Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Fire tips når du vil eksportere fødevarer

Der er et stort udenlandsk marked for mange danske fødevareproducenter – særligt dem med mere specialiserede produkter - og det er en gylden mulighed for salg til udlandet. Her fire tips til dig, der vil i gang.

Indhold er hentet

Danske kokke vinder verdensmesterskab på verdensmesterskab, og der er kæmpe efterspørgsel efter den nordiske ”smag”.

Det er en potetiel guldgrubbe for danske fødevareproducenter med specialiserede produkter. Her fire tips til dig, der vil i gang med salg til udlandet.

Det går generelt rigtig godt for de danske fødevareproducenter. Og potentialet er endnu større. Men det er ikke det samme som, at du bare skal pakke kølevognen, og køre over de danske grænser. For potentialet er der, men det kan være svært at lykkes.

Helt grundlæggende er der fire ting, du skal være klar på og arbejde med.

1

Forbered dig

Indhold er hentet

Det er de færreste, der lykkes med at eksportere tilfældigt. Det kræver som regel forberedelse og forarbejde. For havner du ved et tilfælde (det sker) i en butik derude og bliver en succes, ja så kan du hurtigt komme i produktionsvanskeligheder. Og er der noget fødevarebutikker og -forhandlere hader, er det tomme hylder.

2

Gå efter det rette niveau af kanaler

Indhold er hentet

Mange tænker, at kommer man ind på hylderne blandt de store, ja så har man nået det forjættede land. Men at gå efter Lidl eller Aldi kan være et fejlskud, for det er utrolig svært at komme ind, og kravene til leveringssikkerhed, medfinansiering af kampagner og stabilt salg er meget høje.

Den rette vej ind på et marked kan derfor ofte være specialbutikker eller internetforhandlere.

Undersøg, hvilke kanaler, der er de rette for dig, og gå efter dem.

3

Hav styr på, hvad der sælger dit produkt i udlandet

Indhold er hentet

Rigtig mange fødevarevirksomheder lykkes i Danmark med at markedsføre sig på det lokale navn og den gode historie.

Men i udlandet siger det måske ikke så meget, at du kommer fra Vestsjælland og har produceret fødevarer i generationer.

Du skal derfor være helt tydelig på, hvad du har at tilbyde en forbruger, hvad enten det er i Sydtyskland eller Nordsverige. Og det kan sagtens være noget helt forskelligt. For de vil med stor sandsynlighed gerne købe dit produkt, de skal bare forstå hvorfor.

4

Forøg dine chancer for succes

Indhold er hentet

Det er ikke nemt at lykkes med eksport af fødevarer, men hvis du benytter mulighederne i dit lokale erhvervshus øger du dine chancer betydeligt.

Er du så heldig at drive fødevarevirksomhed i Region Sjælland, er der hjælp at hente. Erhvervshus Sjælland tilbyder en lang række muligheder. For eksempel: 

  • Kontakt til leverandører og samarbejdspartnere
  • Netværk med andre virksomheder
  • Forløb med eksperter
  • Tilskud

Indhold er hentet

Eksportdrømme?

Bliv en del af et forløb for rvirksomheder, som vil til udlandet og få værktøjer til at komme i mål med dine eksportdrømme.

Læs mere om internationalisering

Indhold er hentet