeligt i alle de lande, man vælger at gå ind på. Derudover vil platformen i sig selv være med til at markedsføre ens produkt.

Det lyder jo meget godt, men det er ikke problemfrit. Én ting er, at man på platforme skal indstille sig på at være ekstremt pristransparent, noget andet er, at man bliver også bliver vist skulder ved skulder med ens konkurrenter. Derudover har man ikke den direkte kontakt med kunden – noget der traditionelt udgør en stor værdi.

Hvis man så i stedet vælger selv at opbygge en webshop, så kan man selv styre det hele. Det medfører dog nogle helt andre udfordringer. Man står selv med al markedsføringsarbejdet - og holdt op imod, hvad en af de store platforme kan præstere på det område, så starter man altså seriøst bagud på point. Derudover står man selv med hele det tekniske setup, der også kan være en stor mundfuld.

Du er ikke alene

Man skal grundlæggende være opmærksom på, at ens valg har konsekvenser. Fejlvalg behøver ikke at blive fatale for virksomheden, men omvendt så kan man lige så godt gøre det rigtigt allerede første gang. Det gode er dog, at der er masser af hjælp af hente – fra flere sider af.

Der findes både flere ressourcer samt et væld af konsulenter, man kan trække på. Eksportrådet kan med deres internationale rækkevidde være en stærk partner. Derudover er de regionale Erhvervshuse oplagte sparringspartnere – ikke mindst til at hugge sig vej igennem rådgiverjunglen for at finde lige netop den rigtige til ens virksomhed.

Mange SMV’ere udskyder valget om international e-handel for lang tid. Faktisk viser en undersøgelse fra Dansk Industri, at næsten 90 pct. af danske produktionsvirksomheder slet ikke er kommet i gang. Internationalt set er vi bagud – på trods af at danske varer faktisk er efterspurgt i den store verden. Det er bare med at komme i gang. Opgaven er faktisk overkommelig - og potentialet er enormt.

ZI E-handel

Vil du optimere dit salg via digitale kanaler?

Bliv stærkere på at udnytte og udvælge online-platforme til at ekspandere i udlandet på ZI e-handelsforløbet. Vi stiller det stærkeste hold af rådgivere, og du har mulighed for op at få tilskud til at køb af rådgivning og viden på op til 50% af 100.000 kr.

Læs mere om muligheder i ZI E-Handel her

Sidst opdateret: 10.05.2019