Corona-krisen ligner ikke noget, vi har prøvet før. Verden blev på rekordtid sat i stå med store konsekvenser for rigtig mange virksomheder. Nogle har kunne holde skruen i vandet, mens andre har måttet nedskallere i en periode eller er blevet tvunget til midlertidig lukning.
Men hvad så nu, hvor samfundet starter op igen? Hvordan skal du agere som virksomhed. Vi har fire S’er til, hvad det er, man skal være opmærksom på som virksomhed.
Styrk
Lige nu er det vigtigt, at du tilpasser og styrker din virksomhed, så den kan håndtere den nye situation. Det handler både om din interne organisering, og om dine eksterne relationer. Gå igennem dine værdikæder og få styr på, hvor de svage led i kæden er lige nu, tjek op på medarbejdere og sørg fortsat for at kommunikere til dem. Gennemgå din logistik og få også styr på om, der er særlige krav fra kunderne til din service både nu og i fremtiden.
Spar
Det giver sig selv, at lige nu så handler det om at optimere alle steder. Hav så lidt som muligt liggende på lager og tal med kunder om betalingsfrister. Du skal sikre din likviditet. Kig også på din husleje, hvis du ikke ejer din bygning. Generelt skal du sørge for at trimme din forretning bedst muligt alle steder, så øger du også indtjeningen, når hjulene ruller igen.
Skaf
Sørg for at skaffe dig et overblik over din virksomhed, og hvor du har muligheder. Der er også hjælpepakker, der hjælper på længere sigt ift. finansiering, og kig på om du kan drage nytte af det.
Skaf dig også nogle rådgivere omkring din virksomhed, som kan hjælpe dig med at træffe endnu bedre beslutninger, det kan også være en bestyrelse eller advisory board, hvis du ikke har det. Og husk ikke bare at skylle alle innovationer ud med corona-vandet. Innovation og nye ideer er helt afgørende for din virksomheds fremtid. Så behold de bedste og hold fast i dem på trods af Corona.
Sælg
Du skal sikre dig gode indtægtskilder på langt sigt også. En del af virksomheder har i den her tid oplevet faren ved kun at have få meget store kunder. For bliver én kunde særligt udfordret, så er du pludselig meget udfordret. Store kunder er godt, men sørg så vidt muligt for at have nogle flere kunder. I visse brancher er det svært, men der skal du også overveje at udvide sortimentet lidt, så du har flere heste at spille på.
Her er det internationalisering og eksport spiller en vigtig rolle. Det er både god bundlinje at sælge til udlandet, men det er også risikominimering.
Erhvervshuset er parat
I Erhvervshus Sjælland er vi godt i gang med at hjælpe virksomheder på både lang og kort sigt. Og jeg og mine kolleger sidder klar med mange års erfaring i, hvordan man arbejder strategisk på din helt konkrete og effektive måde. Vi er klar til at hjælpe dig, og vi er ganske gratis. Vi har også udgivet en e-bog, som du kan finde HER med mange flere gode råd til, hvordan du kommer bedst muligt gennem krisen. Her kan du også læse mere om de fire S’er.