Karsten Andersen

Fem tip til det succesfulde ejerskifte

Hvad kræver det egentlig at lykkes med et ejerskifte? Og hvordan får man maksimal værdi? Her fem tip til et succesfuldt ejerskifte.

Af Karsten Andersen, Erhvervshus Sjælland

Tusindvis af danske virksomheder står i de kommende år over for et ejerskifte. Og desværre er det i mange henseende et undervurderet emne. I realiteten kan en virksomhed handles på 24 timer, men det er jo ikke det samme, som at handlen er succesfuld, særligt ikke for sælger.

I Danmark har vi rigtig mange mindre virksomheder i størrelsen 5-20 medarbejder, som er indenfor fx handel, service eller bygge-anlæg. Mindre forretninger og virksomheder, som alle er ejerledede og typisk har eksisteret i mange år.

Men hvad er egentlig den optimale proces, og hvordan sikres man som sælger en god pris? En ting er sikkert, finanskrisen har reduceret af prisen på de mindre virksomheder. Ejendomme, aktier og meget andet er oppe i pris igen, det gælder ikke alle de mindre virksomheder. Deres pris styrtdykkede under krisen, og prisen er stort set ikke steget. Så vil du have en bare anstændig pris, så kræver det professionelt arbejde.

1: Kom tidligt i gang – processen er i reglen flerårig

En virksomhed kan handles på 24 timer, men du risikerer en discountpris. En ordentlig pris kræver noget helt andet. Et succesfuldt ejerskifte kræver optimering af mange ting, fra organisation til forretningsmodel og salgsinflow. Og det sker ikke overnight.

2: Hvad vil du som ejer?

Når du så går i gang med en ejerskifte proces, er det første spørgsmål, hvad du vil med virksomheden, som ejerleder. En virksomhed er et livsværk, og det kaster man ikke i grams. Så hvem er den ideelle til at overtage din virksomhed? Er der nogen i familien, blandt medarbejderne eller én af konkurrenterne? Og hvad ønsker du selv som ejerleder efterfølgende? Det er en livsstil at være ejerleder, så der er mange prioriteringer ift., om man ønsker at fortsætte i bestyrelsen, finde nyt arbejde/altiviteter eller primært slappe af på golfbanen. Involvere din din familie og lyt til din ægtefælle.

3: Hvad er virksomhedens reelle værdi og potentielle værdi?

Måske fik du et købstilbud for 10 år siden på din virksomhed. Det beløb kan du godt regne med, du ikke får igen. Priserne er nogle helt andre i dag. Og priser tager som regel udgangspunkt i virksomhedens nuværende udvikling og dens potentielle udvikling. Så selvom din virksomheder laver penge på bundlinjen kan prisen være enddog meget lav, hvis omsætningen er faldende. Eller hvis du selv står for hele salgsarbejdet, ledelsen og udviklingen. For så er virksomheden næsten værdiløs uden dig, og så er det meget vanskeligt at finde en køber. Så undersøg hvad virksomheden er værd i dag, og gå så i gang med at optimere det.

4: Udarbejd en køreplan for at gøre virksomheden salgsklar

Når man har konstateret værdien, så går optimering i gang. Og det er faktisk ikke en øvelse i afvikling, men en øvelse i udvikling. For ingen vil købe et kundekartotek, der har set ens ud de sidste fem år. Og ingen vil købe en organisation, der ikke er optimeret. Produkter, der ikke genererer overskud skal afvikles, mellemledere og bestyrelse skal sættes op. Alt sammen en bevægelse for at gøre virksomheden mindre afhængig af ejerlederen. For kan virksomheden køre i sig selv og skabe et solidt overskud uden dig, så er den penge værd.

I denne fase er det afgørende at hente professionel hjælp. Ejerskifte er en faglighed og her spiller din revisor en vigtig rolle sammen med fx advokat og meget gerne også virksomhedsmæglere. Det kan ikke undervurderes og prisen på god professionel rådgivning kommer mange gange tilbage.

5: Følg planen og gør virksomheden salgsklar

Nu starter arbejdet med at udvikle virksomheden til salgsparathed. Det er en aktiv og spændende proces, hvor du optimerer og udvikler din forretning. Her spiller den gode professionelle bestyrelse en uvurderlig rolle. Og så kan du så småt afsøge markedet for en køber. Men først og fremmest skal du fokusere på at gøre din virksomhed attraktiv.

Din tid og brug af viden er afgørende

Der er mange ting i spil, når en virksomhed skal sælges, og alt går aldrig 100% efter planen. Men der er også meget viden på området, og det at bruge vidende personer både fra dit netværk og som du køber, gør en kæmpe forskel. Det viser alle erfaringer.

Og husk så ikke at undervurdere den transformation, du skal igennem. Når man skal sælge sit livsværk er det komplekst, og det er ikke bare en ejendom, der skal sælges. Det er medarbejdere af kød og blod, det er gode kunderelationer, samarbejdspartnere og meget mere.

Men det gode ejerskifte kan lade sig gøre, og man kan blive overrasket over, hvor meget den gode proces kan gøre for virksomhedens værdi. Så der er alt mulig grund til bare at komme i gang. Hellere i dag end i morgen,.

Sidst opdateret: 20.12.2018