Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Rekruttér uden ’Rip-Rap-Rup’-effekt

Vil du have nye tanker og nye kompetencer ind i din virksomhed? Læs hvordan du kan gribe opgaven an, når du vil styrke din virksomhed gennem nye typer medarbejdere.

Indhold er hentet

Måske har du hørt om ’Rip-Rap-Rup’-effekten eller ’Kylle, Pylle og Rylle’-effekten. Det handler om mere af det samme, og det kan være rigtig godt i mange tilfælde.

Men hvis du som virksomhedsejer vil have ny viden, nye kræfter og nye perspektiver ind i din virksomhed, er du nødt til at gå meget bevidst til værks i rekrutteringen af nye medarbejdere. Så skal du nemlig styre uden om det, forretningsudvikler Yunus Borgstrøm kalder ’ubevidste bias’:

”Ubevidste bias er de synspunkter og holdninger, som vi ikke er opmærksomme på. De udløses automatisk, når vi møder mennesker eller situationer. Vi tolker helst ny viden ind i ”skemaer”, der allerede er dannet, for det føles rarest at blive bekræftet i det, vi allerede ved. Eller tror vi ved”, siger Yunus Borgstrøm.

Indhold er hentet

Ny viden vækker – ofte – modstand

Yunus Borgstrøm giver her fem gode råd til virksomhedsejere, der vil rekruttere anderledes, og som vil være klar til at møde ny viden, der kan styrke og udvikle virksomheden. For at lykkes med rekruttering af nye typer medarbejdere bliver vi nemlig nødt til at tænke anderledes, og acceptere, at verden ser anderledes ud, end vi troede, forklarer han:

”Hvis de eksisterende skemaer i en virksomhed ikke bliver udfordret, kan de blive rigide og svære at ændre eller afvige fra. Det er præcis derfor, det kan betale sig at arbejde for forskellighed eller med et moderne udtryk ’diversitet’. Hvis dit team er diverst, bliver fordommene nemlig udfordret af mangfoldigheden. Forskellige perspektiver og synsvinkler gør beslutningerne bedre,” siger Yunus Borgstrøm. 

Guide: Sådan rekrutterer du uden ubevidst ’Rip-Rap-Rup’-effekt

1

Hold maksimalt tre samtaler om dagen

Indhold er hentet

For at holde et åbent sind er det en god ide kun at gennemføre tre-fire samtaler om dagen. Der bør være pause mellem samtalerne.

2

Vær udhvilet, mæt og bevæg dig

Indhold er hentet

Træthed og lavt blodsukker påvirker evnen til at observere, tænke og træffe beslutninger. Som interviewer skal man være udhvilet og sørge for bevægelse og næring mellem hver samtale.

3

Husk at skrive noter

Indhold er hentet

Det er stort set umuligt bagefter at huske både den verbale og nonverbale information uden at have noter som støtte til hukommelsen.

4

Prioriter sparring og forberedelse

Indhold er hentet

Du får en højere kvalitet i samtalen, hvis du som interviewer får undervisning og mulighed for praktisk træning. Sparring mellem kolleger indbyrdes er også en god investering. Afgørende færdighed er at kunne stille åbnespørgsmål.

5

Vær flere om at vurdere ansøgere

Indhold er hentet

Forskellige personer observerer og vurderer forskelligt. Et par ekstra øjne modvirker vanetænkningen og giver en større bredde i vurderingen af ansøgerne. Tag måske en kollega med, der tænker og agerer anderledes end dig.

Indhold er hentet

Har du brug for nye kompetencer i din virksomhed?

Står du med en udviklingsopgave og har brug for nye kompetencer i virksomheden, så kan du gennem Erhvervshusene søge puljen SMV:Vækstpilot.

Læs mere og ansøg her

Støttet af:

Indhold er hentet